شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم امکانات و خدماتی می‌خواهد از آسفالت و جدول‌بندی معابر گرفته تا ساخت مجموعه‌های ورزشی و... حال این سؤال پیش می‌آید که بودجه این قبیل کارها از کجا تأمین می‌شود.

شهروندان

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  حتماً شما جزو شهروندانی هستید که پاسخ این سؤال را می‌دانید یا حداقل اطلاعاتی در این زمینه دارید. این‌گونه هزینه‌ها از محل پرداخت عوارض شهری مثل عوارض کسب و پیشه، خدمات پسماند، نوسازی و... به دست می‌آید و شهروندان با پرداخت عوارض به‌طور غیرمستقیم در عمران و آبادانی محله‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند. در این‌باره نظر چند نفر از شهروندان را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

«مهدی محمودیان» ساکن خیابان حیدری شمالی
  • درقبال شهرمان مسئولیم

به نظر من هریک از ما در قبال شهر و محله‌مان مسئولیت داریم، مثل پرداخت عوارض شهرداری که سالی یک‌بار باید پرداخت کنیم تا خدمات و امکانات بیشتری در محله‌مان داشته باشیم. در واقع، زمانی می‌توانیم از شهرداری توقع خدمات‌دهی مناسب داشته باشیم که خودمان نیز به‌موقع بدهی خود را به شهر پرداخت کنیم.

  «سعید ملکی» ساکن خیابان بهرامی

  • پرداخت عوارض برای اداره شهر است

متأسفانه هنوز دیدگاه برخی از مردم نسبت به عوارض شهرداری اشتباه است و فکر می‌کنند که پولی است که به اجبار گرفته می‌شود، اما در واقع این‌طور نیست. تا آنجا که من اطلاع دارم شهرداری هیچ بودجه دولتی ندارد و شهرمان را با دریافت همین عوارض اداره می‌کند.

«کبری رادی» ساکن خیابان شریعتی
  • محله‌آبادتر می‌خواهیم

اگر می‌خواهیم که محله‌مان‌آبادتر شود باید با شهرداری همکاری کنیم. من در خانه‌ام یک قلک برای عوارض شهرداری کنار گذاشته‌ام. وقتی قبض عوارض به دست‌مان می‌رسد با پول‌هایی که در طول سال در قلک جمع کرده‌ام این بدهی را پرداخت می‌کنم.

«محسن دانایی فر» ساکن خیابان جلالی جنوبی
  • در نخستین فرصت بدهی‌ام را پرداخت می‌کنم

داخل قبوض کاغذی عوارض نوسازی و خدمات پسماند کادری وجود دارد که آخرین مهلت پرداخت روی آن درج شده است، اما من به این مهلت توجهی نمی‌کنم و تلاش می‌کنم زودتر از موعد این قبض را پرداخت کنم، ضمن اینکه این فرصت را هم پیدا می‌کنم تا در قرعه‌کشی خوش‌حساب‌ها شانس خودم را محک بزنم.

«ناهید شهسواری» ساکن خیابان تختی
  • به سنت خانوادگی پایبندیم

پرداخت بموقع قبض عوارض شهرداری در خانواده ما ارثی است. یادم می‌آید که وقتی نوجوان بودم پدرم به موقع قبوض شهرداری را پرداخت می‌کرد و نمی‌گذاشت که این کار دیر شود، ما هم که از بچگی شاهد این رفتار بودیم اکنون جا پای پدرمان گذاشته‌ایم. وقتی قبض عوارض به دست‌مان می‌رسد در نخستین فرصت آن را پرداخت می‌کنیم.

«یدالله عبدی» ساکن خیابان به خیال
  • می بینیم که شهرداری چقدر زحمت می‌کشد

تا به حال بارها پیش آمده که در محل زندگی‌ام با مشکلاتی مثل نیاز به تعویض سطل مکانیزه، لایروبی نهر آب، ناهمواری آسفالت و... مواجه شده‌ام و با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس گرفته‌ام و این مشکلات برطرف شده است. وقتی می‌بینیم که شهرداری چقدر برای محله‌مان زحمت می‌کشد وظیفه خود می‌دانم که حداقل عوارض مربوطه را به موقع پرداخت کنم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار منطقه ۱۸
  • جوایز خوش‌حسابی شهروندان افزایش یافته است

شهرداری منطقه ۱۸ در زمینه تحقق اهداف درآمدی خود در بین مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران توانسته رتبه نخست را به دست آورد که بدون‌ تردید بخشی از این موفقیت حاصل مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، محله و افزایش اعتماد آنها به برنامه‌های شهرداری است. در سال جاری با توجه به بحران کرونا و شرایط حاکم بر جامعه، مدیریت شهری بر آن شد تا با بسته‌های محرک اقتصادی که کمک حال شهروندان باشد، برنامه‌هایش را پیش ببرد که نمونه آن ارائه تسهیلات ویژه در زمینه معوقات عوارض کسب و پیشه بود که تا اندازه‌ای مورد استقبال مردم قرار گرفت. «مژگان محرمی» معاون مالی و اقتصادی شهردار منطقه ۱۸ درباره بسته‌های تشویقی و جوایز خوش‌حسابی در سال ۹۹ بیشتر برایمان توضیح می‌دهد.
۱۰‌درصد کاهش عوارض کسب و پیشه
معاون مالی و اقتصادی شهردار منطقه عنوان می‌کند که امسال صاحبان مشاغل و اصناف از تسهیلات کاهش ۱۰‌درصدی در پرداخت بدهی عوارض کسب و پیشه برخوردار شدند که البته میزان استقبال شهروندان چندان مطلوب نبود که امیدواریم این گروه شاغلان نیز بتوانند در مدت زمان باقیمانده تا آخر سال این عوارض را پرداخت کنند.
محرمی درباره امتیاز دیگری که برای صاحبان مشاغل در نظر گرفته شده، می‌گوید: «امسال با عنایت مدیریت شهر تهران جوایز خوش‌حسابی عوارض کسب و پیشه از ۱۰‌درصد سنوات گذشته به ۱۸‌درصد در سال جاری افزایش پیدا کرده که خود حکایت از درک متقابل مدیریت شهری از وضع اقتصادی شهروندان در این برهه از زمان دارد.»
معرفی برندگان جوایز خوش‌حسابی آخر آذر
شهروندانی که امسال در مهلت تعیین شده مرحله اول، یعنی ۳۱ مرداد سال ۹۹ موفق به پرداخت عوارض نوسازی و پسماند شده‌اند از شانس و امتیاز یکسان برای بهره‌مندی از جوایز خوش‌حسابی برخوردارند.
معاون مالی و اقتصادی شهردار منطقه ۱۸ می‌گوید: «طبق ابلاغیه و مصوبه شهرداری تهران امسال شهروندانی که عوارض نوسازی و خدمات پسماند را در مهلت تعیین شده پرداخت کنند علاوه بر بهره‌مندی از جایزه خوش‌حسابی در پرداخت بدهی خود که امسال به ۳‌درصد افزایش پیدا کرده، می‌توانند شانس خود را در قرعه‌کشی «شهروندان خوش‌حساب» امتحان کنندکه شامل هدایا و جوایز ارزشمندی است.»
به گفته محرمی، جایزه خوش‌حسابی در سال گذشته یک و نیم‌درصد بود که در سال جاری به ۳‌درصد افزایش پیدا کرده است. اکنون اسامی افرادی که عوارض سالانه خود را در مهلت تعیین شده پرداخت کرده‌اند در سامانه ثبت شده و اواخر آذر طی قرعه‌کشی نفرات برگزیده جوایز خوش‌حسابی معرفی می‌شوند و در برنامه‌ای با اهدای جوایز نفیس و ارزنده از آنها قدردانی می‌شود.   محرمی در پایان صحبت‌هایش این نکته را یادآوری می‌کند که شهر با مردمان و شهروندانش معنا پیدا می‌کند و در اداره امور شهر و محله نقش شهروندان از هر چیز دیگری پررنگ‌تر است، بنابراین می‌بینید که در عمران و آبادانی محله‌ها که بودجه آن را نیز خود مردم از محل درآمدهای پایدار و ناپایدار فراهم می‌کنند، این نقش‌آفرینی پررنگ‌تر می‌شود، به عبارت دیگر پولی که شهروندان بابت عوارض شهرداری پرداخت می‌کنند در نهایت خرج رفاه، آسایش و بهبود وضع زندگی آنان خواهد شد.

کد خبر 572963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha