جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

دوشان تپه، نامی است‌که هنوز اهالی شرق تهران آن را زیاد به زبان می‌آورند.

قريه دوشان تپه

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: محدوده ای در خیابان پیروزی که در حال‌حاضر اثری از آن دیده نمی‌شود اما اهالی همچنان به عنوان یک محله آن را می‌شناسند. اما شکل‌گیری دوشان تپه، خود داستانی شنیدنی دارد. در زبان ترکی «دوشان» به معنی خرگوش است. قاجاریان ترک زبان هم به همین دلیل به ارتفاعات شرق تهران که پر از خرگوش‌های وحشی بود «دوشان تپه» می‌گفتند.

از قرار معلوم در سال‌های دور یعنی در عهد ناصری، دوشان تپه قریه‌ای باصفا و زیبا بوده که جزو حومه تهران به شمار می‌آمده است. به عبارتی دوشان تپه یکی از دروازه‌های قدیمی‌پایتخت محسوب می‌شد. آنطورکه در کتاب تاریخ طهران روایت شده است، این قریه خوش آب و هوا از محدوده ارک شاهی فاصله زیادی داشته  است و علاوه بر آن  که حد و حصر تهران را مشخص می‌کرده است، شکارگاه ناصرالدین شاه هم بوده‌است.

در واقع بخشی از شهرت این دروازه به همین دلیل است. اما نحوه ایجاد دوشان تپه، سال ۱۲۶۹ قمری، ناصرالدین شاه، «حاجب الدوله» پدر «اعتماد السلطنه» را مامور می‌کند تا عمارت دوشان تپه را بسازد. در سال ۱۲۷۵ هم دستور ساخت قنات در دوشان تپه را که آن زمان صحرایی وسیع و بی‌آب بوده  است، می‌دهد.

در سال ۱۲۷۹ هم دریاچه بزرگی در برابر عمارت دوشان تپه ایجاد می‌شود که آب قنات به داخل آن می‌ریزد. طبق آنچه در کتاب‌های تاریخ آمده است، عمارت اصلی دوشان تپه، ساختمان هشت گوشی بود که بالای تپه ساخته شده است و آن را به تالار کشتی تشبیه کرده‌اند. روی این تالار یک کلاه فرنگی قرار داشته که از آنجا منظره تهران قابل دیدن بوده‌است. هر زمان خلق ناصرالدین شاه تنگ می‌شده است، ملازمان و چاکران برای دلشاد کردنش او را به روستای دوشان تپه مهمان می‌کردند. برای رفتن به این روستا که سرحدات آن حالا یک جایی حوالی خیابان پیروزی و پادگان چکش است، اردوی شاهی از زمان چاشت قطار می‌شده است.  

کد خبر 563801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha