همشهری آنلاین: یک درمان جدید ناباروری که کمتر از 200دلار هزینه دارد، ممکن است به بسیاری از زنان نابارور در کشورهای در حال‌توسعه کمک کند تا از داغ اجتماعی ناشی از بچه‌دار نشدن رهایی یابند.

به گزارش خبرگزاری رویترز کارشناسان می‌گویند یک برنامه مقدماتی باروری آزمایشگاهی   (IVF) کم‌هزینه اکنون در خرطوم و کیپ‌تاون تحت بازبینی قرار دارد، به این هدف که یک دوره درمانی ناباروری را با قیمتی بسیار کمتر از 5000 تا 10000 دلاری در اروپا و آمریکا باید پرداخت، فراهم آورد.

آنها در کنفرانسی گفتند هدف به وجود آوردن نظامی از مراکز ایجادشده در اطراف بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است که گزینه‌های بیشتری برای زنان نابارور در کشورهای فقیر فراهم می‌آورد.

ویلیام اومبلت، یک پژوهشگر بلژیکی که در این طرح مشارکت دارد، می‌گوید:"تا زمان حاضر تقریبا هیچ عملی برای کمک کردن به افرادی که در کشورهای درحال‌توسعه برای افراد نابارور یا بدون بچه انجام نگرفته است."

سازمان ملل تخمین می‌زند که 186 میلیون زن در سن باروری در کشورهای فقیر نابارور هستند و بیش از 30 درصد افراد در بسیاری از کشورهای آفریقایی نمی‌توانند به علت بیماری یا مشکلی در زایمان قبلی، بچه دیگری داشته باشند.

الوول آرکانده از بیمارستان کالج دانشگاه در نیجریه می‌گوید این مشکل به خصوص در آفریقا شکل حادی دارد، که در آن ناباروری به عدم وراثت، اتهامات جادوگری و سوء‌استفاده بوسیله شفادهندگان محلی می‌انجامد.

او به گزارشگران گفت: "از چشم غربی، درمان ناباروری، به خصوص تکنولوژی کمک به تولیدمثل، به اشتباه یک خواسته یا آرزو تلقی می‌کنند، و نه یک نیاز بهداشتی."

پژوهشگران گفتند کلید یک برنامه کم‌هزینه این است که هر نوع ناباروری را هدف درمان قرار ندهیم، بلکه مواردی را هدف قرار دهیم که بهترین بخت موفقیت را داشته باشند، مانند زنان دچار آسیب لوله رحمی در نتیجه عفونت.

آنها همچنین تایید کردند که تا زمانی که دولت‌ها و سازمان‌های امداد بین‌المللی برای کمک مالی پا پیش بگذارند، حتی 200 دلار برای هر دوره درمانی هم برای بسیاری ممکن است قیمتی کمرشکن باشد.

آرکانده گفت: "اما حتی همین قیمت هم می‌تواند برای افراد بیشتری دسترسی به درمان را فراهم کند. اگر ما قیمت را پایین را بیاوریم، آنگاه افراد طبقه متوسط هم می‌توانند از عهده آن برآیند."

آنها افزودند تلفیق‌کردن درمان‌های کم‌هزینه با سرویس‌های بهداشت خانواده موجود که در آنجا فرصت‌هایی برای غربالگری بیماری‌ها، پیشگیری از بارداری، آموزش بهداشت، مراقبت از مادر و کودک فراهم می‌آورد، نیز بسیار مهم است.

این برنامه دسترسی بیشتر به درمان‌ ناباروری فراهم می‌آورد و در همان زمان به بیماریهای عفونی مانند کلامیدیا، سوزاک یا سل که بزرگترین علت ناباروری در آفریقا است.

کد خبر 57365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز