بازگشایی مجدد مدارس در بخش رودبار قصران و افزایش تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نامی از دلایلی بود که سراغ «کلثوم رجب بلوکات» مسئول آموزش و پرورش بخش رودبار قصران رفتیم؛ معلمی که دغدغه‌اش طی ۲۸ سال خدمت تأمین امکانات رفاهی و آموزشی در روستاهای این منطقه بوده است.  

حدنصاب دانش آموزان

  مدرسه وحدت ایگل بعد از سال‌ها چطور در این منطقه مجدد بازگشایی شد؟  
این روستا در بخش رودبار قصران در حد فاصل بین شهر اوشان و روستای سیفان واقع شده است. کاهش جمعیت اهالی روستا و مشکل‌ تردد نیروی انسانی آموزشی به مدارس در مناطق کوهستانی دلیل تعطیلی مدرسه بود. این اواخر ساختمان مدرسه تبدیل به ساختمانی مخروبه و مأمنی برای افراد بی‌خانمان شده بود که اهالی درخواست تخریب داده بودند. اما با توجه به افزایش جمعیت بار دیگر اهالی درخواست کردند که فعالیت این مدرسه از سر گرفته شود.  
خوشبختانه با همراهی آموزش و پرورش منطقه یک و خیّران از تعداد زیادی دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید ثبت‌نام شد.  

  چه مشکلاتی نظام آموزشی مناطق کوهستانی و دور از شهر را تهدید می‌کند؟  
جنس مشکلات مدارس در کوهستان و دره‌ها با جنس مشکلات مدارس شهر متفاوت است.
 برخی از روستاها در این منطقه هنوز مدرسه ندارند و خانواده‌ها برای‌ تردد دانش‌آموزان به نزدیک‌ترین روستا یا شهرهای شمشک‌ـ دربندسر یا اوشان، فشم و میگون نگران هستند. ‌ 
تردد معلمان و کادر آموزشی، وضعیت جاده‌ها و تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجه از مهم‌ترین مشکلات مدارس این منطقه است. برای برطرف شدن مشکلات راهکارهای متعددی آزمون شده است تا اینکه امروز شاهد افزایش سرانه آموزشی در منطقه هستیم.  

  چه تدبیری برای رفع مشکلات این منطقه اندیشیده‌اید؟  
یکی از رویدادهای خوب طی مدت اخیر جدا از ساخت مدرسه ایگل، ثبت‌نام دانش‌آموزان پسر در رشته تجربی است و به‌زودی هم در رشته علوم ریاضی و فیزیک پسرانه در دبیرستان‌های این منطقه نامنویسی خواهد شد.  
همچنین برای راه‌اندازی و بازگشایی مدارس جدید در روستاها فراخوان داده‌ایم تا چنانچه دانش‌آموزان مقطع تحصیلی ابتدایی در هر پایه به ۱۵ نفر یا مقطع تحصیلی متوسط یک و ۲ در هر پایه به ۱۲ دانش‌آموز برسد، مدارس آن مناطق هم بازگشایی شوند.  

کد خبر 564361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha