تا نیمه این قرن در بدترین حالت 7 میلیارد نفر در 60 کشور و در بهترین حالت 2 میلیارد نفر در 48 کشور جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد.

همچنین این بحران با عواملی چون رشد جمعیت و اتخاذ سیاست‌ها مرتبط خواهد بود.  از سوی دیگر20 درصد از افزایش میزان کمبود آب به گونه‌ای تخمینی از تغییرات آب و هوا نشأت گرفته است. گرچه مناطق مرطوب احتمالا باران بیشتری خواهند داشت اما انتظار می‌رود میزان باران در مناطق خشک و حتی در برخی مناطق حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای کاهش یافته و بیشتر به گونه‌ای نامنظم ببارد. با این روند کیفیت آب نیز با افزایش سطوح آلودگی و دمای آب بدتر خواهد شد.

بر اساس گزارش اخیر سازمان توسعه جهانی آب با عنوان «آب برای مردم، آب برای زندگی» که از سوی سازمان ملل منتشر شده است، از آنجا که با ناکار‌آمدی در سطح مدیریتی روبه‌رو هستیم، بحران جهانی آب در سال‌های پیش‌رو به سطح بی‌سابقه‌ای خواهد رسید.

این کمبود رو به افزایش سرانه آب، در بسیاری از قسمت‌های جهان در حال توسعه روی می‌دهد چرا که به‌دلیل رشد جمعیت، آلودگی و تغییرات آب و هوایی منابع آب به گونه‌ای مستمر در حال کاهش است.این گزارش، جامع‌ترین و روز‌آمد‌‌ترین بررسی اجمالی است که از وضعیت منابع آب صورت گرفته است. گزارش مذکور که در آستانه سومین اجلاس جهانی آب «کیوتو ، ژاپن» ارائه شده  مهم‌ترین پژوهشی است که در اختیار این  اجلاس قرار گرفته؛ اجلاسی که به وسیله یونسکو و اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد سرپرستی می‌شود.

برای تدارک این گزارش تمامی کارگزاری‌ها و کمیسیون‌هایی از ملل متحد که با مسائل آب سر و کار دارند، دخیل بوده و برای نخستین بار اهدافی مشترک در زمینه آب و میزان پیشرفت در حوزه‌هایی مانند بهداشت، غذا، زیست بوم، شهرها، صنعت، انرژی، مدیریت بحران، ارزیابی اقتصادی، اشتراک منابع و حکومت‌ها  مورد بررسی قرار گرفته است. 23 همتای سازمان ملل اعضای برنامه جهانی ارزیابی آب را تشکیل  می‌دهند که دبیرخانه آن در یونسکو قرار دارد.

آقای کوی چِیرو ماتسورا، مدیرکل یونسکو،  در زمینه بحران آب در جهان می‌‌گوید: بحران آب چیزی است که در راس تمامی بحران‌های اجتماعی و طبیعی قرار گرفته که ابنای بشر برای بقای خود و کره زمین با آن مواجه هستند. 

براساس این گزارش، بر خلاف مذاکرات پیوسته انجام شده  درباره بحران آب، اوضاع رو به وخامت گذاشته و هر روزه حدود 2 میلیون تن مواد زاید در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و نهرها تخلیه می‌شود. این در حالی است که یک لیتر فاضلاب، حدود 8 لیتر آب شیرین را آلوده می‌کند. همچنین براساس محاسباتی که در این گزارش آمده، حدود12 هزار کیلو متر مکعب آب آلوده در سراسر جهان وجود دارد که از همه آب موجود در بستر 10 رودخانه بزرگ دنیا‌ بیشتر است. 

بنابراین چنانچه روند آلودگی با رشد جمعیت هماهنگ باشد، دنیا تا سال 2050  حدود 18هزار کیلو‌متر مکعب از آب شیرین خود را از دست می‌دهد که این میزان تقریبا 9 بار بیش از رقمی است که اکنون در کشورهای جهان، هر ساله صرف آبیاری شده و  بیشترین میزان مصرف منابع آب محسوب می‌شود. در حال حاضر میزان آب مصرفی در بخش آبیاری 70 درصد آب‌های استحصالی در سراسر جهان را در بر می‌گیرد.

کد خبر 57004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز