مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایستگاه مترو امام حسین(ع) سه شنبه 14 آذر با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

به گفته شهردار قرار است ایستگاه‌های مترو در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا آنها با سرمایه گذاری خود امکانات تجاری ، خدماتی و اداری را در این ایستگاه ها مستقر کنند که با این کار، هم تقاضای سفر کاهش پیدا می کند و هم سفرها ساماندهی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران شهردار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایستگاه مترو امام حسین(ع) یکی از مهم ترین ایستگاه های شرق تهران است گفت: در دو سه روزی که این ایستگاه به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است، شاهد سفرهای بسیاری بودیم به طوری که این ایستگاه هم اکنون ظرفیت 10 هزار نفر مسافر در طول روز را دارد که در آینده با افزایش 3 برابری مواجه خواهد شد.

دکتر محمدباقر قالیباف افزود: یکی از اقداماتی که در آینده در زمینه مترو تهران انجام خواهد گرفت احداث خطوط 3 و 4 و همچنین ادامه خط 2 مترو تهران خواهد بود که به نظر من حل مشکل ترافیک تهران با توسعه مترو و حمل و نقل عمومی امکانپذیر خواهد بود.

شهردار تهران در ادامه به برنامه‌های شهرداری برای گسترش ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و گفت: حدود 40 روز پیش در کمیسیون ماده 5 مصوبه‌ای را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه ایستگاه های مترو داشتیم که به نظر من بسیار موثر است.

وی افزود: طبق این مصوبه موافقت شد که مجموعه ایستگاه‌ها به صورت یک پکیج در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا آنها با سرمایه گذاری خود امکانات تجاری‌، خدماتی و اداری را در این ایستگاه‌ها مستقر کنند که با این کار، هم تقاضای سفر کاهش پیدا می‌کند و هم سفرها ساماندهی می‌شود.

شهردار تهران ، مصوبه کمیسیون ماده 5 را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: با این اقدام درسال آینده تاثیرات جدی را در توسعه مترو شاهد خواهیم بود.

قالیباف همچنین به اصلاح معابر و زیباسازی محلات تهران اشاره کرد و گفت: یکی از محلاتی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد میدان امام حسین (ع) است که با اصلاحات هندسی و بازسازی کامل، ساماندهی خواهد شد.

وی بحث مربوط به عقب نشینی، ساماندهی بازار شهرستانی و بافت‌های فرسوده را از دیگر اقدامات شهرداری در میدان امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: در سال 86 با اولویت بخش مربوط به حمل و نقل عمومی و ساماندهی مسافران در میدان امام حسین(ع)، این اقدامات انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه  نیز در این مراسم اختصاص 940 میلیون یورو برای خطوط 6 و 7 مترو تهران را حرکتی مناسب دانست اما گفت: این مبلغ مجموعا به صورت فاینانس است  در حالی که ما فاینانس زیادی داریم اما به خاطر جو بین‌المللی استفاده از آن مشکل است و اگر ریال در اختیار ما قرار دهند ما زودتر این خطوط را راه اندازی خواهیم کرد.

وی درباره بحث مربوط به اولویت بیشتر مترو نسبت به مونوریل گفت: این موضوع در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است و ما مخالف راه اندازی مونوریل نیستیم بلکه معتقدیم اولویت با مترو باشد، اگر پولی اضافه ماند به مونوریل اختصاص دهند تا به عنوان یک سیستم تکمیلی در حمل و نقل از آن استفاده شود.

هاشمی درباره واگذاری ایستگاه‌های مترو به بخش خصوصی گفت: منظور از این کار این است که ما از بخش خصوصی در ساخت ایستگاه‌های مترو کمک می‌گیریم و آنها با احداث امکانات تجاری‌، اداری و خدماتی می‌توانند هزینه ساخت ایستگاه‌ها را بپردازند و بعد از این کار ایستگاه‌ها را تحویل ما دهند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: هر ساله به طور متوسط حدود 10 کیلومتر تونل و 5 ایستگاه مورد بهره برداری قرار گرفته که با توجه به منابع مالی اختصاص یافته طی 4 سال گذشته رکورد قابل توجهی است.

هاشمی افزود: مسیر نیمه شرقی خط 2 مترو در پرجمعیت ترین منطقه شرق تهران به طول 10 کیلومتر با 8 ایستگاه واقع شده که با افتتاح این ایستگاه به صورت کامل مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی مجموع سفرهای انجام شده در ایستگاه‌های خط 2 مترو تهران طی 3 ماه گذشته را 7 میلیون سفر اعلام کرد و گفت: احداث ایستگاه امام حسین(ع) رکورد جدیدی در ساخت ایستگاه‌های مترو بر جای گذاشت و این ایستگاه طی 2.5 سال احداث شد.

به گفته هاشمی ایستگاه امام حسین(ع) با مساحت حدود 8 هزار مترمربع و عمق 23 متر در 3 طبقه طراحی و با هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد ریال احداث شده است.

با افتتاح این ایستگاه که پل ارتباطی شرق به غرب تهران است 40 هزار سفر به ظرفیت خطوط مترو تهران اضافه خواهد شد.

این ایستگاه نیز برای رفت و آمد معلولان مناسب سازی شده است.

کد خبر 10171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز