یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

یک متخصص داخلی گفت: کاهش چربی و فشار خون، کنترل چاقی و ترک استعمال دخانیات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه شایع‌ترین علت مرگ ‌و میر بیماران دیابتی، مشکلات قلبی و عروقی است.

بيمار ديابتي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی دارایی در رابطه با درمان دیابت، اظهار کرد: در حال حاضر درمان این بیماری متفاوت از گذشته انجام‌می‌گیرد؛ چرا که این موضوع براساس شرایط هر فردی متفاوت است و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه بیماران دیابتی در نظر گرفت و تجویز کرد.

وی ادامه داد: درمان‌دیابت همانند لباسی که برای هر فرد متناسب با شرایط آن طراحی و دوخته می‌شود، متفاوت است و در حال حاضر به تعداد بیماران دیابتی، تنوع در درمان داریم.

توصیه‌های مهم وزارت بهداشت به بیماران دیابت در روزهای کرونایی 

دارایی اظهار کرد: بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات کلیوی و قلبی، سطح سواد و دسترسی به منابع درمان، سن فرد و شرایط فرهنگی و اجتماعی از جمله عواملی است که در درمان دیابت اهمیت دارد؛ بنابراین اگر بیمار به پزشک برای درمان مراجعه کند باید همه این عوامل در آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

این متخصص داخلی عنوان کرد: در صورتی که بیمار مشکل قلبی و عروقی داشته‌ باشد یا گرفتار نارسایی قلبی بوده و پیش از این، جراحی قلب باز انجام داده یا گرفتار سکته قلبی شده است، درمان دیابت آن با یک فرد معمولی دیابتی کاملاً متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که در حال حاضر دو خانواده دارویی در کمک به بیماران دیابتی جهت کاهش ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی حائز اهمیت، است، گفت: این دو گروه دارو برای بیماران دیابتی که گرفتار اختلالات قلبی و عروقی نیز هستند حائز توجه است.

دارایی با اشاره به اینکه یکی از این داروها آنالوگ‌های طولانی اثر GLP-۱ و دیگری داروهای مهار کننده SGLT۲ است، افزود: این داروها با قیمت بالا در کشور موجود هستند و تحت پوشش بیمه هم نیستند؛ بنابراین مسؤولان و سازمان‌های بیمه‌گر باید اقدامات لازم را جهت تحت پوشش قرار دادن این داروها در جهت کمک به بیماران دیابتی انجام دهند.

این متخص داخلی با بیان اینکه این دو داروی نام برده شده جایگزین انسولین نیستند، گفت: استفاده از دو داروی مدنظر خطر مرگ‌و میر بیماران دیابتی به‌ دلیل مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و در کنار اینکه قند خون را هم کنترل می‌کند، پیشرفت نارسایی کلیه را در بیماران دیابتی به تأخیر می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در درمان دیابت از قند محور به نگاه جامعه‌نگر تبدیل شده است، بیان کرد: در درمان دیابت باید همه عوامل خطر را کنترل کنیم. در حال حاضر همه می‌دانیم که شایع‌ترین علت مرگ‌ و میر بیماران مبتلا به دیابت، مشکلات قلبی و عروقی است؛ بنابراین باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد.

دارایی عنوان کرد: کاهش چربی و فشار خون، کنترل چاقی و درمان آن، همچنین ترک استعمال دخانیات مانند سیگار در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است و بیماران باید به این نکات اساسی توجه کنند.

کد خبر 572307
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha