مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران به واسطه قرار گرفتن در مرکز پایتخت و نزدیکی به بزرگ‌ترین پایگاه اقتصاد ایران (بازار) هر روزه پذیرای جمعیت زیادی از سراسر تهران هستند؛ از عابران پیاده گرفته تا خودروها.

ایستگاه

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا:  در این ۲ منطقه، جولان موتورسیکلت‌ها هم خود قصه‌ای جداگانه‌ است. توسعه روز افزون زندگی شهری و به تبع آن توسعه زیرساخت‌های شهری باعث شده تا هر روز شاهد انجام سفرهای درون‌شهری بیشتر در تهران باشیم. درست است که توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران دسترسی شهروندان این شهر را از جنوبی‌ترین نقطه شهر به شمالی‌ترین نقطه آسان کرده است، اما موجب معضلات شهری بسیاری همچون راهبندان‌های سرسام‌آور و حوادث ترافیکی و آلودگی نیز بوده و است. ۲۶ آذر، روز حمل‌ونقل و رانندگان، فرصتی بود تا با پرداختن به وضعیت حمل‌ونقل شلوغ‌ترین مناطق شهری تهران از آخرین پروژه‌ها و برنامه‌های اجرایی این حوزه در مناطق ۱۱ و ۱۲ مطلع شویم.

مناطق ۱۱ و ۱۲ به عنوان مناطق مرکزی پایتخت و قرار گرفتن در شاهراه‌های مواصلاتی شهر، در زمره مناطق برخوردار پایتخت از لحاظ بهره‌مندی از حمل‌ونقل عمومی هستند. در منطقه ۱۱ هر شهروند فقط با طی مسیری ۳ دقیقه‌ای می‌تواند به یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشته باشد و در منطقه هم مردم با ضریب برخورداری ۹۵ درصدی، با چالشی در حوزه دسترسی به حمل‌ونقل عمومی روبه‌رو نیستند. اما بیشترین بخش مشکلات مردم در حوزه حمل‌ونقل به چالش‌ها و معضلات ناشی از جذب سفرهای شهری به این مناطق مربوط است.

  • ساماندهی میدان شهدا

یکی از میدانگاه‌های بزرگ شهری در منطقه ۱۲ که در حوزه حمل‌ونقل شهری شاهد بیشترین گره‌های ترافیکی و مشکلات و حوادث است میدان امام خمینی (ره) است. عابران پیاده بعد از خروج از ایستگاه مترو با تردد از میانه خیابان برای دسترسی به خیابان‌های مجاهدین یا ۱۷ شهریور زمینه بروز تصادفات را فراهم می‌کنند. موضوعی که به جد از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۲ مورد توجه قرار گرفته و در قالب طرحی تحت عنوان ساماندهی میدان شهدا در دستور کار است. «زینب عابدی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۲ درخصوص اجرای این طرح می‌گوید: «در این طرح کوشیدیم تا با ایجاد جزایر تقاطعی از تعداد این وقایع بکاهیم.»
البته در این میان، شهرداری از موتورسیکلت‌ها هم غافل نشده و برای ایجاد طرح توقف آنها در مسیر پیروزی به مجاهدین سعی کرده کمی آرامش را به این نقطه شهر برگرداند.

  • ایمن‌سازی منطقه ۱۲

تردد زیاد عابران پیاده و وسایل حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۱۲ باعث شده تا ایمن‌سازی محورهای شهری یکی از اولویت‌های شهرداری منطقه ۱۲ باشد. عبادی می‌گوید: «خیابان شوش، شهید مصطفی خمینی، خیابان ۱۷ شهریور، مقابل مسجد آشتیانی‌ها، مقابل مجلس و مترو بهارستان نقاط ناایمنی بودند که سعی کردیم با خط‌کشی و اصلاح هندسی به کاهش آمار تصادفات در آنها کمک کنیم.»

  • ساماندهی چرخ دستی‌ها در منطقه ۱۲

در خیابان‌های منطقه ۱۲ به همان اندازه که انواع و اقسام وسایل حمل‌ونقل دیده می‌شود، چرخ‌دستی هم تردد دارد. چرخ‌دستی‌هایی که به واسطه بافت تجاری در این منطقه فعالند و امروز به عنوان یکی از چالش‌های اساسی منطقه محسوب می‌شوند از سال گذشته زمزمه‌هایی در خصوص ساماندهی‌شان در منطقه به گوش رسید، هر چندشیوع کرونا اجرای این طرح را با تاخیر مواجه کرد. اما معاون حمل‌ونقل منطقه می‌گوید این طرح با جدیت در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته و تفاهم‌نامه‌ای هم در این رابطه با جامعه اسلامی بازار به امضا رسیده است. با اجرای طرح ساماندهی چرخ‌دستی‌ها فعالین این حوزه با توجه به نوع فعالیت ساماندهی می‌شوند.

  • مسیر درجه یک دوچرخه در خیابان بهشت و فردوسی

یکی-دو سال می‌شود که توسعه حمل‌ونقل سبز یا همان دوچرخه به عنوان یکی از شعارهای اصلی توسعه شهری تهران مطرح است. در منطقه ۱۲ هم دراین حوزه برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است. به گفته معاون حمل‌ونقل شهردار منطقه ۱۲، علاوه بر توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری در پارک‌ شهر بسترهای راه‌اندازی این مسیر در پیاده‌راه‌هایی چون ۱۵ خرداد و ناصرخسرو هم فراهم شده است.
ضمن این‌که از ابتدای امسال ایجاد مسیر دوچرخه از خیابان بهشت، حدفاصل خیابان وحدت تا خیام، هم در دستور کار بوده و در فاز دوم از میدان امام‌خمینی(ره) تا میدان فردوسی به این مسیر سبز مجهز می‌شود. عبادی می‌گوید مسیر دوچرخه در خیابان‌های بهشت و فردوسی از مسیرهای درجه یک دوچرخه‌سواری است.
باید اضافه کرد که خیابان‌های ۱۷ شهریور، مجاهدین، ابن سینا و شهید مصطفی خمینی در اولویت‌های بعدی شهرداری منطقه برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری است.

  • اولین بوستان آموزش دوچرخه‌سواری تهران در منطقه ۱۱

در منطقه ۱۱ نیز معاونت حمل‌ونقل وترافیک شهرداری منطقه یکی از اولویت‌های کاری خود را در بخش توسعه حمل‌ونقل سبز با محوریت دوچرخه قرار داده است و به خاطر همین، قراراست اولین بوستان آموزش دوچرخه‌سواری در تهران را راه‌اندازی کند. به گفته «عبدالمطلب توجهی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۱، این بوستان در جوار بوستان شهید حججی قرار دارد که با افتتاح آن، هم آموزش دوچرخه‌سواری هیجانی ارائه می‌شود هم دوچرخه‌سواری شهروندی. بوستانی که قرار است این آموزشگاه را در دل خود جای دهد همان بوستان ترافیک منطقه ۱۱ است که سال‌های سال از تکمیلش می‌گذرد، اما بروز مشکلاتی اعم از نشست زمین به دلیل اجرای پروژه مترو، بهره‌برداری از آن را تاکنون به تعویق انداخته است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۱ می‌گوید: «کار خاک‌برداری و بتون‌ریزی در این بوستان انجام شده و از امنیت کامل برخوردار است.»

  • توسل به فرهنگ‌سازی برای کاهش مشکلات موتورسواری

منطقه ۱۱ را باید پایتخت موتورسواران تهران معرفی کنیم. منطقه‌ای که نه خیاباهای عریض و طویلش از دست این وسیله حمل‌ونقل در امانند نه کوچه پسکوچه‌های تنگ و باریکش. پیاده‌راه‌هایش هم همواره در قرق راکبان موتورسیکلت‌هاست. نه اعمال طرح‌های ترافیکی برای کاهش این معضلات موثر بوده، نه جریمه‌های راهور. به خاطر همین است که حالا معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطنقه ۱۱ دست به دامن شیوه‌های فرهنگی برای کاهش این معضلات شده است. توجهی می‌گوید: «با استفاده از بانک اطلاعاتی راهور، برای اولین بار در تهران، به ارسال پیامک آموزشی برای راکبان اقدام کرده‌ایم و امیدواریم با این آموزش‌ها شاهد کاهش تخلفات از سوی این قشر باشیم.»
البته ساماندهی موتورسیکلت‌ها در منطقه ۱۱ محدود به همین طرح فرهنگی نمی‌شود و شهرداری کوشیده با تعیین فضایی برای پارک موتورسیکلت‌ها در خیابان‌های جمهوری و حافظ برای ساماندهی این نقطه شهری اقدام کنیم.

عبدالمطلب توجهی/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 11
  • ایجاد ۸ کیلومتر مسیر دوچرخه در منطقه ۱۱

مدیران شهری منطقه ۱۱ هم این روزها توسعه مسیر دوچرخه را در منطقه در اولویت کار خود قرار داده‌اند. خیابان‌های کاشان، امام خمینی(ره)، حافظ، وحدت، شوش، ارومیه و آذربایجان خیابان‌هایی هستند که به مسیر ویژه دوچرخه مجهز می‌شوند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۱ با بیان این مطلب می‌گوید: «امید است با توسعه مسیرهای دوچرخه در منطقه که حدود ۸ کیلومتر تا پایان سال جاری می‌شود، شاهد بهره‌مندی شهروندان از این امکان باشیم.»

کد خبر 572134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha