رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم ارائه مستندات فنی مصوب برای پروژه مسیر دوچرخه بزرگراه شهید دوران و جلوگیری از ادامه مشکلات فعلی در اجرای ناصحیح، ناایمن و این مسیر تاکید کرد.

محمد علیخانی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد علیخانی در دویست و چهل و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره مشکلات اجرای پروژه مسیر دوچرخه‌سواری بزرگراه شهید دوران، گفت: با توجه به مکاتبات انجام گرفته با شهرداری مبنی بر ارائه مستندات و مطالعات مصوب پروژه احداث مسیر دوچرخه در حاشیه بزرگراه شهید دوران و قسمتی از بزرگراه شهید یاسینی، از جمله مکاتبه شماره ۱۲۵۰۹/۱۶۰ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ و شماره ۱۰۱۰۸/۱۶۰ مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ و با توجه به عدم کفایت اطلاعات ارسالی و همچنین با توجه به بازدیدهای کارشناسان از بخش‌های اجرا شده این پروژه در دو هفته اخیر که حاکی از اجرای ناصحیح، ناایمن، خطرآفرین و منقطع پروژه موردنظر دارد به نحوی که باعث هدایت دوچرخه‌سوار به بخش بزرگراهی و وقوع حوادث احتمالی در بزرگراه می‌شود، لذا به شهردار تهران تذکر داده می‌شود نسبت به بررسی موضوع از جنبه مطالعات ترافیکی اقدام لازم صورت گیرد.

علیخانی افزود:  همچنین با توجه به مصوبات یکصد و هجدهمین جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل مبنی بر اجرای برنامه عملیاتی اولویت‌محور، تحقق‌پذیر و سنجش‌پذیر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و لزوم جلوگیری از شروع پروژه‌های خارج از اولویت، ضروری است تا زمان ارائه پاسخ قانع‌کننده به کمیسیون عمران و حمل و نقل و افکار عمومی، در خصوص نحوه تصویب مطالعات توجیهی و ضوابط فنی و اجرایی این پروژه و نحوه هزینه‌کرد، بدون وجود ردیف بودجه مصوب، از ادامه عملیات عمرانی پروژه مذکور که نتیجه‌ای جز اتلاف منابع و ایجاد خسارت ندارد، خودداری شود.

بر طبق این گزارش، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز درباره ضرورت جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه‌ها و و تصرف معابر به صورت غیرمجاز به شهرداری تهران تذکر داد و گفت: یکی از معضلاتی که در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران باعث زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان شده است، توقف و تردد موتورسیکلت سواران در پیاده‌روها و محل‌های غیرمجاز است که هر ساله باعث بروز حوادث ناگوار و افزایش آلودگی در مسیر تردد شهروندان می‌شود.

نوری اضافه کرد: رسیدگی به این موضوع در راستای رعایت حریم و حقوق شهروندان و عابرین پیاده است. از ابتدای دوره پنجم شورای شهر در غالب طرح‌ها و حین بررسی‌ برنامه پنج ساله سوم شهرداری یکی از چالش‌ها این مساله بوده و با توجه به تاکید فراوان بر ارتقا ایمنی شهر، متاسفانه به رغم وجود قوانین شفاف و مشخص در بسیاری از مراکز پر خطر و پرتردد و مرکزی شهر تهران شاهد تصرف پیاده راه‌ها و پارک موتورسیکلت‌ها در مسیر عابرین و حتی مصدومیت شهروندان هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش این پدیده موجب نارضایتی شهروندان شده است، تاکید کرد: کم‌توجهی به آن باعث شده است که اخیرا بخشی از پیاده‌روهای بزرگ و بخشی از حاشیه خیابان‌ها که به مسیر دوچرخه اختصاص یافته، جولانگاه موتورسوارها شود و به این نگرانی بیفزاید.

نوری ادامه داد: بر اساس قانون، رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ طبق ماده ۲۰  ـ کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده‌روها، ایجاد عمدی صدای حمل بار، حرکت نمایشی و پارک آنها از جمله مصادیق تخلف است و مامورین راهنمایی و انتظامی موظف به برخورد قانونی هستند.

او اضافه کرد: از این رو از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌خواهم تمهیدات لازم را طبق قانون اتخاذ کند و به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز تذکر می‌دهم اقدامات لازم به منظور ایجاد موانع فیزیکی و آزادسازی معابر از راکبان موتورسوار را ایجاد و برخورد با واحدهای صنفی که باعث تشدید این مزاحمت می‌شوند در برنامه خود قرار داده و گزارشی از اقدامات آن معاونت را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنند.

کد خبر 563453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha