عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: تعداد شهرهای نارنجی به ۱۰۰ شهر کاهش پیدا کرده است و از هفته آینده شهرهای سفید پدیدار می‌شود و اگر اوضاع همین‌طور پیش برود می‌توانیم امیدوار باشیم که به سمت کنترل بیماری پیش برویم.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود مردانی عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با اعلام اینکه تمام اقدامات مردم و مسئولان باعث افول ویروس و کاهش چشمگیر بستری‌ها در کشور شده است، گفت: خوشبختانه امروز هیچ شهری قرمز نیست و به امید خدا از هفته آینده شهرهای سفید پدیدار می‌شود، اما این بدان معنی نیست که مردم رعایت‌ها را کنار بگذارند.

او افزود: تعداد شهرهای نارنجی به ۱۰۰ شهر کاهش پیدا کرده است و از هفته آینده شهرهای سفید پدیدار می‌شود و اگر اوضاع همین‌طور پیش برود می‌توانیم امیدوار باشیم که به سمت کنترل بیماری پیش برویم. کلینیک‌ها و مطب‌های عفونی که ماه پیش این موقع گاهی ۲۰۰ نفر ثبت‌نام می‌کردند، خوشبختانه خیلی خلوت شده و ورودی به بیمارستان‌ها به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و موارد بستری هم خیلی کم شده است.

این پزشک متخصص در خصوص موارد و دلایل این کاهش مراجعات گفت: با اجباری شدن استفاده از ماسک خیلی در کار پیشرفت کردیم، بعد از آن محدودیت‌ها و عدم رفت‌وآمد شبانه کمک کرد که زنجیره انتقال محدود شود. خود ویروس هم یک خاصیتی دارد که چند پیک می‌زند و بعد افول می‌کند که این ‌بار افول ویروس مصادف شد با اعمال محدودیت‌ها. اگر مردم همچنان رعایت کنند، امیدواریم امسال عیدی داشته باشیم که با عید سال قبل کاملا متفاوت باشد.

ساختار ویروس کرونا بر اثر جهش به هم نخورده است

او در خصوص ویروس جدید کرونا گفت: این ویروس فقط یک جهش کروموزومی پیدا کرده اما ساختار ویروس را بر هم نزده است. اگر جهش باعث می‌شد که ساختار ویروس بر هم بخورد، ساخت واکسن‌ها هم زیر سؤال می‌رفت در حالی که الان انگلستان با جدیت دارد تزریق را ادامه می‌دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: درست است که ویروس کرونا قدرت انتقال و آلوده‌کنندگی بسیار بالایی دارد و ممکن است برای تشخیص آن ماه‌ها وقت لازم باشد اما مشاهده شده کل بیمارانی که این فرم کرونا را گرفتند، تعداد مرگ و میرشان با کرونای قبلی تفاوتی نداشته است.

مردانی همچنین در خصوص اما و اگرهای تزریق واکسن توضیح داد: همه‌گیری کرونا یک وجهه مشخصی نسبت به همه‌گیری‌های دیگر دارد که آن ظهور تکنولوژی آی‌تی است که یک جاهایی به کمک آن آمده و خیلی جاها علیه آن کار می‌کند.

او گفت: سال‌هاست که راه پیشگیری از بسیاری از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی تزریق واکسن است. خوشبختانه ساخت واکسن داخلی بر مبنای ویروس ضعیف شده است (یک تکنولوژی قدیمی) که حسابش را پس داده است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: مسئله واکسن کرونا در تمام دنیا به یک بحث سیاسی تبدیل شده است بنابراین مردم باید بین خوب و بد را خودشان تشخیص دهند. واکسن یکی از راه‌های مهم پیشگیری از بیماری است، البته بسیاری هم نیاز مبرم ندارند، افرادی که گرفتند و علائم شدیدی داشتند اصلا لازم نیست بزنند، همچنین این واکسن به بانوان باردار و کودکان زیر ۱۶ سال تزریق نمی‌شود.

او در خصوص عوارض احتمالی واکسن‌ها توضیح داد: مثلا همین عوارض آلرژیک واکسن که در مورد آن صحبت می‌شود در بسیاری از واکسن‌های ویروسی وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود که کل واکسن را زیر سؤال ببرید. شما وقتی در سطح میلیونی از واکسن استفاده می‌کنید، طبیعی است که عوارضی هم دیده شود و این‌ها در پزشکی پیش‌بینی شده است. اگر افزایش چنین مواردی دیده شود، جلوی تزریق آن نوع واکسن سریع گرفته خواهد شد.

سال آینده واکسن داخلی به مرحله تولید خواهد رسید

مردانی در خصوص زمان دقیق تولید واکسن داخلی گفت: طبق اطلاعاتی که دارم قطعا سال آینده واکسن داخلی به مرحله تولید خواهد رسید، از آن طرف هم مشکلات انتقال ارز واکسن از طریق سازمان بهداشت جهانی حل شده و پیش‌پرداخت آن نیز پرداخت شده است. واکسنی که ایران پیش‌بینی کرده وارد کند، واکسن مطمئنی است و سه تا اصل قطعا در آن رعایت می‌شود که اعم از کارایی بالا، داشتن تأییدیه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو ایران است.

عضو ستاد ملی ستاد مبارزه با کرونا توصیه کرد: گول تبلیغات تورهای تفریحی با شرط تزریق واکسن را هم نخورید، چون کشور ترکیه هنوز به تمام پرسنل پزشکی کشور خودش هم واکسن تزریق نکرده و قطعا واکسنی که آژانس‌های مسافرتی و تورها وعده آن را می‌دهند واکسن تقلبی است.

کد خبر 575981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha