دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دارو درمانی برای کمک به زنان در ترک سیگار با نشانه های تازه‌ای از موفقیت همراه شده است.


یک پژوهش جدید حاکی از آن است که زنان - و نه مردان - ممکن است برای ترک کردن سیگار در کوتاه مدت از مصرف یک داروی مسدودکننده مواد افیونی همراه با درمان مرسوم با برچسب نیکوتین و مشاوره سود ببرند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این دارو به نام نالترکسن سی سال است که بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان وابستگی به الکل و هروئین مورد تایید قرار گرفته است.

نالترکسن همچنین از اضافه وزنی که با ترک کردن سیگار پیش می‌آید پیشگیری می‌کند.
یافته‌های جدید حاکی از آن است که یک رژیم دوماهه شامل نالترکسن، برچسب پوستی نیکوتین، و  رفتاردرمانی  تفریبا 50 درصد توانایی زنان را در ترک کردن سیگار را  نسبت به رژیم مشابه اما بدون نالترکسون بهبود می‌بخشد.

اما به نوشته این پژوهشگران در شماره اکتبر نشریه Nicotine and Tobacco Reasearchظاهرا نالترکسن دارای اثر مفید مشابهی در مردان نیست.

دکتر آندرئا کینگ استادیار روانپزشکی دانشگاه شیکاگو و همکارانش که این تحقیق را انجام داده‌اند یادآور می‌شوند که نالترکسن اختمالا با حهار کردن پیام‌های مغزی القاکننده لذت تمایل به سیگار را کاهش می‌دهد.

کینگ و همکارانش منافع بالقوه این دارو را بر روی  110 زن و  مرد که به طو رمیانگین برای 25 سال بین 15 تا 40 سیگار می‌کشیدند مورد بررسی قرار دادند.

حدود 60 درصد مردان و زنانی که نالترکسن می‌گرفتند  پس از یک برنامه دوماهه درمانی موفق به ترک سیگار شدند. مردانی هم که رژیم درمانی آنها فاقد نالترکسن بود به همین میزان موفقیت در ترک داشتند. اما در زنان سیگاری که نالترکسن نگرفته بودند میزان موفقیت تا 39 درصد کاهش یافت.

این پژوهشگران گفتند که به نظر می‌آید نالترکسن میل به سیگار را در زنان کم می‌کند و نیز ناراحتی‌های معمول پس از ترک دخانیات را تسکین می‌دهد. ضمنا کسانی که از این دارو استفاده می‌کردند پس از ترک سیگار تنها نیم کیلوگرم افزایش وزن پیدا کردند،در حالیکه میزان افزایش وزن در افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کردند چهار کیلوگرم بود.

اغلب عوارض جانبی نالترکسن مانند تهوع و سرگیجه ملایم بودند و تنها سرگیجه بیش از یک ماه ادامه یافت.

کینگ گفت:" این انتخاب درمانی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و اما من به آینده آن خوش‌بینم."

کد خبر 5644

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز