مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در شرق استان گلستان، آخرین وضعیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری شهریور امسال را در ۱۰ روستای رامیان تشریح کرد.

ساخت مسکن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی احمدی دوشنبه ۲۴ آذر گفت: ساخت و ساز واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از زلزله رامیان در کمتر از ۴۸ ساعت از وقوع زمین‌لرزه آغاز شد و با گذشت ۹۸ روز از آن حادثه، روند ساخت و ساز واحدهای آسیب‌دیده از پیشرفت خوبی برخوردار است. بر اثر زلزله ۵.۱ ریشتری ۱۷ شهریور امسال ۱۹۵ واحد مسکونی در ۱۰ روستای رامیان بویژه ۲ روستای ویرو و قورچای دچار خسارت شد که با احتساب ۱۶ واحد مسکونی فاقد استحکام در مجموع ۲۱۱ واحد در طرح بازسازی قرار گرفتند. عملیات آواربرداری و پی‌کنی تمامی واحدهای خسارت‌دیده توسط تیم‌های بنیاد مسکن و نیز تهیه نقشه معماری و صدور پروانه ساختمانی با همراهی مهندسان این نهاد و دهیاران روستاها برای همه این واحدها به صورت رایگان انجام شد.

احمدی افزود: اعتبار مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از زلرله رامیان فراهم و پرونده همه واحدها برای دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی قرض‌الحسنه و کمک بلاعوض ۲۵۰ میلیون ریالی ارسال شد. کمک بلاعوض ۲۵۰ میلیون ریالی از محل منابع داخلی بنیاد مسکن به حساب صاحبان واحدهای خسارت‌دیده واریز شد تا صرف آواربرداری، اسکان موقت و معیشت آنان تا زمان ساخت خانه شود. هم‌اکنون عملیات ساخت و ساز واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده رامیان از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است به گونه‌ای که ۱۶۵ واحد مرحله فونداسیون، ۱۰۳ واحد مرحله اسکلت و ۴۸ واحد نیز مرحله سقف و دیوارچینی را انجام داده‌اند. ۳۰ واحد مسکونی در محله نازک‌کاری، ۲۸ واحد در مرحله نصب در و پنجره و ۱۲ واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است. در صورت مساعد بودن وضعیت جوی بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی زلزله زده تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیر بنیاد مسکن رامیان و آزادشهر در استان گلستان همچنین از اهدای ۱۶۰ پاکت سیمان رایگان معادل هشت تُن به ساخت هر واحد مسکونی زلزله‌زده خبر داد و گفت: نیمی از این سیمان در مرحله فونداسیون و بقیه در مرحله سقف در اختیار مردم آسیب‌دیده از زلزله قرار می‌گیرد. میزان تسهیلات و کمک بلاعوض برای ساخت یک واحد مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی ناکافی است، علاوه بر ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، بیمه به هر یک از واحدهای خسارت‌دیده حداقل ۱۵۰ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است. همچنین تا پایان ساخت این خانه‌ها، ۱۵۰ میلیون ریال وام معیشتی دیگر به زلزله‌زدگان رامیان پرداخت می‌شود و براساس تصمیم مجلس شورای اسلامی مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات دیگر برای تکمیل واحدها در اختیار مردم خسارت‌دیده قرار خواهد گرفت.

احمدی ادامه داد: در مجموع یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه و کمک بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان رامیان قرار می‌گیرد که برای ساخت مسکن با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربعی کافی است. درحال حاضر هیچ کدام از افراد زلزله زده مناطق روستایی رامیان در چادر زندگی نمی‌کنند اگرچه چادرهایی که در اختیار برخی از آنها گذاشته شده با تصمیم مسوولان شهرستان و به منظور استراحت روزانه زلزله زدگان، نگهبانی و نظارت بر ساخت و ساز ساختمان همچنان پابرجا است.

شهرستان رامیان افزون بر ۸۵ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 572736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha