چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

طرح جیره‌بندی بنزین چند روزی است که یکساله شده و در این مدت همه سواره‌ها و حتی پیاده‌ها فرصت داشته‌اند به‌طور کامل با پدیده‌ای به نام کارت سوخت آشنا شوند.

 علاوه بر این از مدت‌ها پیش ایستادن در صف‌های کیلومتری بنزین هیچ کس را شگفت زده نمی‌کند و اهالی بازار سیاه هم تقریبا به پای ثابت تمام پمپ‌های بنزین تبدیل شده‌اند. اما از چند هفته پیش که دولت سهمیه‌های سوخت را تغییر داد و خودروهای به‌اصطلاح لوکس را از جیره 120 لیتری محروم کرد اتفاق جدیدی رخ داد که البته قابل پیش‌بینی بود. صف‌های بنزین سوپر در آخرین روزهای خرداد پرطرفدار شد اما از چند روز بعد به تدریج تحلیل رفت.

در ادامه هم شایع شد که تزریق بنزین سوپر به جایگاه‌ها کاهش یافته و به عبارت بهتر این سوخت لوکس کمیاب شده و حتی امکان دارد کار به بازار سیاه هم بکشد. این خبری است که ناصر رئیسی فر، رئیس ااتحادیه جایگاه‌داران به شدت آن را تکذیب می‌کند. او به همشهری می‌گوید: پس اعلام افزایش قیمت بنزین سوپر و در فرصت باقی‌مانده تقاضا برای این نوع بنزین به سرعت افزایش یافت در نتیجه مصرف‌کنندگان دائمی بنزین سوپر تیرماه را با باک‌های پر آغاز کردند به همین علت هم در اولین هفته تابستان برای سوخت گیری به سراغ جایگاه‌ها نرفتند. به گفته رئیسی فراین اقبال که در روزهای بعد هم ادامه یافت در نهایت صاحبان جایگاه‌های سوخت را ناچار کرد تقاضا برای خرید این نوع سوخت را کاهش دهند.

او می‌افزاید: از آنجا که تقاضا برای بنزین سوپر از اول تیرماه تا امروز دست کم20 درصد کاهش یافته، جایگاه‌داران برای جلوگیریی از توقف سرمایه و تحمل زیان مضاعف ناچار شده‌اند تا زمان تخلیه مخزن از خرید محموله جدید خودداری کنند. رئیس اتحادیه جایگاه‌داران در ادامه، تزریق کم بنزین سوپر به بازار از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: در انبارهای شرکت پخش ذخیره کافی وجود دارد اما میزان مراجعه صاحبان جایگاه‌ها برای تقاضای خرید بنزین سوپر کاهش پیدا کرده است.

او باز هم مثل همیشه جلوگیری از سفرهای غیرضروری و حذف کامل سهمیه بندی را بهترین راه کاهش مصرف بنزین می‌داند و به دولت توصیه می‌کند برای متوقف شدن رشد بازار سیاه بنزین نظام فروش 2 نرخی را به پایان برساند. به گفته‌های رئیسی فر این نکته را هم باید اضافه کرد که حذف سهمیه خودروهای وارداتی و لوکس مدتی است که بازار این خودروها را به حال رکود درآورده و در نتیجه به‌طور خودکار بخشی از مشتریان بنزین سوپر را کاهش داده است.

کد خبر 57504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز