شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

هومن افاضلی*: به نظر من هر دو گروه در مقایسه با یکدیگر تقریباً متعادل هستند. در گروه ما، شانس ایران، عربستان و کره‌جنوبی برای صعود بیشتر از دو تیم کره‌شمالی و امارات است.

در بازی‌هایی که تیم ملی پیش‌رو دارد برنامه‌ریزی برای آمادگی بازیکنان بسیار دشوار است چون هر کدام از بازیکنان با آمادگی متفاوت و افکار خاص باشگاه‌هایشان وارد تیم‌ملی می‌شوند و این امر برنامه‌ریزی برای تیم‌ملی را بسیار مشکل می‌کند.

در گروه ما دو قدرت سنتی آسیا، عربستان و کره جنوبی قرار دارند و البته برخلاف گروه دیگر، هر ۵ تیم گروه سابقه حضور در جام‌‌جهانی را دارند.

نکته‌ای که گروه ما را به لحاظ تجربه در سطح بالایی قرار می‌دهد و بیانگر آن است که تیم ما برای صعود با دشواری زیادی روبه‌روست.

کره‌جنوبی در جام‌ملت‌های آسیا نشان داد وارد فاز انتقالی شده و از یک نسل وارد یک نسل جدید می‌شود. این رویه‌ای است که معمولاً تمام تیم‌های دنیا بعد از جام‌جهانی آن را در پیش می‌گیرند در حالی که ما به‌دلیل حضور در جام‌ملت‌های آسیا، این کار را انجام ندادیم چراکه خواهان نتیجه‌گیری در جام‌ملت‌های آسیا بودیم.

با این حساب کره‌جنوبی در این زمینه از ما جلو افتاد و حاصل کار آنها، بازیکنانی است که دوسال در کنار یکدیگر بازی کرده و از تجربه کافی بهره‌مند شده‌اند.

فوتبال کره مبتنی بر انضباط تاکتیکی در دفاع و همین‌طور انتقال بازی از دفاع به حمله است که این کار با سرعت زیادی انجام می‌شود. حضور مربیان هلندی در چند سال اخیر روی نیمکت تیم‌ملی این کشور باعث شده، کره‌ای‌ها در بازی از جناحین هم متبحر شوند.

ضمن اینکه بازی در استادیوم‌های کره‌جنوبی که در سال ۲۰۰۲ جام‌جهانی در آنها انجام شد، بسیار سخت است چراکه به‌دلیل طراحی خاص، صدا را تشدید می‌کنند. این امر برروی تیم‌های میهمان به‌لحاظ روانی تأثیر بدی می‌گذارد که نباید آن را نادیده بگیریم.

تیم عربستان دیگر تیم همگروه ماست که زودتر از کره‌جنوبی تغییر نسل داده و می‌توان انتظار داشت که حالا دیگر به یک ثبات تیمی رسیده باشد.

فوتبال عربستان از نظر کیفیت انفرادی،‌ فوتبالی قابل اتکا در سطح آسیاست که درحال حاضر چند جوان با استعداد نیز در آن بازی می‌کنند و این تیم جوان، بعضی از اشکالات سنتی فوتبال عربستان را بهبود بخشیده‌ که از آن جمله می‌توان به سرعت تیمی و تغییر وضعیت عالی این تیم از حمله به دفاع و برعکس سخن گفت.

امارات دیگر تیم این گروه  تیمی قابل احترام برای ما محسوب می‌شود و از وجود یک مربی بزرگ بهره می‌برد.  امارات با توجه به پتانسیل تیمی‌اش توانسته ساختار مناسبی را به‌وجود بیاورد.

تیمی که متکی به دفاع در عمق و ضدحملات سریع است که در این تیم اسماعیل مطر در ضدحمله‌ها نقش کلیدی دارد و تیمی است که بازی در زمین حریف برایش ایده‌آل است. امارات با وجود آنکه کاندیدای صعود نیست اما تیمی است که می‌تواند سرنوشت گروه را تعیین کند.

کره‌شمالی، تیم دیگر همگروه ما خیلی ساده از گروهش صعود کرد. در دوره قبلی که ما به جام‌جهانی صعود کردیم، این تیم از انسجام تیمی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد ضمن آنکه از لحاظ ساختار تیمی نیز از کیفیت خوبی برخوردار بود. هرچند که از لحاظ کیفیت انفرادی فاکتورهای لازم را نداشت.

به نظر می‌رسد تیم کره‌شمالی پس از گذشت چهار سال ضمن حفظ کیفیت تیمی، از نظر کیفیت انفرادی نیز در سطح بسیار خوبی به سر می‌برد.

به اعتقاد من با توجه به حریفانی که در گروه ما قراردارند، ایران برای صعود راه بسیار سختی را پیش‌رو دارد ولی کیفیتی که این تیم از خود به لحاظ انفرادی نشان داده و همین طور احترامی که بقیه تیم‌ها برای آن قائل هستند، ایران را به عنوان شانس اصلی صعود از گروه مطرح کرده است.

هرچند که ما باید در بعضی از زمینه‌ها در ساختار تیمی‌مان قطعاً پیشرفت‌ کرده و اشکالات دور مقدماتی را برطرف کنیم که از آن جمله بهبود ساختار دفاعی و ارتقای راندمان تهاجمی تیم است.

در مجموع اعتقاد دارم در گروه دشواری قرار داریم اما تیم ما شانس خوبی برای صعود به جام‌جهانی دارد و این وظیفه بازیکنان ما را دشوار می‌کند چون بازیکنان ما خصوصاً  جوان‌‌ها باید روند پیشرفت خودشان را ادامه دهند و خودشان را برای بازی‌های سخت آماده کنند.

مطمئناً در نهایت، بازیکنان ما تعیین‌کننده‌ترین فاکتور در نتیجه‌گیری و صعود به جام‌جهانی خواهند بود.

* عضو کادر فنی تیم‌ملی ایران

کد خبر 56354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز