مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل مترو در مراسم افتتاح ایستگاه‌های نظام آباد و گلبرگ از افتتاح ایستگاه‌های مترو امام حسین و اتمسفر تا پایان آذرماه امسال خبر داد.

 طرح جامع توسعه متروی تهران که در طرح جامع شهر تهران گنجانده شده در انتظار تصویب شورای شهر بوده و پیش بینی می شود با تصویب آن متروی تهران یک گام به سمت اهداف خود نزدیکتر شود.

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)،  با اشاره به بهره برداری از 90 کیلومتر مسیر مترو با 42 ایستگاه گفت: هر ساله به طور متوسط حدود 10 کیلومتر با 5 ایستگاه افتتاح می شود و به همت شهردار تهران و پرسنل زحمت کش مترو تعداد ایستگاهها به 44 رسیده و تا پایان آذرماه امسال با افتتاح دو ایستگاه امام حسین و ایستگاه اتمسفر واقع در مسیر تهران- کرج ، فاز اول متروی تهران با رسیدن به 46 ایستگاه کامل تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال با تزریق بیش از 20 قطار فاصله زمانی حرکت قطارهای مترو به سه دقیقه خواهد رسید و سفرهای روزانه با مترو از مرز یک میلیون خواهد گذشت تصریح کرد: پیش بینی می شود با توسعه خط یک تا تجریش و توسعه خط دو تا خیابان دماوند و راه اندازی بخش مرکزی خط 4 و افزایش قطارها، تعداد سفرهای روزانه با مترو از مرز 2 میلیون سفر در روز بگذرد.

وی گفت: برای ساماندهی وضعیت مصرف سوخت استفاده از این ظرفیت مترو باید از اولویتهای اصلی دولت باشد که متاسفانه به نظر می رسد این طور نیست. در صورت تخصیص تبصره 13 فاصله زمانی حرکت قطارهای مترو در تهران به دو دقیقه و در مسیر تهران- کرج به هر 5 دقیقه اعزام یک قطار خواهد رسید اما متاسفانه با گذشت 7 ماه از سال جاری و تاخیر در پرداخت اعتبار تبصره 13 به بخش مترو به نظر می‌رسد توجه ویژه به حمل و نقل عمومی که باید در اولویت قرار داشته باشد مورد توجه مسئولین نیست.

وی ادامه داد: با تصویب طرح جامع توسعه متروی تهران تا سال 1409 دارای یک طرح جامع هستیم که در آن محل ایستگاهها و زمینها از قبل تعیین شده است.

وی با بیان اینکه باید از هم اکنون برای 25 سال آینده برنامه ریزی جدی داشته باشیم تصریح کرد: اگر این برنامه وجود نداشته باشد به خصوص در زمینه محل ایستگاه ها و زمینهای احداث خطوط مترو در سال‌های آینده مجبور خواهیم بود این زمینها را با قیمتهای بسیار بالا خریداری کنیم.

مهندس هاشمی با انتقاد از اینکه هر سال حدود 70 میلیارد در تبصره 13 به بخش مترو اختصاص می‌یافت اما امسال با گذشت 7 ماه حتی یک ریال نیز به این بخش تخصیص نیافته است، افزود: در تبصره 13 قانون بودجه امسال مبلغ هزار میلیارد تومان کمک دولت به حمل و نقل عمومی و برنامه ریزی برای کاهش مصرف سوخت در سراسر کشور اختصاص یافته که از این مبلغ حدود 200 میلیارد تومان سهم متروی تهران است که با کمال تاسف تاکنون در پیچ و خم تنگ نظری ها مانده و پرداخت نشده است و از این پس نیز امیدی برای دریافت این بودجه نداریم.

مهندس هاشمی با تاکید بر اینکه علی رغم وجود این مشکلات کار توسعه خطوط مترو و احداث ایستگاه‌های جدید با جدیت پیش می‌رود اظهار داشت: هم اکنون کار احداث مسیر متروی تجریش با سرعت در حال پیشروی است و مسیر انقلاب و همچنین خط 3 در خیابان ولیعصر و خط 6 و 7 در شهرک غرب و سعادت آباد که پس از راه اندازی سرویس دهی مطلوبی به شهروندان جنوب غرب و غرب تهران خواهد داشت از برنامه های مهم و آتی شرکت متروست.

مدیرعامل شرکت مترو با انتقاد از عدم پرداخت یارانه از سوی دولت به بخش حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو تاکید کرد: به جرات بگویم اگر در سال آینده اعتبارات موردنیاز به شبکه مترو تزریق نشود شاید از سال 66 که اولین مقدمات احداث خطوط مترو فراهم شد نیز کمتر بتوانیم کار کنیم.

مهندس هاشمی با بیان اینکه تا پایان سال 86 در بحث توسعه خطوط مترو، متروی تهران باید به خیابان شریعتی اول خیابان دولت و دو سال بعد به تجریش برسد گفت: اینها برنامه هایی است که شرکت مترو با جدیت آن را دنبال می‌کند اما در این زمینه دغدغه بودجه و اعتبارات همواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه آیا از هزار میلیارد تومان بودجه تبصره 13 حتی یک ریال نیز حق مترو نبوده است تصریح کرد: به نظر می‌رسد برنامه های متروی پایتخت با معضل ترافیک سنگین، برای مسئولین آنچنان که باید در اولویت قرار نداشته اما برای متروی شهرهای دیگر همچون تبریز اعتبار لازم در سال جاری تخصیص یافته است.

کد خبر 5670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز