کارشناسان هشدار می‌دهند انتشار قطعه‌قطعه داده‌های اثربخشی واکسن کووید-۱۹ ساخته شده بوسیله شرکت چینی سینوواک ممکن است اعتماد به این واکسن را متزلزل کند.

cronavac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران ترکیه روز پنجشنبه گذشته اعلام کردند بر اساس آنالیز مقدماتی داده‌ها واکسن کروناواک ساخت شرکت سینوواک ۹۱.۲۵ درصد اثربخشی دارد، اما در همان روز در برزیل اعلام شد که اثربخشی این واکسن بین ۵۰ تا ۹۰ درصد است.

برزیل همچنین انتشار داده‌های اثربخشی را تا به حال سه بار به تاخیر انداخته است و در همین حال سینوواک به دنبال یکی کردن داده‌های کارآزمایی‌های جهانی واکسنش در کشورهای گوناگون از جمله اندونزی، ترکیه و شیلی است.

داده‌های اثربخشی این واکسن را بسیاری از کشورهای روبه‌توسعه که قرارداد خرید با سینوواک امضا کرده‌اند، از نزدیک دنبال می‌کنند. واکسن سینوواک را نسبت به واکسن‌های رقیب فایزر/بیونتک و مدرنا راحت‌تر می‌توان نگهداری و حمل‌ونقل کرد.

کارشناسان می‌گویند میزان های اثربخشی متفاوت یک واکسن در شرایط متفاوت غیرمعمول نیست، چرا که پروتکل‌های کارآزمایی، اندازه‌های داده‌ها و جمعیت می‌توان بر نتایج تاثیر بگذارد، اما شیوه انتشار داده‌ّای کروناواکس تاحدی باعث سردرگمی شده است.

جروم کیم،رئیس انستیتوی بین‌المللی واکسن، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سئول که درباره واکسن‌ها تحقیق می‌کند، گفت:‌«شما می‌خواهید در اولین ارائه داده‌ها قانع‌کننده باشند، این کاری است که فایزر و مدرنا در انجامش موفق بودند و آسترازنکا هم به میزان کمی آن را انجام داد.»

او افزود: «با درزکردن‌های متعدد اطلاعات و اظهارات پراکنده اثری مشابه در سینوواک دیده نمی‌شود؛ شاید در ارائه نهایی در ماه ژانویه داده‌ّا قانع‌کننده‌تر باشند.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشننبه گفت سازندگان واکسن در این کشور «با رعایت کامل اصول علمی و الزامات قانونی» کارشان را پیش می‌برند.

چهار واکسن دیگر چین از شرکت‌های سینوفارم، کان سینو بایولوجیکز و آکادمی علوم چین در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هستند.

 چین می‌خواهد تایید سازمان جهانی بهداشت برای واکسن‌های کرونایش را بگیرد

کد خبر 576268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha