شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

گروه ورزشی: بیست و هشتمین دوره پیکارهای کشتی آزاد جام تختی طی 2 روز در شهر کرمانشاه برگزار شد که مانند سال‌های قبل تیم ایران به مقام قهرمانی رسید.

در این دوره تیم کامل ترکیه و تیم ناقصی از کانادا تنها میهمانان خارجی شرکت‌کننده بودند که همین مسئله این تورنمنت را از شکل یک رویداد بین‌المللی خارج ساخته بود.

شوک جام تختی

مبارزات جام تختی با یک شوک آغاز شد. علیرضا حیدری کاپیتان سابق تیم‌ملی در اولین کشتی بعد از آنکه در یک تایم دو‌دقیقه‌ای با نتیجه 4 بر صفر مقابل جعفر دلیری به برتری رسید، در میان بهت و حیرت همگان چهار گوشه تشک کشتی را بوسید و با دنیای قهرمانی وداع کرد. خداحافظی حیدری حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال داشت.

او می‌گوید: «هنوز هم می‌توانستم کشتی بگیرم، اما صلاح دیدم از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم.» گفته می‌شود که دارنده 6 مدال جهانی در اعتراض به عملکرد کمیته فنی که وی را باوجود آسیب‌دیدگی کتف موظف به حضور در این مسابقات کرده، با کشتی خداحافظی کرده است.

برخی دیگر هم معتقدند حیدری با هماهنگی فدراسیون و از آن جایی که قرار است وی به زودی جانشین محمود معزی‌پور در تیم‌ملی شود، دست به این کار زده است. اما در این میان واکنش معزی‌پور به خداحافظی حیدری جالب‌توجه بود: «حیدری حرف‌های بسیاری را برای حضور در این مسابقات تحمل کرد.

با دلداری‌هایی که به این کشتی‌گیر افتخارآفرین کشور دادیم، در این مسابقات حضور پیدا کرد، اما مورد شماتت‌های زیادی قرار گرفت. با کناره‌گیری حیدری و شکست سعید ابراهیمی که در همین مسابقات مغلوب جعفر دلیری شد و آسیب‌دیدگی زانوی امیرعباس مرادی گنجی، گره کور انتخاب فرد برتر وزن 96 کیلوگرم تیم‌ملی کورتر از هر زمان دیگری شده است. 

اعضای کمیته فنی فدراسیون کشتی در جلسه امروز خود باید برای آن راه‌حل مناسبی پیدا کنند. شاید هم انجام یک مسابقه انتخابی میان ابراهیمی و امیری بهترین تدبیر باشد، البته این به شرطی است که مربیان تیم‌ملی همچنان به استفاده از ابراهیمی نگاهی جدی داشته باشند.

در مبارزات این دوره جام تختی از جمع ملی‌پوشان حاضر در میدان مراد محمدی، رضا یزدانی و فردین معصومی در اوزان 60 ، 84  و 120 کیلوگرم کشتی‌های قابل‌قبولی گرفتند. پیروزی مقابل کلیه حریفان نشان می‌دهد که آنها دورخیز مناسبی برای کسب مدال المپیک آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد در جلسه امروز کمیته فنی این موضوع مورد تأیید قرار گیرد.

در دیگر اوزان و به خصوص دو وزن 55 و 66 کیلوگرم هم اگرچه دو کشتی‌گیر مازندرانی تیم‌ملی، تقی داداشی و مهدی تقوی روی سکوی قهرمانی رفته‌اند اما ظاهراً هنوز  مورد تأیید صددرصد نیستند. کیلوگرم برده است.

بنابراین او باید صاحب پیراهن تیم‌ملی باشد، ولی لغزش‌های چند ماه گذشته وی و تکیه بر این موضوع که او برای رسیدن به سر وزن قانونی دچار مشکلاتی است و در مسابقات دوره‌ای با کمبودهایی روبه‌رو می‌شود، انتخاب او را با شک و تردیدهایی مواجه ساخته است.

از سوی دیگر دباغی در مبارزه با داداشی یک کشتی‌گیر تسلیم بود و نشان داد که نمی‌تواند گزینه قابل اعتمادی برای وزن اول باشد. در وزن 66 کیلوگرم به نظر می‌رسد که کمیته فنی نمی‌تواند در این فاصله کوتاه تا شروع المپیک گزینه بهتری نسبت‌به مهدی تقوی داشته باشد.

ضعف کشتی‌گیران در 74 کیلوگرم

ضعف کشتی‌گیران داخلی شرکت‌کننده وطنی در وزن 74 کیلوگرم چشمگیرتر از بقیه اوزان بود. در این وزن که میهمان تازه‌واردی همچون حسن طهماسبی قهرمان سابق آسیا را با خود هم همراه داشت، همه مدعیان داخلی از جمله میثم مصطفی جوکار و علی‌اصغر بذری شکست خوردند که ناکامی بذری نایب‌قهرمان سابق جهان قابل توجه‌تر از بقیه بود.

میثم مصطفی جوکار هم اگرچه یکی از مدال‌های برنز این وزن را به دست آورد، اما کارنامه قابل قبولی نداشت. جوکار هم به حریف کانادایی باخت تا ثابت شود تیم ایران برای موفقیت در المپیک در این وزن با چالش‌های بزرگی روبه‌روست. در جمع 84 کیلویی‌ها رضا یزدانی هیچ مشکلی برای قهرمانی نداشت.

او در جام تختی فریدون قنبری عضو سابق تیم‌ملی را در خانه‌اش شکست داد و نشان داد بهترین نفر این وزن است. یزدانی در فینال هم به آسانی حامد تاتاری را برد و صاحب نشان طلا شد.

در وزن 120 کیلوگرم فردین معصومی باوجود آنکه آمادگی همیشگی را نداشت، اما باز هم یک سروگردن خود را بالاتر از دیگر مدعیان این وزن نشان داد.

تشویق دبیر

هنگام برگزاری این رقابت ها پس از ورود دبیر، تماشاگران به شدت او را تشویق کردند اما توسط مسئولان جام، هیچ اسمی از دبیر برده نشد.

دبیر اما در واکنش به این موضوع گفت: « من صدای تشویق مردم را می شنیدم نه چیز دیگری را.»همچنین پس از خروج دبیر از سالن، او با استقبال مردم کرمانشاه مواجه شد. گویا استقبال سرد فدراسیون کشتی از دبیر، با تشویق مردم جبران شد.

کد خبر 54159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز