دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

گروه استان‌ها – فائزه توکل: جاری شدن گاه‌وبیگاه فاضلاب به بهانه‌های مختلف در مناطق مختلف اهواز به مسئله‌ای عادی تبدیل شده است

به طوری که شهروندان هم نسبت به آن  بی‌تفاوت شده و واکنشی نشان نمی‌دهند. البته نه از روی رضایت که از ناچاری.

مسئولان شهرداری اهواز معتقدند آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی و جاری شدن فاضلاب‌ها به دلیل عدم پمپاژ مناسب توسط شرکت آب و فاضلاب این شهر روی می‌دهد و این موضوع اصلا به شهرداری مربوط نمی‌شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری در جواب این پرسش ما که آیا آبگرفتگی و جاری شدن آب در خیابان‌ها به دلیل کمبود سطل‌های زباله و عدم رعایت کسبه و شهروندان در گذاشتن زباله در زمان و مکان مشخص است یا به علت باز بودن جوی‌ها و کانال‌های آب، می‌گوید: اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

سطل‌های زباله به میزان کافی در سطح شهر وجود دارد و مردم زباله‌هایشان را در این سطل‌ها می‌ریزند. درباره نبود درپوش بر روی چاه‌های فاضلاب شهری هم، شرکت آب و فاضلاب مقصر است؛ آنها هستند که باید به این موضوع توجه بیشتری کنند.

اما مردم این شهر نظری متفاوت نسبت به  گفته‌های مسئولان شهری دارند. یکی از شهروندان اهوازی علت این آبگرفتگی را انباشته شدن زباله‌ها به‌ویژه زباله‌های مربوط به مغازه‌های میوه و سبزی فروشی، اغذیه‌فروشی و... در جوی‌ها و کانال‌های آب می‌داند و می‌گوید: به نظر من باید فرهنگ‌سازی بیشتری توسط شهرداری و مسئولان شهر و حتی از طریق صدا و سیمای مرکز استان صورت گیرد تا سطح آگاهی مردم در این زمینه افزایش پیدا کند و تا حدودی از این مشکلات کاسته شود.

وقتی با یکی دیگر از مردم اهواز در این باره صحبت می‌کنیم، می‌گوید: متاسفانه در برخی از مناطق شهر ، فاضلاب‌ها در کنار خیابان‌ها و معابر عمومی رها شده و منظره‌ای نامطلوب به همراه بویی نامطبوع ایجاده کرده است که این امر بهداشت عمومی را نیز به خطر انداخته است.

این شهروند اهوازی در ادامه بیان می‌کند: بارها از طرق گوناگون این مشکلات را با مسئولان مربوطه و همچنین اداره بهداشت در میان گذاشته‌ایم و حتی پیشنهاد تقبل هزینه آن را هم داده‌ایم اما متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.همه اینها در حالی‌است که مسئولان شرکت آب و فاضلاب هم ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب در زمان بارندگی به دلیل نبود سیستم دفع آب‌های سطحی در سطح شهر را از مشکلات شبکه فاضلاب اهواز می‌دانند.

آن‌ها همچنین ارتفاع کم شهر اهواز از سطح دریا، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، شیب کم زمین در منطقه اهواز، مقاومت پایین خاک، تناسب نداشتن شبکه‌های فاضلاب با یکدیگر از نظر شیب و قطر متناسب با جمعیت استان ، سرقت درپوش‌های چاه‌های فاضلاب و همچنین نبود ایستگاه‌های ساحلی فاضلاب را نیز از دیگر مشکلات شبکه فاضلاب عنوان می‌کنند و امیدوارند این مشکل با همکاری شهرداری اهواز و با اجرای سیستم جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی هرچه سریع‌تر حل شود.

کد خبر 80581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز