باوجود روایت‌های ضد و نقیض درباره تعطیل نشدن تهران در پیک مرگبار کرونا، هنوز معلوم نیست چه کسی اجازه نمی‌دهد تهران دو هفته تعطیل شود تا کادر درمان اندکی نفس بکشند.

بیمارستان - کرونا - اصفهان

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ جمعه شب، ایرج حریرچی در گفتگویی اینستاگرامی البته با خبرگزاری صدا و سیما، وعده داد روز شنبه درباره تعطیلی تهران تصمیم‌گیری می‌کند: «پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران‬ روی میز است. محدودیت‌های جدید تهران فردا تصمیم‌گیری و به زودی ابلاغ می‌شود و برخی تصمیمات با کمی تاخیر اجرایی خواهد شد.»

دراین‌باره بخوانید؛

به گفته حریرچی، زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران و بندپی، استاندار تهران پیشنهاد تعطیلی کامل پایتخت را حداقل به مدت دو هفته داشتند تا کادر درمان نفس بکشند. اما این اتفاق در جلسه روز گذشته ستاد کرونا نیفتاد، تنها به تعطیلی مشاغل گروه دو تا چهار از ساعت ۶ عصر منجر شد. 

در تصمیم مبهمی که دیروز هم به اختصار از سوی حسن روحانی، رییس جمهور و رییس ستاد ملی کرونا و هم ساعتی بعد از سوی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان شد، هیچ اثری از تعطیلی گسترده که همه فرماندهان عملیات کرونا در پایتخت خواسته بودند، وجود نداشت. 

دراین‌باره بیشتر بخوانید و ببینید؛

به فاصله ۲۴ ساعت از وعده حریرچی برای تعطیلی تهران، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا اصلا مطرح شدن چنین تصمیمی در ستاد ملی کرونا را رد کرد و البته به صراحت هم عدم موافقت رئیس جمهور با تعطیلی تهران را تکذیب کرد: «اصلا امروز چنین چیزی در ستاد ملی مطرح نشد.»

اما صبح یک‌شنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در اظهاراتی تند، ابهامی بر ابهامات قبلی تعطیل نشدن تهران افزود و گفت: متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران نداده است. البته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نظر مثبت خود را نسبت به این پیشنهاد ابراز کرده است اما ظاهرا مسئولین تصمیم‌گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود را ندارند.

از سوی دیگر، از صبح تا بعد از ظهر امروز روایت‌های تکان‌دهنده‌ای از وضعیت کرونا در تهران و ایران گفته شد؛ ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اعلام رسیدن تعداد مرگ و میر کرونا در تهران به عدد ۲۰۰ مورد در روز گفت: در حال حاضر ۶ هزار نفر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که نزدیک ۳ هزار نفر آنها به دستگاه متصل هستند و به همین دلیل امکان بالا رفتن آمار مرگ و میر وجود دارد. بنابراین می‌طلبد که سختگیری بیشتری در باب اجرای پروتکل‌ها اجرا شود.‌ متاسفانه با وجود درخواست‌های مکرر، به تعطیلی دوهفته‌ای تن داده نشد؛ اما یک دستورالعمل ناقص و ضعیفی توسط ستاد مقابله با کرونا ابلاغ شد که آن هم اجرا نمی‌شود.

همچنین دکتر حسین قناعتی، دبیر اتاق فکر کرونای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت: با ادامه سهل‌انگاری‌ها این بیماری به یک فاجعه جدی تبدیل می‌شود و باید از سهل‌انگاری درباره ویروس کرونا به شدت خودداری کنیم. هرگاه توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفتیم و عمل کردیم شاهد کاهش مبتلایان، بستری و مرگ‌ومیر بودیم.

با این حال ظهر یکشنبه، انوشیروان محسنی بندپی، از منتفی شدن تعطیلی تهران خبر داد و با اشاره به پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای شهر تهران گفت: برای تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران پیشنهادی داده شد، اما زمانی که ابعاد تعطیلی بررسی شد، تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.

دراین‌باره بخوانید:

اما ابهامی که عصر امروز مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا بر ابهامات سه روز گذشته افزود، ماجرا را پیچیده‌تر کرد: «با توجه به افزایش آمار کرونا در تهران، رئیس‌جمهور دستور تعطیلی این شهر را صادر کرده اما استانداری با آن موافقت نمی‌کند. وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس جمهور و عالی ترین مقام اجرایی کشور است، دستور می دهد که تعطیل کنند اما استانداری موافقت نمی کند، خیلی جای سئوال دارد و واقعا نمی دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می‌کنم.

از سوی دیگر، دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری هم دراین‌باره گفت: تا دیروز همه می‌گفتند لازم است تهران تعطیل شود. حتی خود آقای استاندار می‌گفت باید تعطیل شود ولی احتمالا یک ملاحظاتی وجود داشته که این اتفاق رخ نداده است.

پیش از این هم علیرضا زالی، فرمانده عملیات مبارزه با کرونا در تهران گفته بود: باید بدانید تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارد و اگر  شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، با نارسایی‌های درمانی زیادی  روبه‌رو خواهیم شد. تنها راه این موضوع بسته شدن ورودی‌های بیمارستان‌هاست. امروزه با افزایش ظرفیت‌های جدید و تغییراتی در بخش‌های مختلف مراکز درمانی توانسته‌ایم تا حدودی ظرفیت‌های لازم را جبران کنیم.

بیشتر بخوانید؛

اما ساعتی پیش، مینو محرز در گفتگویی با پایگاه خبری صبح‌شد، دستور رئیس جمهور برای تعطیلی تهران را تکذیب کرد: «وقتی آقای رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا دستور تعطیلی دهد مگر نهاد یا شخص دیگری می تواند زیر بار این موضوع نرود؟»

هرچند که رئیس جمهور گفته همه تصمیمات ستاد ملی کرونا از سوی سخنگو اعلام می‌شود، اما مقاومت عجیب و تغییر نظر مدیران ارشد استانی برای تعطیل نکردن تهران، ابهام‌های کشنده‌ای درباره وضعیت فعلی مدیریت کرونا در تهران به عنوان بزرگترین کلونی کووید ۱۹ در ایران و «چهارراه تبادل کرونا در ایران» ایجاد می‌کند. هرچند که بسیاری همچون محرز عقیده داشته باشند: «عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می‌خواهند وضعیت از این بدتر شود؟»

کد خبر 563605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • حسین IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    8 0
    برای اینها سلامتی مردم اصلا مسله مهمی نیست