یک بررسی جدید بین‌اللملی نشان می‌دهد پلی‌پیل یک قرص واحد حاوی داروهای کاهنده فشار خون و کلسترول می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

polypill

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی نتایج کارآزمایی بالینی نشان داد پلی‌پیل یا قرص چنددارویی حاوی سه داروی ژنریک کاهنده فشار خون و یک داروی استاتینی کاهنده کلسترول در افراد بدون سابقه بیماری قلبی خطر بیماری‌های مربوط به قلب را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند مصرف پلی‌پیل به تنهایی خطر حمله قلبی، سکته مغزی، نیاز به عمل‌های بازگشایی شریان‌های مسدود شده و سایر بیماری‌های قلبی را حدود ۲۰ درصد کاهش داد.

یافته‌ها نشان داد پلی‌پیل در ترکیب با میزان کم آسپیرین موثرتر بود و خطر مشکلات قلبی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر سالم یوسف، استاد پزشکی در دانشگاه مک‌مستر کانادا و سرپرست این پژوهش گفت: «ما تخمین زده‌ایم که حتی اگر نیمی از افراد دارای فشار خون بالا یا دیابت با چنین قرص چنددارویی درمان شوند، دست کم از حدود ۲  تا ۴ میلیون مورد مرگ زودرس، حمله قلبی و سکته مغزی در سال جلوگیری کرد.

به گفته یوسف، این پلی‌پیل سودمندی‌های دیگری هم دارد. مصرف این قرص برای بیماران راحت‌تر از خوردن یک مشت قرص در روز است و پزشکان هم می‌توانند یک نسخه بنویسند. همچنین ارائه و توزیع این قرص در بازار راحت‌تر است.

نتایج این بررسی در ۱۳ نوامبر در ژورنال پزشکی نیو انگلند منتشر شده است. در این کارآزمایی بیش از ۵۷۰۰ نفر در ۹ کشور به طور اتفاقی به چهار گروه تقسیم شدند: یک گروه پلی‌پیل و آسپیرین، یک گروه فقط پلی‌پیل، یک گروه فقط آسپیرین و یک گروه فقط دارونما دریافت کردند.

پلی‌پیل در این بررسی شامل قرص کاهنده کلسترول سیماواستاتین و سه داروی کاهنده فشار خون (داروی مهارکننده گیرنده بتای آتنولول، داروی ادرارآور هیدروکلروتیازید و داروی مهارکننده ACE رامیپریل) بود.

نتایج نشان داد پلی‌پیل نسبت به دارونما با موفقیت باعث کاهش فشار خون و کلسترول شده است. ترکیب پلی‌پیل با آسپیرین بهترین نتیجه را به بار آورد.

ترکیب پلی‌پیل/آسپیرین خطر مشکلات قلبی و مرگ را تا ۳۱ درصد کاهش داد. در افرادی که برای چهار سال به طور مداوم این ترکیب را مصرف کرده بودند، خطر مشکلاتی قلبی ۴۰ درصد کاهش یافت.

کد خبر 565898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha