«اگر کمی خلاق باشید، ایران بهشت پول درآوردن است! ‌»

زينب دولتي

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  این حرف یک تاجر پولدار که به پشتوانه رانت اقتصادی یا تجربه چند ده ساله‌اش نبض بازار را در دست دارد نیست، بلکه شاه کلید صحبت‌ها و رمز موفقیت یک جوان دهه هفتادی است که با سرمایه ۶ میلیون تومانی و تکیه بر خلاقیت، وارد عرصه تولید شده و در عرض ۳ سال، نه تنها درآمد ماهانه‌اش حدود ۳۰ میلیون تومان است، بلکه از بابت کاری که ایجاد کرده حداقل ۴۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

او که در ۲۷ سالگی مدیر یک شرکت تولیدی و صاحب برند پوشاک ایرانی و اسلامی است اعتقاد دارد: «با ذهن خلاق، حتی در حوزه‌ای که اشباع شده و رقبای بزرگی داری، می‌توانی موفق شوی! ‌» روایت موفقیت «زینب دولتی» بانوی تولیدکننده و کارآفرین موفق ساکن محله مبارک‌آباد را در ادامه بخوانید.  

حدود ۴ سال پیش، طراح گرافیک یک مؤسسه قرآنی بوده و به نمایندگی از آن مؤسسه در غرفه نمایشگاه قرآن حضور داشته است. برای خرید پوشاک اسلامی به غرفه عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن رفته و با دیدن کمبودهایی که در این غرفه وجود داشته، جرقه‌ تولید پوشاک اسلامی مد روز در ذهنش شکل گرفته است: «چون دغدغه‌ام حجاب و پوشش اسلامی است، برای خرید پوشاک اسلامی به غرفه حجاب و عفاف‌ رفتم، ولی دیدم که تنوع پوشاک اسلامی برای بانوان جوان خیلی کم است.

یعنی در واقع اصلاً نیست و فقط یک مدل مانتو، پیراهن و... برای مثلاً من و مادرم که دو نسل متفاوت هستیم، عرضه می‌شود برای همین به فکر تولید پوشاک شیک و جوان‌پسند و مدروز اسلامی افتادم. پوشاکی که در عین پوشیدگی، زیبایی و شیک‌پوشی را برای بانوان محجبه به همراه بیاورد.» 

  • قول دادم شکست نخورم

چند روز بعد این بانوی جوان که دستی در خیاطی و طراحی دارد، طرح نخستین مدل یقه و ساق دست مجلسی را برای تولید آماده کرده است: «یک مدل یقه و آستین لباس زیبا و پوشیده که مربوط به فرانسه و کره بود را در اینترنت پیدا کردم و با کمک دوستم که طراح است آن را طوری آماده کردیم که وقتی زیر لباس قرار می‌گیرد، جمع نشود.

سپس یک کارگاه تولیدی لباس را که چند سال پیش ورشکسته و تعطیل شده بود، پیدا کردم. از مدیرکارگاه خواستم کارگرها را به کار دعوت کند تا این طرح‌ها را تولید کنیم. مدیر کارگاه اول قبول نکرد، می‌گفت «اگر فروش نداشته باشید و شکست بخورید، کارگرها دوباره ناامید می‌شوند و...»من هم قول دادم آنقدر فروش داشته باشیم که کارگاه دوباره رونق بگیرد. ۶ میلیون تومان پول داشتیم با آن پارچه و لوازم خریدم و ۱۲۰۰ جفت ساق و یقه را تولید و با کمک همسرم و دوستم در نمایشگاه قرآن عرضه کردیم. چون کار جدید و شیک بود، خوشبختانه با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و تقریباً همه‌اش فروش رفت.» 

  • پیش به سوی تولید انبوه

پیدا کردن مشتری‌های جدید انگیزه‌ این بانوی پرتلاش را برای توسعه کار و تولید انبوه بیشتر می‌کند: «در نمایشگاه قرآن تولیدکنندگان و فروشندگان حوزه پوشاک زنان از سراسر ایران شرکت کرده بودند و ما موفق شدیم از خیلی‌هایشان سفارش عمده بگیریم.

همچنین با تبلیغ در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام هم مشتری‌های زیادی برای تولیداتمان پیدا کرده بودیم، برای همین لازم بود که کار را گسترش بدهیم و کارگاه‌هایی در محله مجیدیه، حکیمیه و ۳ نقطه دیگر دایر کردیم که در آنها علاوه بر محصولات تکمیل‌کننده حجاب، روسری و دامن و شومیز و پیراهن را با پارچه‌های خاص و حریرهای گل‌دار، سبک‌های فانتزی، کلاسیک و... تولید کردیم. برای فروش بیشتر و بازاریابی در نمایشگاه‌های خصوصی شرکت کردیم اما هزینه اجاره غرفه به قدری بالا بود که گاهی هیچ سودی از نمایشگاه نمی‌بردیم برای همین پس از مشورت با همسرم تصمیم گرفتم نمایشگاه خودم را راه بیندازم.» 

  • برپایی نمایشگاه 


شرکت در نمایشگاه‌های خصوصی اگرچه عواید مالی نداشت اما ریزه‌کاری‌های برپایی نمایشگاه موفق را به این بانوی جوان یاد داد از این‌رو در زمان و مکان مناسب نخستین نمایشگاهش را برگزار می‌کند: «مجوز نمایشگاه را گرفتم و یک سالن بزرگ در بزرگراه ارتش که همجوار با محله‌های مذهبی‌نشین است، اجاره کردم و پس از غرفه‌بندی، غرفه‌ها را در اختیار ۲۰ گروه تولیدکننده پوشاک ایرانی – اسلامی گذاشتم.

اواخر اسفند ۹۷ و چند روز مانده به عید، نمایشگاه افتتاح شد و خوشبختانه خیلی مورد توجه قرار گرفت و فروش خوبی داشتیم و این موضوع موجب رضایت تولیدکننده‌ها و ادامه همکاری‌مان شد. بعد از آن دومین نمایشگاه را تابستان سال گذشته در سالن نمایشگاه عفاف و حجاب در شهر قم برگزار کردیم که آن هم مورد توجه قرار گرفت و سود خوبی عایدمان شد، سومین نمایشگاه را هم قرار بود پایان سال ۹۸ برگزار کنیم که به دلیل شیوع کرونا لغو شد.» 

  • راه‌اندازی فضاهای اشتراکی

لغو و تعطیلی نمایشگاه‌ها موجب نشد که این بانوی جوان دست روی دست بگذارد. او علاوه بر بازاریابی از طریق صفحات مجازی، با راه‌اندازی چندین فروشگاه اشتراکی تولیداتش را عرضه می‌کند: «با همکاری تولیدکنندگان پوشاک ایرانی‌ـ اسلامی، چند شعبه فضای اشتراکی را برای فروش تولیداتمان در نقاط مختلف تهران اجاره کردیم.

با این کار فروش حضوری داریم و مخاطبانمان بیشتر می‌شود. از طرفی اجاره‌بها تقسیم می‌شود و در نتیجه هزینه تمام شده محصولاتمان کمتر شده و به قیمت مناسب‌تر به دست مشتری می‌رسد. همچنین ویژگی این فضاهای اشتراکی این است که همه جور مایحتاج پوشاک ایرانی‌ـ اسلامی مد روز ارائه می‌شود و به این دلیل که ست کامل است و کیف هم در آن عرضه می‌شود، مورد استقبال بانوان جوان محجبه و شیک‌پوش قرار می‌گیرد.»

این بانوی جوان علاوه بر فروش، دغدغه ارتقای کیفیت کار ایرانی از طراحی تا عرضه هم دارد، از این‌رو به تولیدکنندگان نوپا کمک می‌کند که با رفع نقایص محصولاتشان، مسیر پیشرفت را راحت‌تر طی کنند: «از آنجا که مدیریت این فضاهای اشتراکی با من است و برای رفع نواقص و ارتقای کار با کمک استادان دوره آموزشی و مشاوره از طراحی تا فروش را برای گروه‌های شرکت‌کننده برگزار کردیم.»

  • کارآفرینی برای ۳۰ بانوی سرپرست خانوار

اشتغال به کار بانوان بدسرپرست یکی دیگر از موضوعاتی است که در راه‌اندازی تولیدی مورد نظر این بانوی جوان بوده است از این‌رو محصولات تولیدی توسط بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست تولید می‌شود: «برای راه‌اندازی کارگاه‌ها از بهزیستی خواستم چند تا از از بانوان سرپرست خانوار را معرفی کند و با ۳۰ نفر از آنها که بعضی‌هایشان خیاط بودند و برخی هم کار را پیش ما یاد گرفتند، تولید را پیش بردیم.» حرفش که به اینجا می‌رسد مکثی می‌کند و می‌گوید: «البته الان به دلیل کرونا کارگاه‌ها حداکثر ۵ نفره است و برخی از خانم‌ها چرخ‌ها خیاطی را به خانه برده‌اند و دورکاری می‌کنند.» 

  • مامان کارآفرین

«زینب دولتی» مادر دو فرزند ۴ و ۲ ساله است و با همه فرازو نشیب‌های کارآفرینی، مادری و همسری را در اولویت برنامه‌هایش قرار داده است. او معتقد است حتی اگر زیان مالی ببیند، نباید در وظایف مادری‌اش کوتاهی کند. این مادر جوان که خود را «مامان کارآفرین» می‌نامد موفقیت‌هایش را مدیون همراهی همسرش می‌داند: «همسرم نه فقط مشوق که همیشه همراه و کمک حالم بوده است.» 

  • صادرات به عراق 

وقتی تولید با خلاقیت و نیازسنجی جامعه هدف همراه باشد روی دست تولیدکننده نمی‌ماند و مشتریانش را در همه جا پیدا می‌کند. این ویژگی موجب شده است که پای محصولات تولیدی این بانوی جوان، تا فروشگاه‌های عراق هم باز شود: «دوستی دارم که در کربلا زندگی می‌کند، اربعین دو سال پیش که به کربلا رفتم با خودم ۱۵ ست یقه و آستین و تور حجاب بردم و به دوستم هدیه دادم. او هم بین دوستانش تقسیم کرده بود و آنها هم حسابی خوششان آمده بود به‌طوری که همسر یکی‌شان که فروشنده لباس بود همان روز سفارش ۱۰۰ ست داد که تولید کردیم و برایشان فرستادیم.» 

  • زینب دولتی

متولد: ۱۳۷۲
فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار
کارآفرین در حوزه پوشاک اسلامی ‌ـ ایرانی

کد خبر 574331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha