چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز در مطالعات آزمایشگاهی خود دریافتند سلول‌های بنیادی سلول‌های چربی بدن بیمار می‌تواند شیوه نوینی برای درمان مستقیم سرطان مغز، پس از برداشتن تومور باشد

درمان سرطان مغز با سلول های چربی

به گزارش مهر، محققان می‌گویند سلول‌های بنیادی مزانشیمیایی توانایی توضیح داده نشده‌ای برای جستجوی سلول‌های آسیب دیده از جمله سلول‌های سرطانی دارند و می‌تواند یک ابزار جدید برای دستیابی به بخش‌هایی از مغز باشند که دسترسی به آنها دشوار است یعنی جاهایی که سلول‌های سرطانی می‌توانند پنهان شده و خود را تکثیر کنند.

این دانش پژوهان می‌گویند سلول‌های بنیادی مزانشیمی به دست آمده از چربی بدن بیمار شیوه کمتر تهاجمی و ارزان‌تر از گرفتن سلول‌های بنیادی از مغز استخوان است.

محققان دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند بزرگ‌ترین چالش در سرطان مغز، مهاجرت سلول‌های سرطانی است. حتی وقتی که جراح تومور را از مغز خارج می‌کند برخی از سلول‌های سرطانی به بخش‌های دیگر مغز نفوذ کرده و در جای دیگری از این عضو دردسر ساز می‌شوند. سرطان گلیوبلاستوم رایج‌ترین و تهاجمی‌ترین نوع سرطان مغز است.

این پژوهشگران در مطالعات خود به شیوه‌ای برای استفاده از سلول‌های سالم خود بیمار برای یافتن و از بین بردن سلول‌های سرطانی دست یافتند.

آنها سلول‌های بنیادی مزانشیمی را از سلول‌های چربی گرفته و کشت و رشد دادند.

به گفته محققان، سلول‌های بنیادی مزانشیمیایی که قابلیت قرار گرفتن در سلول‌های سرطانی را دارند می‌توانند به عنوان سازوکار انتقال دهنده عمل کرده و دارو، نانوذارت یا برخی درمان‌های دیگر را به طور مستقیم به سلول‌های مغزی برسانند.

محققان می‌گویند هنوز تا آغاز آزمایش‌های انسانی این شیوه راه زیادی باقی مانده است.

به گفته محققان اگر این شیوه کار کند، می‌توان زمان کوتاهی پیش از جراحی تومور، از هر جایی از بدن بیمار سلول‌های چربی را گرفت و در محیط آزمایشگاه آن را به دارو و دیگر درمان‌ها تجهیز کرد و پس از برداشتن تومور با استفاده از جراحی این سلول‌ها را به مغز تزریق کرد تا این سلول‌ها با یافتن سلول‌های سرطانی پنهان شده در مغز آنها را نابود سازند.

در حال حاضر شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی شیوه‌های رایج درمان سرطان مغز گلیوبلاستوم است اما حتی با استفاده از تمامی این شیوه‌ها، بیمار به ندرت می‌تواند بیش از 18 ماه پس از تشخیص بیماری‌اش زنده بماند.

کد خبر 205289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز