شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

دوچرخه‌های اشتراکی «بای‌دو» با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه حمل‌ونقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا در مشهد آغاز می‌کنند.

دوچرخه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به مرکز شهر می‌روم و با شلوغی شهر مواجه می‌شوم به تردد ماشین‌ها و سوار نشینانی که در این ترافیک منتظر هستند نگاه می‌کنم، این حجم از ترافیک شهری و آلودگی شهری می‌تواند به عنوان بدترین مشکلات آلودگی‌های سمی باشد؛ آلودگی هوا به یکی از مشکلات زیست‌محیطی برای شهرهای با جمعیت بالا ایجاد شده است.

آمار بالای تردد خودروهای تک سرنشین و خودروهای فرسوده و غیراستاندارد و میزان بالای گازهای آلاینده هوا معضلاتی را به وجود آورده است. یکی از راه حل‌هایی که برای کاهش آلودگی‌های شهری و موضوع بیماری کرونا در نظر گرفته شده است ساخت محل‌هایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایمن برای افراد است. گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو، از جمله موارد بسیار مهم به منظور کاهش میزان آلودگی هوا است.

استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ آن به عنوان بهترین جایگزین خودروهای آلاینده محیط‌زیست در سفرهای کوتاه درون شهری است. تنها وسیله نقلیه‌ای که بدون داشتن آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند ورزش سالم و کم‌هزینه‌ای باشد دوچرخه است که مزایای بسیاری اعم از تاثیرات بدنسازی و ورزشی شاد و سرگرم‌کننده را دارد. در جنبه اقتصادی اگر همان هزینه برای خرید اتوبوس‌رانی استفاده شود برای خرید دوچرخه به صرفه‌تر می‌تواند باشد یا در جنبه اجتماعی برای کسب شادی و نشاط به خصوص که به طور جمعی و فردی هم تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت یا جنبه بهداشتی و درمانی که می‌تواند باعث سلامت جسمانی افراد شود.

راه‌اندازی طرح بای یک دوچرخه در سطح شهر

مجید بخت‌آزما مسئول روابط‌عمومی حمل‌ونقل شهرداری مشهد با اشاره به طرح دوچرخه اشتراکی می‌گوید: این دوچرخه‌های اشتراکی نسل چهار هستند که در اواسط آبان‌ماه امسال سری اول آنها که هزار و ۶۰۰ دوچرخه است در سطح شهر راه‌اندازی شده است. هدف اصلی راه‌اندازی آنها حمل‌ونقل پاک است که باعث جلوگیری فرایند هوای آلوده در سطح شهر خواهد شد. به زودی در اپلیکیشن شهر من دوچرخه‌های اشتراکی بای‌دو ایجاد خواهد شد که افراد می‌توانند در تلفن همراه خود نصب و شارژ کرده و از طریق آن برای مسیرهای تعیین شده در سطح شهر دوچرخه ثبت کنند.

حمل و نقل پاک با ورود دوچرخه‌های نارنجی

بخت‌آزما با اشاره به شرایط لازم برای طرح بای‌دو بیان می‌کند: در طرح دوچرخه‌های اشتراکی ۳۰ هزار تومان ودیعه برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده و ۲۰ هزارتومان دیگر نیز حق بیمه سالیانه ورزشی است. هر شهروندی که می‌خواهد از دوچرخه اشتراکی استفاده کند، باید بیمه ورزشی داشته باشد. برای هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه، هزار تومان هزینه درنظر گرفته شده است و برای هر یک ساعت بیشتر این مبلغ بالاتر می‌رود.

رکابزنی با رنگ سبز در مشهد

جمشید جعفری مدیر سازمان ترافیک مشهد با اشاره به آلودگی هوا می‌گوید: بیشترین منابع آلودگی هوا خودروها هستند سفرهای درون شهری با مساحت ۳تا ۵کیلومتر باید با خودروها کمتر شود و پیاده روی یا دوچرخه سواری جایگزین آنها شود. به دلیل مناسب بودن شرایط جغرافیایی کلان‌شهر مشهد استفاده از دوچرخه آسان است. امروزه افراد در ۲ درصد از سفرهای روزانه شهری با دوچرخه استفاده می‌کنند، اما این درصد باید به ۷ برسد برای این موضوع زیرساخت‌هایی تهیه شده است که از جمله راه‌اندازی دوچرخه‌های اشتراکی را به همراه داشته است. از جمله اهداف مهم راه‌اندازی دوچرخه‌های اشتراکی سلامت روانی و جسمانی افراد همراه نشاط و شادی بشمار می‌رود و همچنین استفاده از این دوچرخه‌ها باعث جلوگیری از کم تحرکی و مریضی‌های مزمن خواهد شد.

او با توجه به مقایسه هزینه و رنج‌های متفاوت طرح دوچرخه‌های اشتراکی بای‌دو در چهار کلان‌شهر تصریح می‌کند: در تهران و شیراز این دوچرخه‌ها با نام بیدود به معنای شهر بی‌دود با رنگ نارنجی است و در شهر اصفهان با نام آلیپ به رنگ بنفش و در مشهد با نام بای‌دو یعنی با یک دوچرخه با رنگ سبز به زودی راه‌اندازی خواهد شد. به زودی ۱۵۰ نقطه در سطح شهر که محل رفت‌وآمد افراد است ایستگاه و پارکینگ دوچرخه‌های اشتراکی راه‌اندازی می‌شود که نکته حائز اهمیت آن مسئله در این است که عموم هم در آن اجازه پارک و قفل کردن دوچرخه هایشان را دارند.

۲۰۰ دوچرخه اشتراکی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد

جعفری  ادامه داد: تاکنون از ۱۳۶ ایستگاه قدیمی دوچرخه موجود در شهر ۹۵ ایستگاه جمع‌آوری شده است و تا دو ماه آینده کلیه ایستگاه‌های قدیمی جمع‌آوری خواهد شد. طبق قرارداد خرید دوچرخه با «آساک دوچرخ» در مرحله اول ۲۰۰ دستگاه دوچرخه و در مرحله دوم ۲۰۰ دستگاه تولید و تحویل شهرداری مشهد می‌شود، تاکنون از مجموع ۴۰۰ دوچرخه ۱۰۰ دوچرخه تحویل شهرداری شده است. با توجه به تحریم‌ها، شرکت «آساک دوچرخ» در تأمین رکاب‌های دوچرخه دچار مشکل شده است که امیدواریم این مشکل برطرف شده و بتوانیم ۱۰۰ دوچرخه دیگر را تحویل بگیریم. همچنین تاکنون حدود ۳۶ ایستگاه دوچرخه اشتراکی در بولوار وکیل‌آباد، ملک‌آباد به سمت تقی‌آباد و میدان شهدا نصب شده است، پس از تحویل گرفتن مرحله بعدی دوچرخه‌ها این رک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

ثبت نام در طرح بای دو از طریق اپلیکیشن

آقای میرمیرانی یک شهروند با اطلاعات و دانسته‌هایی که درباره این طرح می‌داند، می‌گوید: با وارد شدن در اپلیکیشن و واریز مبلغ مورد نظر در هرجایی که یک دوچرخه بای‌دو مشاهده شد اول ترمزهاش رو تست می‌کنید و زینش رو تنظیم می‌کنید. بعد از طریق اپ بای‌دو کیوآر دوچرخه رو اسکن می‌کنید و قفل دوچرخه باز می‌شود. سوار می‌شوید و رکاب می‌زنید و هر جایی دوست دارید می‌روید.  وقتی دیگر لازمش نداشتید، با دست قفل دوچرخه را می‌زنید و محل را ترک می‌کنید، دوچرخه منتظر می‌ماند تا نفر بعدی سوارش شود و شما هم باید برای هر نیم ساعتی که از آن استفاده کردید، ۱۰۰۰ تومن بدهید، ساده و سرراست. نکته جالب این است که دوچرخه هیچ دنده‌ای ندارد، دوچرخه بدون دنده است، در سربالایی‌ها سخت و در سرپایینی‌ها یا حتی مسیرهای مسطح سرعت نمی‌گیرد یا نبودن چراغ خطرناک است و استفاده در شب را نامناسب می‌کند، شبرنگ‌ها و رنگ براق جای چراغ را نمی‌گیرد، مخصوصا سر پیچ‌های خیابان‌ها که ممکن است تصادف ایجاد بشود.

شهروند نکات مثبت این دوچرخه‌ها را هم عنوان میکند و ادامه می‌دهد: می‌توانید با اعتبار خودتان سفر بخرید. هر ۲۰ اعتبار یک سفر. اعتبار می‌تواند از کارهای خوب مثل پارک کردن دوچرخه در ایستگاه، زود ثبت‌نام کردن و دعوت بقیه به دست بیاید یا ترمزهای دیسکی آن خوب و نسبتا مطمئن هست، داشتن سبد برای وسایل و بدنه قوی و محکم هم از نکته‌های مثبت این دوچرخه‌ها محسوب می‌شود.

استقبال دوچرخه سواران مشهدی از طرح بای‌دو

شهروند دیگر با توجه به توضیحاتی که درباره راه‌اندازی این دوچرخه‌ها شنیده است می‌گوید: کلا دوچرخه را به عنوان تفریح دوست دارم نه بعنوان وسیله‌ای برای حمل‌ونقل روزانه، حتما در مشهد استقبال خوبی می‌شود. در کلان‌شهر مشهد گاهی اوقات دیر رسیدن به مقصد به خصوص در زمان پیک ترافیک بسیار زمان بر است، فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه باید رواج داشته باشد تا مردم با آن آشنا بشوند و استفاده مفید از آن باعث وارد کردن تعداد دیگری از دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر بشود.

کاهش آلودگی‌های بصری با استفاده از حمل‌ونقل پاک

دوچرخه‌های اشتراکی باعث کاهش ترافیک در مناطق شلوغ شهر خواهد شد، دوچرخه‌سواری یک ورزش خوب و راهی برای کاهش استرس است. یک تفریح خوب که باعث افزایش شادی در جامعه می‌شود همچنین باعث مبارزه با افزایش وزن، کاهش بیماری‌های قلبی و کاهش دیابت می‌شود. دوچرخه‌سواری طیف گسترده‌ای از مزایای جسمی و روانی را برای شخص و جامعه به دنبال دارد. به عنوان یک سیستم حمل‌ونقل رایگان یا ارزان برای مسیرهای کوتاه می‌توان از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کرد. همچنین استفاده از دوچرخه باعث کاهش آلودگی‌های صوتی و هوا می‌شود.

کد خبر 568509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha