فاضلاب انسانی یکی از خطرناک ترین آلاینده های زیست محیطی است که باید به صورت اصولی دفن شود، چرا که این آلودگی منشا بیماری های میکروبی و ویروسی بسیاری می شود.

فاضلاب

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  اما متأسفانه در پایتخت و در همین منطقه ۹، افرادی سودجو با رفتاری غیرانسانی، سبب انتشار ویروس‌های واگیردار و میکروب های عفونی در شهر شده‌اند که جان شهروندان بسیاری را به خطر انداخته و سلامتشان را تهدید کرده است. این افراد با تخلیه فاضلاب انسانی در کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و ادامه مسیر این آب‌های آلوده به کانال‌های پایین دست، سرنوشت بدی را برای ساکنان پایتخت رقم زده‌اند. در این گزارش، صحت این موضوع را از اداره  مسیل‌ها و اداره محیط‌زیست در شهرداری منطقه جویا شده‌ایم.  

ساکنانی که در اطراف بزرگراه «یادگار امام(ره)» در محدوده «۳۰ متری جی» سکونت دارند، اغلب از استشمام بوی نامطبوع گله دارند و بارها این موضوع را با مسئولان شهرداری در میان گذاشته‌اند. «مسعود طلوعی»،  کارشناس اداره مسیل‌های شهرداری منطقه ۹، درباره دلیل این بو به موضوع حساس و پرخطری اشاره می‌کند و می‌گوید: «کامیون‌های تخلیه چاه منازل، دریچه‌های کانال در بزرگراه یادگار امام(ره) را برداشته و مخازن خود را که از فضولات انسانی پرشده‌اند، در این کانال خالی می‌کنند.

به همین دلیل اغلب شهروندان از این موضوع گلایه‌ دارند فضولات انسانی بالقوه یک منبع آلودگی هستند و از آلاینده‌های مهم محیط‌زیست محسوب می‌شوند و دفع نامناسب آن می‌تواند سبب آلودگی آب، خاک، مواد غذایی، تکثیر مگس‌ها و شیوع و ابتلا به بیماریی چون اسهال عفونی، حصبه، وبا، یرقان ‌شود. برای همین با این اقدام ممکن است بیماری‌های خطرناکی چون وبا شیوع پیدا کند. هم‌چنین محصولات کشاورزی که با این آب‌ها تغذیه شده‌اند، غلظت عناصر سمی بالایی دارند و در درازمدت سبب بیماری مصرف‌کننده می‌شوند.»

  • مکاتبه با مراجع قضایی

طلوعی در ادامه به اقدامات شهرداری برای پیشگیری از این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: «به دلیل اینکه افراد خاطی فعالیتشان را در شب انجام می‌دهند، نمی‌توانیم با آنها برخورد ضربتی داشته باشیم. اما باز هم شهرداری دست روی دست نگذاشته و برای جلوگیری از این کار، اقدامانی را انجام داده و به مراجع قضایی مکاتبه کرده و واحد حقوقی منطقه نیز پیگیر این موضوع شده است. ولی متأسفانه تاکنون برخورد قضایی با آنها نشده است و همچنان به فعالیتشان ادامه می‌دهند. آنها با این اقدام، به حقوق شهروندی تعرض می‌کنند و از سوی دیگر، فعالیت آنها، سلامت شهروندان و ساکنان را در این شرایط حساس شیوع ویروس «کرونا» به خطر می‌اندازد.»

  • فاجعه در کمین است

«فاطمه جوکار»، رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه، درباره این موضوع می‌گوید: «متأسفانه تخلیه فاضلاب انسانی به داخل کانال‌های آب‌های سطحی حقیقت دارد. شماره پلاکی از خودروهای متخلف نداریم. به همین دلیل از اهالی می‌خواهیم در صورت مشاهده، آن را به ما اطلاع دهند، تا با دستور قضایی و پلیس راهور خودرو متخلف را توقیف کنیم. در این زمینه، شهرداری وظیفه‌ای جز نظافت نهر و کانال برعهده ندارد و با اعلام یا مشاهده این موضوع، دوباره آن کانال را نظافت می‌کند، اما نباید از موضوع اصلی غافل شد، چون این افراد متخلف، در این کانال‌ها فاضلاب را تخلیه می‌کنند و این مسئله می‌تواند برای شهروندان مشکلات جدی ایجاد کند و هم بویی که از آن متصاعد می‌شود، آزاردهنده باشد. از سوی دیگر انتشار این بوی نامطبوع به دلیل مواد سولفوری که در این فاضلاب‌های انسانی وجود دارد، موجب آلودگی و مسمومیت می‌شود.»

او موضوع قابل توجهی را مطرح می‌کند و می‌گوید: «وقتی فاضلاب در مسیر کانال تخلیه می‌شود، اداره خدمات شهری دیگر قادر به جمع‌آوری آن نیست و در نهایت نهر یا کانال را شست‌وشو می‌دهد. این اقدام موجب می‌شود تا این فضولات وارد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی مناطق پایین دست شود. به همین دلیل در طول این مسیر هم آب و هم خاک آلوده می‌شود و این موضوع در نقاط پایین‌دست بسیار خطرناک است. چون آبی که در شهر حرکت می‌کند، آب فاضلاب نیست. در واقع آب خاکستری است و با تصفیه نه چندان سخت آن، می‌توان از این آب برای کشاورزی‌ استفاده کرد. اما فاضلاب انسانی به سبب دارا بودن باکتری‌های مختلف، بی‌نهایت خطرناک است. به‌ویژه در شرایط کنونی و اپیدمی ویروس کرونا می‌تواند این موضوع را به مسئله‌ای بحرانی تبدیل و خطرات فاضلاب را چند برابر کند.»

در بزرگراه «یادگار امام (ره)» در محدوده «30 متری جی» اهالی، اغلب از استشمام بوی نامطبوع گله دارند
  • سلامت شهروندان را به خطر نیندازیم

رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه در ادامه به پیامدهای این رفتار پرخطر اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه آب‌هایی که وارد کانال یادگار امام(ره) می‌شود، وارد کانال‌های مناطق پایین دست و در نهایت شهرری می‌شوند. اغلب برای آبیاری باغ‌ها و سبزی‌کاری‌های این بخش، از آب کانال‌های هدایت آب‌های سطحی استفاده می‌شود. به همین دلیل تخلیه فاضلاب انسانی در این کانال و استفاده آن برای آبیاری گیاهان، اقدامی پرخطر است. گندآب‌ها و لجن‌های حاصل از فاضلاب خانگی در جوی‌های آب، محل مناسبی برای رشد و پرورش انواع میکروب‌ها، ویروس‌های بیماری زا، حیوانات و حشرات موذی است که به‌صورت مستقیم و غیره مستقیم سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

منطقه ۹ به سبب نداشتن شبکه فاضلاب شهری، اغلب فاضلاب خانه‌ها داخل جوی‌ها و نهرهای کوچه‌ها ریخته می‌شود. تا امروز با آموزش‌های مختلف تلاش کردیم تا اهالی را به این درجه از آگاهی برسانیم که نباید فاضلاب خانگی خود را در جوی‌های آب محل زندگی خود سرازیر کنند و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر بیندازند. میکروب‌های جوی‌ها و کانال‌ها می‌توانند به‌صورت مستقیم از طریق لباس، اعضای بدن و نیز کودکانی که در مجاورت این جوی‌ها مشغول بازی هستند، وارد محیط زندگی افراد شوند یا به‌صورت غیره مستقیم از طریق حشرات و حیوانات موذی مانند سوسک‌ها و موش‌ها که در این محل رشد می‌کنند، به خانه راه یابند و انواع بیمارهای عفونی و گوارشی را در افراد ایجاد کنند.»

کد خبر 568747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha