چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: پس از روزها انتظار سرانجام فدراسیون کشتی ترکیب نهایی تیم‌ملی کشتی آزاد برای حضور در بازی‌های المپیک 2008 پکن را اعلام کرد

ترکیب اعلام شده به این شرح است: 55 کیلوگرم عباس دباغی، 60 کیلوگرم مراد محمدی، 66 کیلوگرم مهدی تقوی، 74 کیلوگرم میثم مصطفی جوکار، 84 کیلوگرم رضا یزدانی، 96 کیلوگرم سعید ابراهیمی و 120 کیلوگرم فردین معصومی.

با اعلام ترکیب تیم‌ملی که برای بسیاری از کارشناسان این رشته هم قابل پیش‌بینی بود، باید گفت در این دوره کشتی‌گیرانی نظیر تقی داداشی، علی‌اصغر بذری، مهدی حاجی‌زاده، سعید امیری و ... شانسی برای حضور در المپیک ندارند و باید خود را آماده حضور در مسابقات دیگر کنند.

بررسی شرایط موجود کشتی نشان می‌دهد که 7 کشتی‌گیر یادشده در حال حاضر از بهترین‌های کشتی آزاد ایران هستند که توانسته‌اند با عبور از مراحل مختلف صاحب پیراهن تیم‌ملی شوند، اگرچه هنوز هم تردیدهایی حداقل در 3 وزن 55، 66 و 74 کیلوگرم وجود دارد.

در وزن اول دباغی جوان به‌رغم آنکه رو به جلو حرکت می‌کند، اما همچنان کم‌تجربه است. او در یکی، دو سال اخیر 3 بار مقابل تقی داداشی کشتی‌گیری که خود یک ناکام بزرگ در صحنه‌های جهانی است، شکست خورده.

مربیان تیم‌ملی در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند تا به رفع نقاط ضعف این کشتی‌گیر بپردازند. دباغی ویژگی‌های فردی قابل‌قبولی دارد و برای موفقیت در المپیک باید تلاشی دوچندان داشته باشد.

موفقیت مهدی تقوی در 66 کیلوگرم کمی خوشبینانه‌تر است. او دو مدال طلای جهانی در رده جوانان دارد و در رده بزرگسالان هم موفق شده سراخیم بارزاکوف قهرمان معروف بلغاری را شکست دهد.

او در این وزن تقریباً یک تازه‌وارد است و جانشین کشتی‌گیرانی همچون حمید محمدنژاد، مسعود مصطفی‌جوکار و حسن طهماسبی شده است. این جوان مازندرانی تاکنون شانس حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان را نداشته و همین نکته ممکن است در المپیک برایش دردسرساز شود.

گفته می‌شود اعضای کمیته فنی در جلسات مختلفی موضوع انتخاب میثم مصطفی جوکار برای وزن 74 کیلوگرم را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

تردید برای انتخاب جوکار و نزدیک‌ترین رقیبش علی‌اصغر بذری زمانی کمتر شد که بذری با قبول دو شکست در رقابت‌های جام تختی از صحنه مسابقات خارج شد.

به نظر می‌رسد موقعیت کشتی‌گیران ما در 4 وزن باقیمانده بهتر از اوزانی است که به آنها اشاره شد، به همین دلیل است که کمیته فنی در گام اول به راحتی افراد موردنظر خود را انتخاب کرده است.

در وزن 60 کیلوگرم مراد محمدی کشتی‌گیر شناخته شده‌ای است. او برای شرکت در اولین المپیک دوره قهرمانی خود تجربه کسب دو مدال جهانی دارد.

بسیاری از حریفان بین‌المللی او که صاحب سهمیه حضور در بازی‌های المپیک شده‌اند، برای محمدی شناخته‌شده هستند و کشتی‌گیر خوب ما بارها دستش مقابل آنها بالا رفته است.

در وزن 84 کیلوگرم، رضا یزدانی در حال حاضر یکی از بهترین‌های جهان در این وزن است. او هفته قبل با مدال طلایی که در جام علی‌اف گرفت، نشان داد نگاهی جدی به کسب طلای المپیک دارد.

اهالی کشتی معتقدند، اگر یزدانی بتواند در المپیک با آمادگی خوبی به روی تشک برود، شانس اول کسب مدال طلا در این وزن است. خوشبختانه خبرهای دریافتی حاکی از آن است که یزدانی این روزها حضوری جدی در اردوی تیم‌ملی دارد و با نظر مربیان تیم‌ملی تمرینات خود را انجام می‌دهد.

ابراهیمی،  المپیکی 96 کیلوگرم

حکایت انتخاب بهترین نماینده 96 کیلویی ایران برای المپیک هم با انتخاب سعید ابراهیمی به پایان رسید. ابراهیمی اگرچه تنها مرد نقره‌ای کشتی آزاد ایران در آخرین حضور جهانی است، اما از مسابقات جهانی باکو تاکنون غیبت‌هایی مکرر و طولانی داشته است.

او در جام تختی مقابل جعفر دلیری شکست خورد و خیلی‌ها را نگران کرد، اما با خداحافظی ناگهانی علیرضا حیدری او دوباره مورد توجه مربیان تیم‌ملی قرار گرفت و به اردو دعوت شد.

در مورد این کشتی‌گیر هم گفته می‌شود که او این روزها تمرینات خوبی را دنبال می‌کند.

ظاهراً ابراهیمی یکی از گزینه‌های تیم کشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقات جام زیلکوفسکی لهستان است تا با حضور در این رقابت‌ها، مربیان آگاهی بهتری از موقعیت کنونی وی به دست بیاورند.

ابراهیمی هم در صورت کسب آمادگی بیشتر می‌تواند از جمله مدال‌آوران کشتی ایران در المپیک باشد. سرانجام فردین معصومی که بیشتر از هر کشتی‌گیر دیگری قول مدال المپیک داده است.

معصومی یکی از منظم‌ترین کشتی‌گیران تیم‌ملی است و مدال برنز جهان را هم در کارنامه خود دارد. معصومی با توجه به سن و سالی که دارد به خوبی می‌داند المپیک پکن آخرین میدان المپیکی او خواهد بود، به همین خاطر در تلاش است تا این فرصت گرانبها را از دست ندهد.

سنگین‌وزن کشتی آزاد ایران به عنوان کاپیتان تیم‌ملی جدال سختی با بزرگان جهان در المپیک 2008 پکن خواهد داشت.

از کسب سهمیه تا حضور در المپیک

 نکته قابل توجه در انتخاب اعضای تیم‌ملی کشتی آزاد این است که از میان این جمع 7 نفره 6 نفر از آنها همان نفراتی هستند که خود سهمیه حضور در المپیک را به دست آورده‌اند. دباغی، محمدی و تقوی در مسابقات گزینشی سوئیس، المپیکی شدند.

رضا یزدانی و سعید ابراهیمی در پیکارهای جهانی باکو روی سکو رفتند تا به المپیک برسند. فردین معصومی هم با قهرمانی در آسیا مجوز حضور در المپیک را گرفت.

مجوز وزن 74 کیلوگرم تیم ایران را علی‌اصغر بذری در مسابقات سوئیس به دست آورد، اما به دلیل ناکامی در میدان‌های بعدی شانس پوشیدن پیراهن تیم‌ملی رااز دست داد و میثم مصطفی جوکار جانشین او در تیم‌ملی شد.

کد خبر 56846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز