یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

گروه ورزشی: چالش جدی باشگاه‌ها و تیم ملی با آغاز اردوی اسپانیا از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد ‌و ملی‌پوشان جهت همراهی تیم ملی در اردوی اسپانیا تمرینات تیم‌های باشگاهی خود را ترک می‌کنند.

این اتفاق در فاصله یک ماه به آغاز لیگ برتر، عمده‌ترین مشکل مربیان تیم‌های باشگاهی به شمار می‌رود.

اردوی اسپانیا در حالی آغاز می‌شود که طبق زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان لیگ حدود یک ماه به آغاز مسابقات لیگ برتر باقی مانده و مربیان برای انجام برنامه‌های آماده‌سازی و خصوصاً بدنسازی بازیکنان دچار مشکلات زیادی هستند.

ملی‌پوشان باشگاه‌ها که طبیعتاً  ستاره‌های لیگ به شمار می‌روند، در همین شرایط حساس باید تیم ملی را در اردوی اسپانیا همراهی کنند.

روز یکشنبه سرمربی تیم ملی ایران اسامی ۲۵ بازیکن تیم ملی را برای حضور در اردوی آماده‌سازی اسپانیا اعلام کرد، ‌این در حالی است که لژیونرها با توجه به آغاز تمرینات تیم‌های خارجی قادر به همراهی تیم ملی در این اردو نخواهند بود.

تیم‌های داخلی هم با توجه به آغاز تمرینات و نزدیکی فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر تمایلی به از دست دادن بازیکنان خود ندارند اما در هر صورت برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی باید پیگیری شود.

اردوی ۱۰ روزه تیم ملی در فاصله روزهای ۲۰ تا ۳۰ تیر ماه در ماربلای اسپانیا برگزار می‌شود و ملی‌پوشان چند بازی تدارکاتی مناسب در طول این اردو برگزار خواهند کرد.

پس از آن بازیکنان تیم ملی راهی جمهوری چک خواهند شد و اردویی یک‌هفته‌ای در این کشور پشت‌سر می‌گذارند. در نهایت یک هفته پیش از آغاز لیگ، ‌ملی‌پوشان به ایران بازمی‌گردند و فرصت حضور در تمرینات تیم‌های باشگاهی را پیدا خواهند کرد.

علی دایی با توجه به برنامه‌های فشرده لیگ باید منافع   باشگاه‌ها را در برگزاری اردوها و بازی‌های تدارکاتی در نظر داشته باشد.

با این وجود به نظر می‌رسد تمرینات بدنسازی بازیکنان باید در همین اردوی تیم ملی برگزار شود.

لغو سوپرجام؟

گفته شده سوپرجام یک هفته پیش از آغاز لیگ انجام می‌شود، در حالی که ملی‌پوشان دقیقاً در همین روز به ایران باز می‌گردند و فرصت زیادی برای همراهی تیم‌های باشگاهی خود ندارند.

از سویی، فشار بازی‌های تیم ملی و مسابقات غرب آسیا مشکلات زیادی در برگزاری رقابت‌های لیگ ایجاد خواهد کرد که مجموعه این عوامل در درجه اول منجر به لغو بازی سوپرجام میان پرسپولیس و استقلال خواهد شد.

قرار است بازی‌های لیگ از ۱۵ مرداد آغاز شود و در فاصله هر ۵ روز تیم‌ها به میدان بروند تا بازی‌ها با سرعت بیشتری برگزار شود، اما درست ۵ روز بعد از آغاز لیگ رقابت‌های غرب آسیا برگزار می‌شود.

باید دید فدراسیون و سازمان لیگ چطور می‌توانند این رقابت‌ها را به شکل همزمان برگزار کنند.

تیم ملی در طول فصل جاری ۱۴ بازی رسمی در برنامه خواهد داشت که این مسابقات طبیعتاً برگزاری رقابت‌های لیگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما با توجه به اهمیت حضور در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و صعود به این رقابت‌ها طبیعتاً مصالح ملی در اولویت قرار می‌گیرد.

دعوت از پروین

در میان اسامی اعلام‌شده نام یک بازیکن جوان به چشم می‌خورد که برای نخستین بار به تیم ملی ایران دعوت شد.

محمد پروین با توجه به نمایش خوبی که در رقابت‌های لیگ دسته اول داشت به لیست نهایی راه یافت و حالا یکی از مسافران تیم‌ملی در سفر به اسپانیا محسوب می‌شود.

در این لیست همچنین نام حسین کاظمی، ‌هافبک میانی باشگاه استقلال و کیانوش رحمتی، محمد نوری و بهمن طهماسبی هم دیده می‌شود.

سیدمهدی رحمتی، ابراهیم میرزاپور، رحمان احمدی، مهدی واعظی، هادی عقیلی، سید جلال حسینی، مجتبی شیری، محسن بنگر، محمد نصرتی، حسین کعبی، مجید غلام‌نژاد، ستار زارع، فریدون زندی، ابراهیم صادقی، مجتبی جباری، محمدرضا خلعتبری، احسان حاج‌صفی، میلاد میداودی، غلامرضا رضایی، محسن خلیلی، حسین کاظمی، کیانوش رحمتی، محمد پروین، بهمن طهماسبی و محمد نوری، ۲۵ نفری هستند که مسافران اردوی اسپانیا خواهند بود و ایران را روز پنجشنبه ترک می‌کنند.

دیدار با ژاپن و بحرین

بازی‌های غرب آسیا اولین دیدارهای تدارکاتی تیم ملی به شمار می‌رود. این رقابت‌ها از ۲۰ تا ۲۸ مردادماه انجام خواهد شد، در حالی که قرار است مسابقات لیگ از ۱۵ مردادماه آغاز شود، اما گذشته از رقابت‌های غرب آسیا تاکنون تنها برگزاری یک بازی تدارکاتی قطعی شده است.

ایران  روز ۳۰ مردادماه در دبی به مصاف تیم ملی مصر، قهرمان آفریقا می‌رود. این مسابقه احتمالاً با گذشت ۳ هفته از آغاز رقابت‌های لیگ انجام می‌شود. مسئولان فدراسیون فوتبال در تلاش هستند تا دیدارهای تدارکاتی بیشتری در دستورکار قرار گیرد.

در همین راستا، مذاکراتی با فدراسیون فوتبال ژاپن صورت گرفته و گفته می‌شود ژاپنی‌ها با برگزاری این مسابقه موافقت کرده‌اند. البته هنوز در خصوص زمان دقیق انجام این بازی توافقی صورت نگرفته است.

مهدی محمدنبی با اشاره به پاسخ فدراسیون فوتبال ژاپن در خصوص دیدار با ایران گفت: «براساس دعوتی که فدراسیون فوتبال ژاپن انجام داده، آنها خواستار برگزاری یک بازی دوستانه با تیم ملی ایران در روز ۱۸ مهر شده‌اند، در حالی که نظر ما برای انجام این بازی در روز ۱۵ مهر است.

در صورتی که بتوانیم در خصوص تاریخ بازی به توافق برسیم، دیدار دوستانه ایران و ژاپن در یکی از این دو روز در ژاپن برگزار خواهد شد. همچنین قصد داریم در حد فاصل بین بازی دوستانه تیم‌ملی با مصر و دیدار با عربستان یک دیدار دوستانه با تیم ملی بحرین در تهران برگزار کنیم.

البته برای انجام این بازی هنوز به توافق نرسیده‌ایم اما در صورت رسیدن به توافق نهایی این دیدار پس از بازگشت تیم ملی از امارات و پیش از دیدار با عربستان (۱۶ شهریور) در تهران برگزار خواهد شد.»

با توجه به فشردگی رقابت‌های فوتبال، تیم‌های همگروه ایران هم بازی‌های تدارکاتی زیادی برگزار نمی‌کنند.

در این بین کره‌شمالی ۳ مسابقه دوستانه در تورنمنت حیدرآباد هند انجام خواهد داد. این تیم با سریلانکا، نپال و میانمار بازی می‌کند که البته برگزاری چنین مسابقاتی تدارک مناسبی برای حضور در مرحله مقدماتی جام‌جهانی به شمار نمی‌رود.

امارات نیز در روز ۳۰ مرداد، همزمان با بازی ایران و مصر به مصاف الجزایر می‌رود که این دیدار در کشور فرانسه برگزار خواهد شد. تیم ملی عربستان هم ۱۰ شهریور میزبان قطر خواهد بود.

کد خبر 57194

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز