برای هر شهروند مسئولیت‌پذیری لازم است که در گوشی همراه خود یک نرم‌افزار متفاوت شهری را دانلود کند.

محله یار

همشهری آنلاین _ سمیرا باباجانپور:  سامانه «محله‌یار» یک نرم‌افزار موبایلی است که موجب تسهیل در انعکاس مشکلات شهری تهران و نیز افزایش ارتباطات شهروندان با شورایاران و مدیریت شهری می‌شود.

اوایل سال ۱۳۹۷ طرحی متفاوت با محوریت «شهروند هوشمند» در منطقه ۵ مطرح شد. طرحی که با نیاز شهروند شهرنشین امروز که ارتباط جدا ناشدنی با اینترنت و فضای مجازی پیدا کرده است، هم­خوانی دارد و می‌تواند به آسانی نیازها و مشکلات شهروندان را با مسئولان مطرح کند. سامانه محله یار، یک نرم‌افزاری موبایلی، دارای ۶ بخش مدیریتی است که بر اساس آن، شهروندان ضمن آنکه می‌توانند مراکز عمومی اطراف خود و دسترسی به آنها و موقعیت مکانی‌شان را روی نقشه پیدا کنند، با شورایاران محله ­های خود بر اساس نقشه محور آشنا شوند و به آسانی به دفاتر شورایاری و سرای محله­ ها دسترسی پیدا کنند.
در این سامانه، شهروندان می‌توانند مشکلات محله ­های خود را در ۴ حوزه عمرانی، محیط‌زیستی، فرهنگی و آموزشی با قابلیت ثبت تصاویر گزارش و به‌صورت مستقیم به سیستم شورایاری ارسال کنند. در این چارچوب، شورایاران به آسانی متوجه خواهند شد که در کدام مناطق و محله ­ها، مردم با چه مشکلاتی مواجه هستند و چه درخواست‌هایی دارند. در حقیقت، این سامانه می‌تواند موجب افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان در روند مدیریت شهری شود. حلقه گمشده‌ای که توسعه پایدار شهر را به همراه خواهد داشت.

امیر قاسمی/ دبیر شورایاری محله
  • اپلیکیشن محله یار محصول منطقه ۵ است

«به روز شدن شهروندان در فضای مجازی، در این روزهای شیوع «کرونا» موجب شده است تا تعاملات غیرحضوری شهروندان رشد کند و آنها بتوانند وارد فضای هوشمند مجازی شوند.» «امیر قاسمی»، دبیر شورایاری محله «باغ فیض» و رابط شورایاران منطقه ۵ با بیان این مطلب می‌گوید: «این موضوع موجب شده است تا کانال‌ها و گروه‌های مجازی محلی شکل بگیرد. اکنون ۲۹ محله منطقه ۵، کانال و گروه مشخص خود را دارند و شورایاران از این طریق با مردم محله مرتبط هستند. اما وجود یک سامانه حرفه‌ای و منسجم که مشکلات و مطالبات مردم را براساس نیازهای شهر تهران ساماندهی کرده باشد، بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر، سامانه محله یار بستر مناسبی برای تعامل دوسویه مردم و شورایاران فراهم کرده است.» او درباره اهمیت این تعامل می‌گوید: «مردم گزارش‌های محلی خود را در فضای مجازی مطرح می‌کنند و این ارتباط حسن‌های زیادی دارد.

برای مثال، در محله باغ فیض ۴ سال پیش کوچه جدیدی شکل گرفته بود که شورایاری از آن بی‌خبر بود. از طریق همین ارتباطات مجازی با این کوچه و اهالی‌اش آشنا شدیم و مشکلات آنها را مورد ارزیابی قرار دادیم.» نرم ­افزار محله یار ابتکار و محصول منطقه ۵ است. یعنی فکر و طرح اولیه در این منطقه مطرح شده است و اکنون نیز پشتیبانی آن را منطقه ۵ انجام می‌دهد. تقریباً ۲ سال پیش، طرح این سامانه مطرح شد. کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه آن را به نتیجه رساند. یک ماه پیش مشکلات پیش روی سامانه حل شد و با شکل قابل قبولی در دسترس شهروندان قرار گرفت. بر اساس این سامانه، همه شهروندان تهران در محله ­ایی که حضور دارند و یا به دنبال نشانی می‌گردند، می‌توانند با این نرم ­افزار شورایاری محله آن محدوده را شناسایی کنند و مشکلات را به گوش آنها برسانند.»به گفته قاسمی، این سامانه در دسترس همه قرار دارد و هر شهروندان تهرانی که یک دستگاه گوشی هوشمند داشته باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

زهره علینقی/ دبیر کارگروه شورایاری محله
  • سامانه محله یار به تبلیغ بیشتری نیاز دارد

«زهره علینقی» دبیر کارگروه شورایاری محله کن درباره سامانه محله یار می‌گوید: «یک سالی می‌شود که با تشکیل گروهی در فضای مجازی توانسته‌ایم ارتباط خوبی با مردم داشته باشیم. شهروندان مشکلات را مطرح می‌کنند و ما آن را به مسئول مربوطه منتقل می‌کنیم و نتیجه کار نیز در فضای مجازی منعکس می‌شود. درباره محله یار باید بیشتر تبلیغات شود. هنوز مردم با این سامانه آشنایی ندارند. شورایاران هم به خوبی با آن آشنا نیستند. ارتباط از طریق این سامانه می‌تواند تعامل مردم و شورایاران را منسجم‌تر و کارآمدتر کند. نکته مهم دیگر مربوط به نوع تعامل شهروندان با مشکلات است. عده‌ای همیشه همراه هستند و در هر شرایط و از هر طریقی که امکان داشته باشد، مشکلات را پیگیری می‌کنند. اما برخی از شهروندان تنها زبان گلایه را بلد هستند و بدون هیچ واکنش و حرکتی تنها انتقاد می‌کنند. این افراد براین باورند که وقتی شورایاری قدرت اجرایی ندارد، چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد.»

هلیا ولی‌زاده/ دبیر شورایاری محله اباذر
  • مسئولان سامانه محله یار را دانلود کنند

۶ کارگروه برای شورایاری محله «اباذر» تعریف شده است و شهروندان محله می‌توانند با هر ۶ کارگروه ارتباط داشته باشند. «هلیا ولی‌زاده» دبیر شورایاری محله اباذر در این‌باره می‌گوید: «این ارتباط در فراخوان‌های مختلف یاری‌رسان ما بوده است. برای مثال، در طرح «پروژه‌های کوچک مقیاس» استقبال اهالی اباذر بسیار عالی بود و نکاتی را مطرح کردند که توانست بهترین پروژه‌ها را برای محله به ارمغان بیاورد. در حقیقت، تعامل دوسویه مردم و شورایاران می‌تواند محله را آباد کند. درباره سامانه محله یار باید بگویم که می‌تواند یک مرجع مناسب برای حضور مردم و شورایاران در فضای مجازی باشد. مردم در این فضا یاد می‌گیرند، چگونه مشکلات را مطرح کنند، عکس بفرستند و نشانی مشخص را ارسال کنند. مشکلات را چگونه رصد کنند و حتی نوع مشکلات را بشناسند. در مواقعی از نظر یک شهروند یک موضوع مشکل مهمی است ولی از نظر قانونی و حقوق شهروندی مشکل ندارد و تنها نظر شخصی و نبود آگاهی شهروند موجب سوءتفاهم شده است. البته زمانی این سامانه می‌تواند موفق باشد که مسئولان هم در آن حضور داشته باشند و آن را رصد کنند.»

احسان طالبی بنیزی/ معاون مدیرکل مدیریت یک­پارچه شبکه ملی اطلاعات کشور
  • طرحی براساس مطالعه وتجربه محلی

سامانه محله یار که این روزها از سوی ستاد هماهنگی شورایاری تبلیغ می‌شود و شهروندان می‌توانند با یک اپلیکیشن حرفه‌ای مشکلات محله را رصد کنند و به گوش شورایاران برسانند، برای نخستین بار در منطقه ۵ متولد شده است. این سامانه برگرفته از دغدغه چند ساله «احسان طالبی بنیزی»، شورایار محله «المهدی» (عج) است و در حال حاضر به‌عنوان تنها سامانه معتبر در این زمینه فعالیت دارد. طالبی که سمت معاون مدیرکل مدیریت یک­پارچه شبکه ملی اطلاعات کشور را برعهده دارد به سبب شغلش، اطلاعات خوبی درباره ارتباطات هوشمند کسب کرده است و شهر هوشمند را جزو جدایی‌ناپذیر زندگی شهری امروز می‌داند.

او درباره راه‌اندازی نرم ­افزار محله یار می‌گوید: «بیش از ۱۲ سال است که به‌عنوان شورایار در محله المهدی(عج) منطقه ۵ فعالیت می‌کنم. تجربه این سال‌ها موجب شد تا دغدغه مهمی در ذهن داشته باشم. اینکه چرا مردم هنوز شورایاری را به خوبی درک نکرده‌اند و پس از گذشت سال‌ها نمی‌توانند مشکلات و مطالباتشان را به درستی به گوش مسئولان برسانند. اوایل سال ۱۳۹۷ طرح محله یار را آماده کردم و پس از هماهنگی با ستاد شورایاری‌ها، اکنون توانسته است به‌عنوان یک سامانه هوشمند ردیاب مشکلات شهری باشد. به گمانم مردم از طریق مکانیزم هوشمند به آسانی می‌توانند نیازهایشان را مطرح کنند.»

  • همراهی شهروندان انگیزه می‌خواهد

به گفته طالبی، مردم همیشه در زمینه انتقال مطالبات خود با مشکل مواجه هستند. در بیشتر مواقع انگیزه و شوقی برای این کار ندارند و در حد گله و شکایت لفظی باقی می‌ماند. او می‌گوید: «مطالعه و تجربه این سال‌ها نشان داد که بهترین راه، سامانه موبایلی لوکیشن محور با قابلیت ارسال عکس و گزارش است. هدف این سامانه هم دسته‌بندی موضوعات شهری است. موضوعات متنوعی هم­چون محیط‌زیست، خدمات شهری، عمرانی، ترافیکی و اجتماعی طراحی شده است. بخش انتقادات و پیشنهادات هم وجود دارد. از سویی، سرویس‌های مهم‌محلی و شبکه‌های حمل‌ونقل و خدماتی محله نیز در این سامانه معرفی شده‌اند. هم­چنین می‌توانند با شورایاران همه محله­ های تهران آشنا شوند و حتی مکالمه تلفنی هم داشته باشند.»

  • فاز دوم محله یار طرح اقتصاد محله است

طالبی به‌عنوان خالق این ایده از تلاش برای راه‌اندازی فاز دوم سامانه محله یار خبرمی دهد و می‌گوید: «در فاز دوم، موضوع اقتصاد محله مطرح است. در این بخش، مشاغل خرد محله ­ها شناسایی می‌شوند و مشاغل خانگی که کد شناسایی از سرای محله داشته باشند در سامانه جا داده می‌شوند. این بخش می‌تواند برای توسعه اقتصاد محله مفید باشد.»

کد خبر 565259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha