وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش در شرایط کرونا، آموزش در بحران است؛ بحران یعنی این‌که حال هیچ‌کس حال طبیعی نیست و همه در این شرایط به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان آسیب نبینند و محتوای آموزشی به درستی به آنها منتقل شود.

کرونا - مدرسه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی شبکه پنجم سیما با بیان این‌که در دوران کنونی روش آموزش، نقش خانواده و دانش‌آموز، روش ارزشیابی و ارتباط گرفتن دانش‌آموز با معلم و همچنین معلم با دانش‌آموز تغییر کرده است، گفت: روش نظارت مدیران بر انجام ماموریت‌های مدرسه نیز تغییر کرده و تمامی این‌ها در این شرایط متفاوت برای آموزش و پرورش رقم خورده است. 

وی افزود: آموزش در شرایط کرونا، آموزش در بحران است؛ بحران یعنی این‌که حال هیچ‌کس حال طبیعی نیست و همه در این شرایط ویژه و نگران کار را دنبال می‌کنند. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که کار کردن در این شرایط برای همه سخت و پیچیده است توضیح داد: همه تلاش ما این است محیط کار مناسبی را برای همکاران خود مهیا کنیم و ماموریت خود را به درستی انجام دهیم. به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان در این شرایط آسیب نبینند و محتوای آموزشی به درستی به آنها منتقل شود تا افت تحصیلی پیدا نکنند و ترک تحصیل نیز نداشته باشند.

تلاش مسئولان فنی برای رفع اشکالات شاد

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به پیشینه و دلایل راه‌اندازی شبکه شاد گفت: ایجاد مجموعه‌ای با توانمندی ارائه خدمت به همه دانش‌آموزان و معلمان کار قابل توجهی بود. شرکت همراه اول زیرساخت‌های شبکه شاد را فراهم کرد و بهترین متخصصان ایرانی امروز درگیر کار روی شبکه شاد هستند و می‌توانند شهادت دهند هرروز وضعیت بهتری را نسبت به روز قبل تجربه کرده‌ایم.

وی با اشاره به مشکل کنونی شبکه شاد افزود: یک بخشی مربوط به زیرساخت فنی و بخش دیگر مربوط به کاستی‌های نرم‌افزاری است که شناسایی شده و در حال ترمیم است. این کار با توسعه زیرساخت‌ها و رفع اشکالات فنی در حال انجام است و تیم مسئولان فنی به ما نوید داده‌اند که ظرف یکی دو هفته آینده این مشکل هم برطرف خواهد شد. 

وزیر آموزش و پرورش درباره استمداد از بخش‌های بیرونی آموزش و پرورش توضیح داد: از مجموعه‌های دیگر کمک خواسته بودیم اما یکی از مطالبات ما فراهم کردن محیط ایزوله برای دانش‌آموزان بود. ما از پیام‌رسان‌های داخلی تضمین خواسته بودیم که باید تحت تست‌هایی قرار می‌گرفتند اما نپذیرفتند و ناگزیر شدیم شاد را راه‌اندازی کنیم.

حاجی‌میرزایی گفت: حتی هفته‌های اول، پنج پیام‌رسان داخلی را هم معرفی کرده بودیم اما به سرعت متوجه شدیم که توانایی لازم را برای ارائه این سرویس ندارند. اینستاگرام، واتساپ و غیره همه خارجی هستند اما تنها اپلیکیشن بومی با این حجم کاربر شاد است. 

وی با بیان این‌که شاد یک بستر گسترده است و خطاها و کاستی‌هایش زود آشکار می‌شود، افزود: شاد در همه خانه‌ها حضور دارد و هر خانواده‌ای می‌داند کار ما چگونه است. 

وزیر آموزش و پرورش به برقراری ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در شبکه شاد در هر روز اشاره کرد و توضیح داد: در برخی ساعات روز ترافیک بالایی داریم که ساعات کلاسی را در ساعات مختلف روز تقسیم کردیم تا بار ترافیک توزیع شود و پاسخگویی با مشکلات کمتری روبه‌رو باشد.

امکان تهیه ابزار هوشمند برای دانش‌آموزان را نداریم

حاجی‌میرزایی با اشاره به این‌که اکنون در شاد این امکان فراهم است که دو یا سه فرزند بتوانند با یک گوشی وارد شبکه بشوند، گفت: اما درباره این‌که عده‌ای اکنون ابزار هوشمند ندارند، امکان تامین آن از ناحیه ما نیست چراکه نیازمند واردات و تامین ارز است. البته تهیه ابزار هوشمند به همت خیرین در حال انجام است و در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی‌هایی برای این امر انجام شده است. 

امتحانات دانش‌آموزان حضوری است مگر این‌که متخصصان بهداشت اجازه ندهند 

وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات نیز گفت: ترجیح ما آموزش حضوری است. اصل بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری است زیرا از وقتی که ارتباط ما با دانش‌آموز مجازی شده باید میزان فراگیری او از درس برای ما مشخص باشد، لذا امتحان حضوری است مگر این‌که در زمان امتحانات با وضعیتی مواجه شویم که متخصصان امر بهداشت اجازه این موضوع را ندهند. 

توصیه می‌کنیم بعد از تعطیلی دوهفته‌ای آموزش کلاس‌اولی‌ها حضوری شود 

حاجی‌میرزایی توضیح داد: به محض خارج شدن از این تعطیلی دوهفته‌ای به خانواده‌ها توصیه آموزش حضوری به‌ویژه برای کلاس‌اولی‌ها را داریم و خود ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که لایحه رتبه‌بندی به دولت ارائه شده گفت: اعتباری نیز در بودجه ۱۴۰۰ برای آن پیش‌بینی شده و امید است سال آینده این لایحه اجرا شود.

وی افزود: در رتبه‌بندی پیشین از ظرفیت ۱۰ قانون خدمات استفاده شده بود که پس از تعمیم دادن این ظرفیت توسط دولت به تمام کارکنان دولت، عملا رتبه‌بندی قبلی بی‌اثر شد و ما مجددا در این لایحه رتبه‌بندی را پیش‌بینی کردیم.

از شیوه فعلی خدمات و آموزش در مدارس راضی نیستیم 

وزیر آموزش و پرورش از وضعیت فعلی خدمات، پشتیبانی و شیوه آموزش در مدارس ابراز نارضایتی کرد و گفت: در شرایط فعلی همه‌چیز تغییر کرده است و ما در راهی قدم گذاشتیم که قبلا طی نکرده بودیم اما این شرایط روز به روز بهتر خواهد شد.
 

کد خبر 568477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار