«تهران؛ شهری برای همه» شعاری است که برنامه‌ای کلان را با اهدافی چندسویه نظیر تبدیل پایتخت به شهر مقصد گردشگری و ایجاد حس تعلق خاطر محلی میان شهروندان نمایندگی می‌کند.یکی از ابزارهای تحقق این شعار، اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی است که شهروندان با آنها سروکار دارند و بخشی از زندگی‌شان به آن گره خورده.

مجيد رباطي

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  بر این اساس، ماه‌هاست که مدیران شهری مناطق مختلف پایتخت در تکاپوی نیازسنجی، شناسایی نقاط ضعف و قوت محله‌ها و مطالبات شهروندان برای اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی هستند تا تهران رخت و لباس برازنده‌ای بر تن کند. پازل دهم پایتخت، در محدوده مرکزی تهران، یکی از این مناطق است که با اجرای ۳۰ پروژه شهری در آن، با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان، به ایستگاه بهره‌برداری از پروژه‌های محلی رسیده است. با «مجید رباطی» شهردار منطقه ۱۰، در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

مجید رباطی/ شهردار منطقه 10

 سرانه فضای سبز منطقه ۱۰، نسبت به سایر مناطق، پایین‌تر از حد استاندارد است. برای پاسخ به این نیاز در پروژه‌های خردمقیاس محلی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
بوستان‌های «چناران»، «اعتماد»، «هزار شهید»، «۲۲ بهمن»، «شهید عرب»، «حکیم» مطابق با شاخص‌ها و استانداردهای روز بازپیرایی شدند و توسعه پیدا کردند. به‌عنوان مثال، در بوستان چناران اقداماتی مانند مناسب‌سازی معابر برای‌ تردد توان‌یابان، تعمیر و بازسازی سرویس‌های بهداشتی و ساخت سرویس بهداشتی ویژه توان‌یابان انجام شده است. هوشمندسازی علمیات آبیاری در تعدادی از بوستان‌ها، تعویض کفپوش و لوازم بازی کودکان در بوستان‌های «بیات»، «زینبیه»، «شبیری»، «تهرانی» و «باقری زند» با اعتباری ۷۰۰ میلیون تومان از اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان است. همچنین برای افزایش سرانه فضای سبز، تملک و ساخت بوستان «مهر» در خیابان شهید «رنجبر» در ابتدای خیابان «شهید عابدین نوری»، بوستان «عارف قزوینی» در خیابان شهید «عرب» و بوستان «دوچرخه» در خیابان رنجبر یکی از مهم‌ترین اقدامات بوده است. در واقع، با ساخت و بازپیرایی این بوستان‌ها ۱۳‌درصد به سرانه فضای سبز منطقه ۱۰ اضافه شد.
 برای توسعه فضاهای سبز خطی و آراستگی چهره شهری چه کرده‌اید؟
زیبایی و آراستگی چهره شهر نقش مهمی در ایجاد آرامش روانی میان شهروندان و حتی جذب گردشگر دارد. به همین دلیل، با تلاش همکاران ما در مجموعه مدیریت شهری، سعی شده برای ساماندهی منظر شهری در ضلع جنوب غربی «میدان جمهوری اسلامی» تا خیابان «آذربایجان» همسطح‌سازی پیاده‌روهای اطراف، بازپیرایی پیاده‌روهای فرسوده، ساخت نهر و جدول‌های پیاده‌رو و مسیر ویژه نابینایان اجرا شود تا این میدان تبدیل به عرصه‌ای درخور شهروندان شود. ایجاد فضای سبز خطی در میدان جمهوری رفیوژ میانی بزرگراه «نواب صفوی»، خیابان «آزادی» حد فاصل خیابان «آذربایجان» تا کوچه «گلشنی»، خیابان «خوش» تا خیابان «جیحون» به طول ۱۲۰۰‌متر از مهم‌ترین اقدامات پروژه‌های خردمقیاس محلی در ناحیه ۳ است. علاوه بر این، بازپیرایی و اصلاح رفیوژ میانی خیابان «امام خمینی(ره)» با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان، ساخت درنگ‌گاه ویژه تاکسی در بزرگراه «نواب صفوی» تقاطع «آذربایجان» از دیگر فعالیت‌های عمرانی در منطقه برای حفظ آراستگی و زیباسازی چهره شهری بوده است. با این اقدامات، ۷ هزار و ۲۰۰‌مترمربع میزان سبزینگی در منطقه توسعه پیدا کرده است.


 برای تبدیل منطقه ۱۰ به مقصد گردشگری، پروژه ساخت پیاده‌راه خیابان شهید «دعوتی» در دستور کار اداره زیباسازی شهر تهران قرار گرفته بود. این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
هدف از تبدیل خیابان شهید «سید مصطفی دعوتی» مقابل موزه هفت‌چنار، افزایش کیفیت زندگی محلی اهالی ساکن در هفت‌چنار و بریانک بود و اینکه محدوده یادشده مقصدی برای جاذبه‌های گردشگری منطقه ۱۰ باشد. این طرح با همکاری اداره زیباسازی شهر تهران اجرا و نقاط ضعف موجود، بهسازی و بازسازی شده و تقریباً تمام کارهای آن به پایان رسیده است. البته به علت شرایط بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» و رعایت ضوابط بهداشتی، شهروندان در این مسیر تردد محدودی دارند. همچنین در ادامه اقدامات یادشده فضای داخل موزه حیات وحش هفت‌چنار هم بهسازی شد.

باتوجه به بافت فشرده شهری منطقه ۱۰، راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری و همچنین پیاده‌راه‌سازی کمک بزرگی به کاهش ترافیک و مشکلات‌ تردد اهالی می‌کند. در این زمینه چه تدابیری در نظر گرفته‌اید؟
 ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان شهروندان نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری با خودرو شخصی در منطقه دارد. برای جلب رضایت اهالی و فراهم کردن امکان دوچرخه‌سواری، ۵ هزار کیلومتر پیاده‌راه‌سازی و مسیر رینگ دوچرخه در نواحی سه‌گانه اجرا شده است. این عملیات در خیابان «ارومیه» حدفاصل بزرگراه «نواب صفوی» تا خیابان «رودکی»، خیابان «رودکی» حدفاصل «ارومیه» تا خیابان «کلهر» و خیابان «کلهر» تا بزرگراه شهید «نواب صفوی» در ناحیه ۳ اجرا شده است. همچنین در خیابان «رنجبر» ضلع جنوب بازار میوه و تره‌بار هفت‌چنار، حدفاصل خیابان‌های «شهید عابدین نوری» و شهید «پهلوانی» نیز عملیات جمع‌آوری پیاده‌رو و جدول‌های فرسوده، خط‌کشی برای ایمن‌سازی‌ تردد اهالی و دوچرخه‌ها با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان اجرا شده است. البته تا پایان سال جاری عملیات پیاده‌راه‌سازی و ایجاد مسیر رینگ دوچرخه‌سواری را به طول ۱۵ کیلومتر در برنامه داریم که در ۲ بخش برای بهره‌برداری شهروندان افتتاح می‌شود.


 علاوه بر مواردی که بیان کردید، چه پروژه‌های مهم خردمقیاس محلی دیگری در منطقه ۱۰ به بهره‌برداری رسیده‌اند؟
با هدف صرفه‌جویی در مصرف منابع آب و استفاده از فاضلاب برای آبیاری فضای سبز و شست‌وشوهای حوزه خدمات شهری، تصفیه‌خانه صدمترمکعبی در بوستان «هزار شهید» راه‌اندازی شده تا فضلاب شهری این محدوده، با حفظ محیط‌زیست و رعایت بهداشت، در مسیری استاندارد تصفیه و برای مصارف مورد نیاز استفاده شود. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام، بازپیرایی گذر پشت نواب است که برای آماده‌سازی آن، اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و صد میلیون تومان اختصاص داده شده است. راه‌اندازی مرکز معاینه‌فنی خودرو و درمانگاه تخصصی منطقه ۱۰ در خیابان رنجبر، مرکز فن‌آوری هوشمند شهری و نخستین مرکز استارت‌آپی محیط‌زیست شهری از مهم‌ترین پروژه‌های خردمقیاس محلی برای ارائه خدمات بهینه و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان منطقه ۱۰ است.

کد خبر 564882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    شما اگه فقط کمی از وظایف خودتون. را تو منطقه ۱۸ انجام بدید بار فروش های وانتی رو جمع کنید کیفیت زندگی ما بهتر میشه