شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

ممنوع شدن مصرف سیگار در اماکن عمومی هلند از این نظر جالب است که این کشور معمولاً مسالمت‌جویانه‌ترین قوانین جهان را در برخورد با مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر دارد.

در هلند نگهداری مواد‌مخدر جرم محسوب می‌شود اما افرادی که راغب باشند می‌توانند در قهوه‌خانه‌های مجاز این کشور با خیال راحت حشیش مصرف کنند.

قانون جدید هلند راه مصرف ماری‌جوانا را همچنان باز نگهداشته اما مصرف سیگار در تمام اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها را ممنوع اعلام کرده است. به این ترتیب پس از اسکاتلند و انگلیس، هلند سومین کشوری محسوب می‌شود که در این مسیر گام می‌گذارد.

اگرچه منع استعمال سیگار در اماکن عمومی بیشتر به قصد دفاع از حقوق شهروندان غیرسیگاری طراحی شده که ناخواسته در معرض دود سیگار هستند، اما نتیجه بررسی‌ها در انگلستان نشان می‌دهد که از زمان اجرای این قانون در سال گذشته، تا به امروز 400 هزار سیگاری، ترک سیگار کرده‌اند که این رقم به معنای پیشگیری از 40 هزار مرگ زودرس در ده سال آینده است.

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم با خوشحالی اظهار می‌کنند که با فروکش کردن فضای مه آلود کافه‌ها و رستوران‌ها حالا بهتر نفس می‌کشند و موارد تنگی نفس شان خیلی کمتر شده است.

کمربند قانون‌های محدود‌کننده افراد سیگاری در شرایطی تنگ‌تر می‌شود که سیگاری‌های ما هنوز به‌به و چه‌چه‌کنان قلیان به خانه‌ها می‌برند. هر دم از این باغ بری می‌رسد...

کد خبر 57079

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز