معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه ۲۱ افزایش سرانه‌ کتاب و کتابخوانی را از سیاست‌های اصلی و برنامه‌های اولویت ‌دار مدیریت جدید شهرداری عنوان می‌کند

کتاب

 و می‌گوید: «از ۱۳ سرای محله‌ منطقه، ۷ سرای محله‌ شامل ‌سراهای محله دریا، پاسداران، تهرانسر غربی، فرهنگیان آزادی، وردآورد، شهرک دانشگاه و شهرک غزالی کتابخانه مجهز دارند و در آن قرائتخانه‌هایی مجزای برای خانم‌ها و آقایان، با ظرفیت بین ده تا پانزده صندلی پیش‌بینی شده است. نکته‌حائز اهمیت درباره این کتابخانه‌ها استقبال چشمگیر بانوان محله پاسداران از کتابخانه است. ‌سراهای محله‌چیتگر شمالی، باشگاه نفت و ویلاشهر نیز مخازن کوچک کتاب و یک قرائتخانه با ظرفیت پانزده میز دارند که به‌صورت شیفتی برای متقاضیان آقا و خانم مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مصطفی بیگی/ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 21


«مصطفی بیگی» تأکید می‌کند مطالعه‌های میدانی برای امکان‌سنجی ایجاد کتابخانه‌های جدید در همه محله‌های منطقه ازکارهای مستمر معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است. او می‌گوید: «احیای کتابخانه غنی و منحصر به‌فرد اندیشه‌سرای سابق در محله باشگاه نفت منطقه که متأسفانه تغییر کاربری داده، از مطالبات مردمی است، که در برنامه‌ قرار دارد.»
معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه ۲۱ با اشاره به سرانه‌ مطلوب کتابخانه در محله‌ وردآورد به همشهری محله می‌گوید: «در محله‌ وردآورد، کتابخانه‌ای توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ساخته شده و به بهره‌برداری قرار گرفته است. کتابخانه دیگری هم در سرای محله وجود دارد. که پیش‌بینی ما این است تا چند سال آینده و با توجه به افزایش جمعیت محله در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. . این اقدام شهرداری برگرفته از آینده‌نگری و توجه به روند جمعیت‌پذیری آتی این محله صورت پذیرفته است.»
بیگی احداث کتابخانه را مترادف با ارتقای فرهنگ کتابخوانی به‌عنوان یک شاخص از فرهنگ عمومی می‌داند: «بحث سخحت افزاری کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها اگرچه یک زیرساخت ضروری محسوب می‌شوند و وجود آن لازم است، اما برای توسعه فرهنگ کتابخوانی، کافی نیست و از قضا آمارهای موجود، موکد همین مهم است و نشان می‌دهد که بیشترین استفاده و استقبال از کتابخانه‌ها ‌را در ناحیه‌یک داریم. اغلب شهروندان این ناحیه که عمدتاً دانشجو هستند، بیشتر برای استفاده از فضای قرائتخانه‌ها به کتابخانه‌های این محدوده مراجعه می‌کنند. این موضوع جای بررسی دارد و قابل مطالعه است که چرا اهالی محله‌های ناحیه یک ما از کتاب‌های موجود در مخازن کتابخانه‌ها که اتفاقاً اغلب غنی و متنوع هستند استقبال نمی‌کنند؟ البته  یکی از دلایل این موضوع، بالا بودن تعداد سالمندان نسبت به سایر گروه‌های سنی این محله است».
بیگی مشارکت مساجد منطقه در حوزه کتاب و کتابخوانی را قابل تقدیر می‌داند: «نکته قابل توجه دیگری که قابل تقدیر نیز هست، اختصاص فضایی به‌عنوان کتابخانه‌در برخی از مساجدمنطقه است که به نوبه خود، مخاطبانی خاص را مجاب کرده‌ تا سمت کتاب کتابخوانی بروند.»
بیگی می‌گوید: «همان‌گونه که متخصصان امر می‌دانند، در شرایط نامساعد اقتصادی، کتاب و اقلام فرهنگی از نخستین مواردی هستند که از سبد خانوارهاحذف می‌شوند. البته فضای مجازی و فایلهای PDF اغلب کتاب‌ها و امکان دسترسی مجازی به آرشیو کتابخانه‌ها آنهم از طریق گوشی‌های هوشمند باعث شده تا بدون نیاز به کتابخانه، کتاب در دسترس همه باشد. با این اوصاف ایجاد کتابخانه‌ از وظایف دستگاه‌های دولتی است، اما شهرداری تهران، به سهم خود و فراتر از وظایف تکلیفی‌اش، از ارائه این خدمت به شهروندان دریغ نکرده و یکی از خدمات یازده‌گانه خود درسراهای محله را به ایجاد کتابخانه و قرائتخانه اختصاص داده است».

کد خبر 574149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha