انتظار می‌رود سازمان جهانی بهداشت به زودی به واکسن کرونای شرکت فایزر و همکارش شرکت آلمانی بیونتک مجوز مصرف اضطراری دهد و تا اواخر ماه ژانویه (اوائل بهمن) به طور محدود آن را عرضه کند.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ماریانگلا سیمائو، معاون مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO)  روز دوشنبه ۲۱ دسامبر (اول دی) در یک گردهمایی خبری گفت این سازمان تا پایان سال میلادی جاری درباره واکسن کرونای فایزر تصمیم خواهد گرفت.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز گفت عرضه محدود واکسن فایزر به تعداد محدودی از کشورها تا پایان ماه ژانویه یا اوائل ماه فوریه (بهمن ماه) به عنوان بخشی از برنامه کوواکس - برنامه‌ای به رهبری WHO برای رساندن واکسن برای کشورهای فقیر و با درآمد متوسط- صورت خواهد گرفت.

این اظهارات در هنگامی بیان می شود که سازمان ناظر دارویی اروپا نیز روز دوشنبه به واکسن فایزر مجوز داد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از آمریکا و انگلیس برای انجام واکسیناسیون همگانی ۴۵۰ میلیون نفر نفر آماده می‌شوند.

شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اتریش و ایتالیا گفته‌اند که قصد دارند برنامه‌های واکسیناسیون را با ایمن‌سازی آسیب‌پذیرترین افراد از این هفته آغاز کنند.

سازمان دارویی اروپا (EMA) تصمیم‌گیری درباره واکسن فایزر را که قرار بود در ۲۹ دسامبر (۹ دی) انجام شود، پس از فشار چند کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان جلو انداخت.

EMA به واکسن فایزر «مجوز مشروط بازاریابی» داده است که برای ۱۲ ماه معتبر است و می‌تواند به طور سالانه تمدید شود. این مجوز پس از بررسی‌های بیشتر ممکن است به مجوز کامل تبدیل شود که برای پنج سال معتبر است.

پس از تایید EMA کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه اروپا) نیز روز دوشنبه تایید نهایی واکسن فایزر را انجام داد.

آمادگی برای واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا در اروپا پس از آن انجام می‌شود که سویه جدید کروناویروس کشف‌شده در انگلیس باعث به هم خوردن رفت‌وآمدها در این منطقه شده است و ۲۰ کشور اتحادیه اروپا رابطه مسافرتی‌شان را با انگلیس قطع کرده‌اند.

مقامات EMA می‌گوید در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که واکسن فایزر/بیونتک بر ضد سویه جدید موثر نباشد.

پیش‌بینی می‌شود در اغلب کشورهای اروپایی واکسن کرونا زودتر از پایان فصل اول سال ۲۰۲۱ در اختیار جمعیت عادی قرار نگیرد.

دولت‌های اروپایی در حال جلب کردن کمک دانشجویان پزشکی، پزشکان بازنشسته، داروسازان و سربازان برای اجرای این برنامه بی‌سابقه واکسیناسیون هستند که در ابتدا کارکنان مراقبت بهداشتی خط مقدم و سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها را هدف قرار می‌دهد

از طرف دیگر، رئیس بنیاد سرمایه‌گذاری حکومتی روسیه (RDIF) اعلام کرد کشور همسایه روسیه، بلاروس باید تولید واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V را در فصل اول سال میلادی آینده شروع کند.

کیریل دیمیتریف، رئیس RDIF در سخنانی در یک جلسه دولتی که از تلویزیون پخش می‌شد، گفت واکسن اسپوتنیک V در مقابل سویه جدید کروناویروس یافت‌شده در اروپا موثر است.

کد خبر 574503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha