مشکل دفع فاضلاب خانگی و تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری درکه سال‌هاست که گریبان اهالی این محله را گرفته و هرازگاهی با بروز مشکلات جدی‌تر دردسرساز می‌شود.

فاضلاب خانه هاي كوهسار

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  این روزها سرازیر شدن فاضلاب مجتمع مسکونی کوهسار به کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی محله خبرساز شده و معضلات بسیاری برای اهالی خیابان‌های بهشتی و مفیدی و کوچه جویباران ایجاد کرده است. فاضلاب مجتمع مسکونی بالادست محله درکه بی‌وقفه به کانال آب خیابان بهشتی می‌ریزد و علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در محله، در کوچه جویباران و خیابان مفیدی هم جاری می‌شود. در این گزارش به درخواست اهالی محله ابعاد این مشکل، اقدامات و پیگیری‌ شورایاران و شهرداری از شرکت فاضلاب را برای رفع این معضل و تکمیل شدن شبکه فاضلاب درکه جویا شدیم.  

برای دسترسی به کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی محله درکه، مسیر انتهای خیابان بهشتی را در پیش می‌گیریم؛ کانالی که در واقع یک رودخانه فصلی است و اهالی درکه آن را با نام «رودخانه خشکه» می‌شناسند. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری در محله درکه پای فاضلاب‌های خانگی را به رودخانه خشکه هم باز کرده و این روزها برای اهالی خیابان‌های بهشتی و مفیدی و کوچه جویباران حسابی دردسرساز شده است.

سید محسن میرزمانی/ عضو شورایاری محله درکه

در محلی که مسیر رودخانه خشکه به خیابان بهشتی می‌افتد، یک لوله قطور که فاضلاب مجتمع مسکونی بالادست را بی‌وقفه به کانال می‌ریزد جلب توجه می‌کند. «سید محسن میرزمانی» عضو شورایاری محله درکه می‌گوید: «فاضلاب مجتمع مسکونی کوهسار به دلیل خطای پیمانکار با یک لوله اصلی به کانال آب خیابان بهشتی می‌ریزد. شبکه فاضلاب شهری در محله درکه تکمیل نشده و اهالی با حفر چاه و چاهک فاضلاب خانگی را دفع می‌کنند. این میان، فاضلاب و آب‌های مصرفی خانه‌های کوهسار به یک لوله اصلی می‌ریزد ولی این لوله اصلی راهی به جز بستر رودخانه خشکه ندارد.» پیامدهای این معضل، تنها به بوی بد فاضلاب و مشکلات زیست‌محیطی سرازیر شدن فاضلاب به کانال ختم نمی‌شود. مدت‌هاست ساکنان کوچه جویباران از سرازیر شدن فاضلاب در کوچه و حتی خانه‌ها و مغازه‌های اطراف گلایه دارند.

«محسن‌الله‌وردی» از ساکنان کوچه جویباران می‌گوید: «معمولاً نیمه‌های شب فاضلاب مجتمع مسکونی محله کوهسار را در لوله اصلی که به جایی متصل نیست رها می‌کنند. فاضلاب خانگی این مجتمع راهی به جز کانال آب خیابان بهشتی ندارد و در مسیر رسیدن به این کانال هم در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف سرازیر می‌شود. گاهی حجم فاضلاب آنقدر زیاد می‌شد که دریچه فلزی کف خیابان را کنار می‌زد و از آن نقطه به خیابان‌های اطراف راه باز می‌کرد. مدتی قبل، اطراف دریچه را بتن گذاشتند و مسیر فاضلاب را با یک لوله انحرافی عوض کردند. اما باز هم فاضلاب به خیابان مفیدی، مغازه‌ها و ورودی منازل کوچه جویباران می‌ریزد. تا امروز استشهادنامه اهالی محله و پیگیری شورایاران برای حل معضل نتیجه‌ای نداشته و هنوز هم اهالی با معضلاتی مثل بوی بد فاضلاب در کوچه و خیابان، موش‌های‌ فاضلاب و... دست و پنجه نرم می‌کنند.» 

  • همسایگی‌ با موش بزرگ!

دردسرهای دفع فاضلاب خانگی، مشکل یک یا ۲ خیابان محله درکه نیست. اهالی به‌ویژه ساکنان بالادست این محله و خانه‌های نزدیک رودخانه سال‌هاست که با معضل دفع فاضلاب و تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری دست و پنجه نرم می‌کنند. فاضلاب خانگی در بالادست محله درکه در کوچه‌های موسوی مطلق، یاس و... هنوز هم با ابتدایی‌ترین روش ممکن یعنی حفر چاه و چاهک دفع می‌شود؛ روشی که علاوه بر تحمیل هزینه‌های بسیار برای تخلیه مداوم چاه‌های خانگی، پیامدهای زیست‌محیطی مانند جاری شدن فاضلاب در رودخانه درکه و کوچه و خیابان‌ به همراه دارد.

«هادی طاهری» یکی از ساکنان درکه از پیامدهای تکمیل نشدن شبکه فاضلاب می‌گوید: «سال‌هاست که منتظر تکمیل شبکه فاضلاب شهری و پایان مشکلات و دردسرهای دفع فاضلاب در محله هستیم. خانه ما قدمت زیادی دارد. سال‌ها پیش برای دفع فاضلاب در حیاط خانه یک چاه جذبی حفر کرده‌ایم. اما به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی به‌ویژه در نزدیکی رودخانه، چاه‌ زود به زود پر می‌شود و هر سال هزینه‌های بسیاری برای تخلیه چاه فاضلاب می‌پردازیم. از طرفی متأسفانه برخی از اهالی به همین دلیل آب‌ مصرفی و فاضلاب خانگی را در رودخانه تخلیه می‌کنند که باعث افزایش تعداد موش‌ها شده است. حالا یکی از مشکلات خانه‌های همسایه رودخانه موش‌های بزرگی است که گاهی گذرشان به خانه‌ها می‌افتد.» 

  • یک قدم بلند تا تکمیل شبکه فاضلاب
رضا رحیمیان‌پور/ شورایار درکه

لوله‌گذاری شبکه فاضلاب در بسیاری از کوچه‌های فرعی درکه انجام شده، اما فقط مانده یک گام دیگر تا لوله‌گذاری اصلی و وصل شدن به شبکه فاضلاب شهری؛ گام مهمی که البته سال‌هاست اهالی درکه برای تحقق آن انتظار کشیده‌اند.

«رضا رحیمیان‌پور» شورایار درکه می‌گوید: «تکمیل شبکه فاضلاب شهری در محله ما مشروط به تکمیل این شبکه در محله‌ پایین دست یعنی اوین و تکمیل لوله‌گذاری اصلی در محدوده بزرگراه شهید چمران است. اگرچه با پیگیری‌های انجام شده، لوله‌گذاری در معابر فرعی محله انجام شده اما تا زمانی که شبکه فاضلاب در پایین دست محله تکمیل نشود، امکان وصل شدن خانه‌ها به شبکه فاضلاب وجود ندارد.» با وجود این پیگیری‌های شورایاران از شهرداری نتایج مثبتی هم به همراه داشته. مدتی است که عملیات حفاری در چند کوچه درکه آغاز شده و اهالی امیدوارند که زودتر قصه آنها و دردسرهای بی‌پایان دفع فاضلاب به خط آخر برسد.

میرزمانی می‌گوید: «با پیگیری‌ شورایاری درکه و همکاری شهرداری ناحیه ۲ در تسهیل امور مجوز حفاری، مدتی است که در چند کوچه‌ محله، عملیات اجرای پروژه تکمیل شبکه فاضلاب از سر گرفته شده است. این عملیات با هدف گسترش و بهبود زیرساخت‌های محله برای تکمیل شبکه فاضلاب شهری انجام می‌شود. امیدواریم با ورود شرکت فاضلاب سریع‌تر مشکلات دفع فاضلاب در درکه به پایان برسد. همچنین برای حل مشکل فاضلاب خیابان شهید مفیدی بازدید میدانی با حضور اهالی محله، معاون بهداشت شهرداری منطقه یک، رئیس مرکز بهداشت محیط درکه و مسئولان شهرداری ناحیه از محل مورد نظر انجام شد. در این بازدید قرار شد علاوه بر پیگیری فوری و مشترک شهرداری ناحیه و مرکز بهداشت، مقدمات لازم برای انجام روال قانونی و جلسه فوری با مدیران مجتمع‌ها برای رفع معضل فراهم شود.» 

  • شرکت فاضلاب موظف به رفع مشکل شده است

پس از اعتراض ساکنان کوچه جویباران و خیابان‌های بهشتی و مفیدی به تخلیه غیرمجاز فاضلاب مجتمع کوهساران در کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، کمیسیون رفع خطر شهرداری ناحیه 2 برای رسیدگی به این موضوع تشکیل جلسه داد. «مجتبی یاقوتی» معاون فنی و عمران شهردار ناحیه 2 منطقه یک از ابعاد مشکل و کارهای شهرداری می‌گوید: «اگرچه با اقدامات شرکت فاضلاب، لوله‌گذاری شبکه فاضلاب در معابر فرعی درکه و کوهسار حدود 90‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما لوله‌گذاری در پایین دست این محله‌ها و در محدوده خیابان شهید کچویی و بزرگراه یادگار امام(ره) که زمینه اتصال به اگو شهری را فراهم می‌کند هنوز تکمیل نشده است.

در نتیجه برخی از اهالی محله‌های بالادست مثل ساکنان مجتمع مسکونی کوهسار به گمان تکمیل شدن شبکه فاضلاب به‌صورت غیرمجاز به شبکه متصل شده‌اند. در حالی که به دلیل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، اکنون فاضلاب مجتمع مسکونی کوهسار به کانال آب خیابان شهید بهشتی می‌ریزد و مشکلات فراوانی برای اهالی ایجاد می‌کند.

سال گذشته با پیگیری شهرداری، شرکت فاضلاب یک حلقه چاه جذبی برای دفع فاضلاب مجتمع کوهسار در خیابان بهشتی حفر کرد اما اکنون با پر شدن آن چاه، دوباره فاضلاب مجتمع در خیابان‌های پایین دست سرازیر شده‌ است.» یاقوتی از نتایج جلسه کمیسیون رفع خطر می‌گوید: «پس از تشکیل جلسه کمیسیون رفع خطر شهرداری ناحیه2 به شرکت فاضلاب مهلت معین داده شده است تا آن دسته از منازل و واحدهای مسکونی مجتمع کوهسار را که به‌صورت غیرمجاز به شبکه متصل شده‌اند شناسایی کند. این واحدها باید تا زمان تکمیل شبکه فاضلاب شهری، فاضلاب خانگی را با حفر چاه دفع کنند.»

کد خبر 576689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha