در زندگی پرسرعت و پرمشغله امروز در کنار دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا همه ما هراز گاهی احساس خواب‌آلودگی و کمبود انرژی می‌کنیم.

nutrition

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، هرچند بروز این حالت‌ها با احساس خستگی متفاوت است، اما ممکن است به دنبال کمبود انرژی، احساس خستگی هم ایجاد شود.

عوامل مختلفی مثل فعالیت جسمی زیاد، نداشتن فعالیت بدنی، کمبود خواب، اضافه‌وزن، استرس، مصرف برخی داروها، مصرف زیاد کافئین و کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می‌تواند عامل ایجاد خستگی باشد.

یک راهکار ساده برای مقابله با این مشکل، مصرف آن دسته از مواد غذایی است که به شما انرژی کافی می‌دهد و احساس خستگی‌تان را برطرف می‌کند. در ادامه تعدادی از این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم.

جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

خرما

خرما به‌راحتی توسط بدن هضم می‌شود و تقویت فوری انرژی را به همراه دارد. خرما همچنین منبع خوبی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و آهن است. هنگام شب پنج تا هفت خرما را در نصف فنجان آب خیسانده و صبح تفاله آن را له کنید. این ترکیب را حداقل دو بار در هفته مصرف کنید.

دانه‌های چیا

کمبود آب بدن می‌تواند دلیل اصلی خستگی باشد. برای بسیاری از افراد، نوشیدن آب ساده کار خوشایندی نیست. دانه‎های چیا با جذب آب تا ۱۰ برابر وزن خود به آب رسانی به بدن کمک می‌کند. افزون بر این، دانه‌ها دارای نسبت مناسبی از پروتئین، چربی و فیبر است.

گردو

مغزها از جمله مغز گردو سرشار از ریزمغذی‌هایی هستند که موجب افزایش انرژی بدن و در عین حال ایجاد احساس سیری می‌شوند. اسید چرب امگا۳ موجود در گردو در از بین بردن علایم خستگی موثر است. اسید چرب «آلفالینولنیک» گردو انرژی را افزایش و علایم افسردگی را کاهش می‌دهد.

ماست

ماست منبع خوب انرژی است زیرا به دلیل هضم سریع موجب تقویت سریع انرژی بدن می‌شود و به متمرکز و سرحال ماندن شما در طول روز کمک می‌کند. ماست همچنین حاوی مواد پروبیوتیک است. تحقیقات نشان داده مصرف پروبیوتیک‌ها برای کاهش علایم سندروم خستگی مزمن مفید است.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است که در ترکیب با یکدیگر، ما را سیر نگه می‌دارند و در طول روز انرژی پایداری را برای بدن فراهم می‌کنند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت‌کننده انرژی از جمله آهن، کولین، ویتامین D و ویتامین B۱۲ است.

جو دوسر

جو دوسر می‌تواند به طور مداوم انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند. این ماده غذایی سرشار از فیبر محلول و کربوهیدرات‌های پیچیده با دوز مناسب پروتئین است. این ترکیب، کاهش سرعت جذب قند را تضمین می‌کند.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین K و منیزیم و منبع بسیار خوبی از فولات و آهن است. مقادیر کافی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تولید انرژی ضروری است.

موز

این میوه سرشار از پتاسیم، حاوی مقدار زیادی فیبر است که باعث کند شدن ترشح قند در جریان خون می‌شود. موز همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم و ویتامین‌های گروه B است.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از ویتامین C است که در برطرف کردن خستگی شدید نقش مهمی دارد. نقش این ویتامین در سوخت و ساز آهن باعث می‌شود اکسیژن بیشتری وارد جریان خون شود.

بادام

بادام منبع بسیار خوبی از پروتئین، فیبر و چربی‌های غیراشباع سالم است. بادام همچنین دارای ویتامین‌های گروه B و سرشار از منیزیم است که به مبارزه با خستگی عضلات کمک می‌کند.

کد خبر 570127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha