مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی توانستند ژنی را کشف کنند که یکی از عوامل کلیدی گسترش سرطان به مغز است.

سرطان مغز

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نوروساینس‌نیوز، سالانه تقریبا حدود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان، به متاستاز مغزی مبتلا می‌شوند؛ با وجود این، گزینه‌های درمانی کمی وجود دارند زیرا مکانیسم‌هایی که موجب می‌شوند سرطان به مغز برسد، هنوز نامشخص هستند. پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند ژن موسوم به "YTHDF3" که درک ضعیفی در مورد آن وجود دارد، نقش قابل توجهی در این روند بازی می‌کند.


"سویون هوانگ" ، پژوهشگر ارشد این پروژه، به خاطر کارش در مدل‌سازی گسترش سرطان به مغز مشهور است. جدیدترین یافته‌های او نشان می‌دهند که بیان ژن YTHDF3، با متاستاز سرطان مغز و نتایج ضعیف بقای بیماران مبتلا به سرطان مغز در ارتباط است. پژوهشگران در این پروژه نشان دادند که ژن YTHDF3 در روند متاستاز سرطان مغز، برای چندین مرحله مورد نیاز است.
هوانگ گفت: شاید این پژوهش بتواند نشانگری را برای کمک به پزشکان در تشخیص متاستازهای زودهنگام فراهم کند و همچنین، هدفی را در تولید داروهای جدید برای پیشگیری و درمان متاستازهای مغزی ارائه دهد.

درمان سرطان مغز با سلول های چربی

هوانگ و گروهش دریافتند که متاستاز مغزی ناشی از سرطان پستان، تعداد رونوشت‌های ژن YTHDF3 را در مقایسه با تومورهای ابتدایی پستان افزایش می‌دهد. تعداد رونوشت‌های یک ژن، به تعداد دفعات ظاهر شدن آن در ژنوم بازمی‌گردد. رونوشت‌های اضافی YTHDF3 در DNA تومور متاستاز یافته نشان می‌دهند که جهش‌ها هنگامی رخ می‌دهند که سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شوند و گسترش می‌یابند.


پژوهشگران با استفاده از روش‌های متنوع، ژن را توصیف کردند تا تصویر جامعی از نحوه تسهیل فرآیندهای اصلی متاستاز سرطان مغز توسط آن ارائه دهند که به واسطه نقش ژن در تولید پروتئین‌های گوناگون که با ریزمحیط مغز در تعامل هستند، صورت می‌گیرد.


پژوهشگران به واسطه این آزمایش‌ها دریافتند که ژن YTHDF3، به بیان تعدادی از ژن‌های شناخته شده از جمله "ST6GALNAC5" ، "GJA1" ، "EGFR" و "VEGFA" منجر می‌شود که در بروز سرطان موثر هستند. موش‌های فاقد YTHDF3 را آزمایش‌ها، بقا و مقاومت بلندمدتی را نسبت به متاستاز مغزی نشان دادند.


هوانگ گفت: اکنون که ما نشان داده‌ایم این ژن تا چه اندازه برای گسترش متاستازهای مغزی حیاتی است، قصد داریم روی تولید داروهایی کار کنیم که بتوانند عملکرد آن را مهار کنند. این یک نیاز فوری است و ما امیدواریم که این پژوهش‌ها نهایتا به نجات جان انسان‌ها کمک کنند.


این پژوهش، در مجله "Cancer Cell" به چاپ رسید.

کد خبر 571722
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha