از روزگاری که باغ‌های اناری و کوچه‌های باریک محله نواب با خانه‌های آجربهمنی جای خودشان را به مجتمع‌های سیمانی پروژه نواب دادند، این محدوده تبدیل به یکی از طولانی‌ترین و در حین پردردسرترین فضاهای بی‌دفاع شهری در پازل دهم پایتخت شد.

آسيب ها فرصت ميشود

این مسیر در نوار مرزی نواحی سه‌گانه منطقه ۱۰ جا خوش کرد و اهالی ساکن در مجتمع‌های نواب و همسایه با گذر پشت نواب، به دلیل دور از دسترس قرارگرفتن بافت شهری، سال‌های زیادی با آسیب‌های مختلف اجتماعی و شهری دست‌وپنجه نرم کردند تا این‌که مدتی است در قالب طرح ساماندهی فضاهای بی‌دفاع شهری، به‌ویژه امنیت اجتماعی بانوان، طرح ساماندهی گذر پشت نواب در دستور کار قرار گرفت. در این بخش، شهرداران نواحی سه‌گانه از اقدامات انجام‌شده برای تسهیل در روند مشکلات ناشی از فضاهای بی‌دفاع شهری حوزه مدیریتشان می‌گویند.

  • «اشکان صومی» شهردار ناحیه یک /افزایش گشت‌زنی 

بیشترین قسمت فضاهای بی‌دفاع شهری در ناحیه یک در محدوده گذر پشت نواب قرار گرفته است. به همین دلیل، همسو با اجرای طرح ساماندهی این فضای بی‌دفاع شهری در منطقه، دردسر تاریکی معابر با هماهنگی اداره برق برطرف شده است. برای پیگیری و کاهش بخشی از معضلات اجتماعی حوزه شهرداری، همکاران اداره آسیب‌ها گشت‌زنی‌هایشان را در این محدوده، به‌ویژه در معابر مورد بحث، بیشتر کردند.
شست‌وشو و لکه‌گیری و بازپیرایی فضای سبز برای بهره‌مندی شهروندان از فضاهای مناسب شهری و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی و شهری و تبدیل‌ شدن فضاهای بی‌دفاع شهری از تهدید به فرصت از اقداماتی بود که شهردار ناحیه یک به آن اشاره کرد.  

  • «سعید قلیچ‌خانی» شهردار ناحیه ۲ /ساماندهی زمین خیابان دستغیب 

زمین مدارس تخریب‌شده در خیابان دستغیب یکی از فضاهای بی‌دفاع شهری در ناحیه ۲ است؛ زمینی که آسیب‌های اجتماعی و مناقشات فراوانی را برای همسایه‌های مجاورش به وجود آورد تا اینکه با اجرای اقداماتی، مانند افزایش گشت‌زنی، به‌ویژه توسط شهردار شب، و نصب پروژکتور سعی شده تا کمی از بار مشکلات این محدوده کم شود. همچنین در محدوده گذر پشت نواب اقداماتی از سوی خدمات شهری و زیباسازی انجام شده است. تأمین روشنایی گذر پشت نواب، رنگ‌آمیزی جداره‌های شهری و رفع مشکلات نظافت این محدوده از اقدامات مهم تبدیل تهدید فضاهای بی‌دفاع شهری به فرصت برای شهروندان ساکن در این محدوده بود.

  • «سیاوش فتح‌اللهی» شهردار ناحیه ۳ /زیباسازی سیمای شهری 

فضاهای بی‌دفاع شهری در ناحیه ۳ به نسبت سایر نواحی کمتر است و موارد موجود اغلب به‌ صورت تک‌موردی مربوط به ملک‌های فرسوده و متروکه است. اما در بخش گذر پشت نواب اقداماتی مانند زیباسازی، رفع مشکلات خدمات شهری، نقاشی دیواری، احداث فضای سبز و پیاده‌راه انجام شده است. همچنین عملیات رنگ‌آمیزی و مناسب‌سازی پل شهیدان تقاطع یادگار امام (ره) انجام شده است. جدای از این موارد، از حضور معتادان متجاهر و تجمع آنها هم در معابر و گذرهای ناحیه نیز جلوگیری می‌شود.

کد خبر 586107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha