دانشگاه پیام نور استان ایلام که چندی پیش به علت بدهی ازسوی شهرداری پلمب و با دستور دادستان باز شده بود، پس از کش و قوس‌های فراوان بار دیگر بسته شد.

دانشگاه پیام نور ایلام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، اخیرا خبر پلمب دانشگاه پیام نور به علت بدهی ۲۷ میلیارد تومانی به ماده ۱۰۰ شهرداری در رسانه‌های استان ایلام سروصدا به پا کرده؛ این در حالی است که بعد از پلمب این مرکز آموزشی دادستانی این پلمب را غیر قانونی دانست و آن را فک کرد که پس از گذشت چند ساعت مجددا به نحوی دیگر این مرکز علمی استان پلمب شد.

طبق قانون، کمیسیون ماده ١٠٠ رای به پلمب صادر نمی‌کند اما در این برهه شهرداری خودسرانه اقدام به پلمب کرده است و بر این اساس طبق نظریه مشورتی فک پلمب شهرداری منعی ندارد و طبق ماده ۵٧٠ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵، به صراحت اشاره شده که هیچ مقامی نمی‌تواند برخلاف قانون، اشخاص را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم کند. قانونا دستگاهی که بودجه آن از طریق دولت تامین می‌شود، ۱۸ ماه مهلت دارد بدهی خود را پرداخت کند و این در حالی است که رای مهرماه امسال ابلاغ شده و اصلا مهلت قانونی تمام نشده تا شهرداری نسبت به پلمب آن اقدام کند!  

اصرار شهردار برای پلمب دانشگاه!

رضا امیری‌مقدم، جانشین دادستان ایلام گفت: دادستانی در راستای حفظ حقوق دانشجویان و اساتید به محض اطلاع، موضوع را بررسی‌ و رایزنی لازم در راستای تعامل با شهردار ایلام به عمل آورد. اما با وصف توضیحات قانونی برای شهردار، مصر بر تداوم پلمب بودند؛ از طرفی دادستانی به عنوان مدعی‌العموم و صرف نظر از نقد رای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها که در خصوص تخلفات ساختمانی اماکن اداری صرفا می‌توان رای بر جریمه نقدی(در مرحله اول) و قلع بنا(در صورت عدم پرداخت جریمه در مهلت ۱۸ ماهه ماده واحده قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تامین و توقیف اموال دولتی) صادر کند.

جانشین دادستان ایلام افزود: ضمن احترام برای رای صادره، صرفا شیوه اجرای رای را غیرقانونی دانسته؛ حتی اگر مهلت ۱۸ ماهه قانونی هم منقضی شده باشد، راهکار قانونی، پلمب اماکن دولتی و اداری به ویژه دانشگاه که مرکزی آموزشی متشکل از(دانشجویان، اساتید و کارکنان) است، نخواهد بود. عدم پرداخت بدهی از سوی مسئولین نبایستی موجبی برای تعطیلی آن و تضییع حقوق دانشجویان، مربیان، اعضای هیات علمی و توقف آموزش باشد؛ به عنوان مثال، می‌توان حساب بانکی یا املاک دانشگاه را از طریق اداره ثبت (با رعایت مهلت قانونی ۱۸ ماهه) توقیف کرد.

وی افزود: در هیچ مجوز قانونی مبنی بر پلمب و انسداد ورودی اماکن اداری بالاخص دانشگاه برای شهرداری وجود ندارد؛ چرا که، این امر موجب تضییع حقوق عامه مردم و وقفه در جریان امور آنان است؛ به همین دلیل دادستانی دستور فک پلمب غیرقانونی را صادر کرد. مجددا شهرداری برای بار دوم دانشگاه پیام نور را پلمب کرده و دادستان نیز برای جلوگیری از تقابل و از طرفی اعاده حیثیت و حقوق دانشگاهیان، باتوجه به اعلام شکایت مسئولین مربوطه، برخورد قانونی لازم را معمول خواهد داشت.

تا آخر دی ماه برای پرداخت بدهی فرصت داشتیم

فرزاد محمدی، روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور ایلام گفت: بدهی‌های سالانه دانشگاه‌های پیام نور سراسر ایران را هرساله سازمان مرکزی پرداخت می‌کند؛ در جلسه با شهرداری تا آخر دی به دانشگاه پیام نور فرصت پرداخت بدهی داده‌ شد اما شهرداری با خلف وعده اقدام به پملپ دانشگاه کرده است. اگر بخواهند سازمانی را پلمب کنند باید قبل آن به دانشگاه مفاد حکم را ابلاغ کرد که این کار انجام نشده است. با ورود معاون دادستانی استان این مشکل حل و پلمب فک شد و در جلساتی که در استانداری با شهرداری و دانشگاه پیام نور برگزار شد به شهرداری مبنی بر این کار غیرقانونی تذکر داده شده است.

طبق نظر قاضی اقدام به پلمب دانشگاه کرده‌ایم!

سلطانی، روابط عمومی شهرداری گفت: رای کمیسیون ماده ۱۰۰ طبق دستور قاضی است و مطمئنا قاضی کار خود را درست بلد است و طبق نظر قاضی اقدام به پلمب دانشگاه کرده‌ایم. برای اقدام به پملپ یک مکان؛ حداقل سه بار به آن مکان اخطار داده می‌شود؛ مسئولین دانشگاه کار خود توجیه می‌کنند و بدهی‌هایی که توسط دانشگاه‌ پرداخت نمی‌شود حق مردم است ما با همین پول‌ها برای شهر و مردم پل و سایر رفاهیات را در شهر فراهم می‌سازیم.  

شهرداری ایلام بیش از ۱۳۰ مورد رای قلع و قمع دارد که آن‌ها را اجرا نمی‌کند، باید چرایی این موضوع به جد پیگیری شود، موضوعی که اخیرا مورد انتقاد سازمان بازرسی و حتی نماینده ولی فقیه در استان ایلام نیز قرار گرفته است.

کد خبر 569882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha