پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

کاروانسرای شاه‌عباسی چند متری از بازار قدیمی ری فاصله دارد.

16

 این بنا با کاروانسرای دوقلو هم‌قدمت و هم‌سن و سال است، ولی بخت بلندتری داشته و هنوز به‌عنوان نمونه فاخری از معماری اصیل ایرانی در میانه راسته شمالی خیابان حرم دلربایی می‌کند. اینجا روزگاری محل اتراق کاروان جاده ابریشم بود که طاقه‌های پارچه‌های ابریشمی و حریر و زربافت را به ری می‌آورد و بار عسل و داروهای گیاهی و قالی و سنگ‌های قیمتی را به کشورهای دیگر می‌برد.

آن زمان این کاروانسرا به جای در محراب‌مانند کنونی‌اش در چوبی سنگین و بزرگی داشت در طرح مرمت کاروانسرا که ۳ سال پیش انجام شده، مصالح امروزی به کار رفته، ولی این نونواری فقط در سنگفرش حیاط پاکیزه کاروانسرا و سنگ‌های مرمرین روی پله‌ها نمایان است و ایوان‌ها و حجره‌ها، دالان‌ها و طاق و رف‌های بنا هویت معماری اثر را به خوبی حفظ کرده‌اند. در این کاروانسرا که از ۴ ایوان تشکیل شده، سقف بارانداز و حجره‌ها ضربی است و ردیف‌های آجری سقف و دیوارها به مهارت و زیبایی کنار هم چیده شده‌اند. درختان باغچه‌های کاروانسرای شاه‌عباسی پرعمر نیستند و برگ و بار سرزنده و سیراب‌شان از مراقبت باغبانی مهربان خبر می‌دهد.

این روزها کاروانسرای شاه عباسی غریب افتاده و گذر کمتر کسی به آن می‌افتد، اما اگر محدودیت‌های کرونایی برداشته شد و مجال دیدار از این اثر تاریخی برایتان فراهم بود کلید در کاروانسرا از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرری نزد یکی از کاسبان قدیمی خیابان به امانت گذاشته شده است.

کد خبر 571273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha