با نگاهی اجمالی به تاریخ کشور به‌ویژه در یک سده اخیر، نشان می‌دهد که هرگاه وجود خطری برای آحاد جامعه مشخص و ملموس می‌شود، به‌تدریج عزمی جدی برای مقابله با آن از سوی مردم شکل می‌گیرد.

شهردار

علیرضا خامسیان/ معاون فرهنگی. اجتماعی شهردار منطقه ۹

با نگاهی اجمالی به تاریخ کشور به‌ویژه در یک سده اخیر، نشان می‌دهد که هرگاه وجود خطری برای آحاد جامعه مشخص و ملموس می‌شود، به‌تدریج عزمی جدی برای مقابله با آن از سوی مردم شکل می‌گیرد. بر همین اساس، آمار و شواهد نشان می‌دهند، هرچند دیرهنگام، اما خودآگاهی ملی در مواجهه با «کرونا» در حال شکل‌گیری است و مردم در حال تبدیل شدن به یک گروه منسجم و واحد هستند. یک مجموعه واحد که در مقابل بحرانی جهانی و همه‌گیر با عزمی راسخ و با هدف مقابله با بحران به پا خواسته‌اند. مصداق آن را می‌توان در شکل و شمایلی متفاوت و در جریان دفاع‌مقدس و جنگ تحمیلی شاهد بود که با همبستگی، انسجام، تلاش و البته مدیریت به پیروزی در آن ختم شد. کرونا نیز یک نبرد است که از سطوح فردی به سطوح جمعی کشانده شده و نیازمند همبستگی تا مدیریت است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقش اصلی را در پیشگیری، کنترل و درمان کرونا برعهده دارد که بدون همراهی سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عمومی دولتی و غیردولتی به مواضع تعیین شده خود نخواهد رسید. در این میان شهرداری‌های تهران و مناطق نیز به‌عنوان مرکز بحران شهر و محله‌ها، نقش تأثیرگذاری دارند. نقشی که بار اصلی آن متمرکز بر حوزه فرهنگی و اجتماعی محله از آموزش تا مشارکت است.

طرح‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین و مجازی با موضوع کرونا و غلبه بر آن، ضدعفونی معابر پر تردد و اماکن خاص، نشانه‌گذاری در پیاده‌روها، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی با هدف رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، شناسایی دقیق خانواده‌های نیازمند و متضرر از شیوع کرونا، جمع‌آوری کمک‌های خیرخواهانه و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و همچنین بیماریابی ضمن اجرای طرح شهید «قاسم سلیمانی» با مشارکت مراکز و پایگاه‌های بهداشت از جمله مهم‌ترین اقدامات شهرداری‌های مناطق و البته منطقه ۹ تهران است.

روشن است این اقدامات بدون همراهی و مسئولیت‌پذیری شهروندان به نتایج مطلوب نخواهد رسید. همچنان که در حال حاضر براساس آمار، مشارکت شهروندان در مناطق کم خطری مانند منطقه ۹ به بالای ۸۰‌درصد رسیده است که این موفقیت به مراقبت بیشتری نیاز دارد. چراکه نهمین تکه از پایتخت با جای دادن معابر پر ترددی مانند خیابان‌های آزادی، امام خمینی(ره)، امامزاده عبدالله(ع) و هاشمی در خود، این زنگ خطر را به صدا در آورده که احتمال گسترش دامنه خطر کرونا در آن بسیار است. بنابراین در ادامه اجرای طرح‌های کرونا محور به اهرم قدرتمند همدلی و همیاری شهروندان همچنان نیاز است.

کد خبر 575859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha