رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم ارائه مستندات فنی مصوب برای پروژه مسیر دوچرخه بزرگراه شهید دوران و جلوگیری از ادامه مشکلات فعلی در اجرای ناصحیح، ناایمن و این مسیر تاکید کرد.

محمد علیخانی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد علیخانی در دویست و چهل و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره مشکلات اجرای پروژه مسیر دوچرخه‌سواری بزرگراه شهید دوران، گفت: با توجه به مکاتبات انجام گرفته با شهرداری مبنی بر ارائه مستندات و مطالعات مصوب پروژه احداث مسیر دوچرخه در حاشیه بزرگراه شهید دوران و قسمتی از بزرگراه شهید یاسینی، از جمله مکاتبه شماره ۱۲۵۰۹/۱۶۰ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ و شماره ۱۰۱۰۸/۱۶۰ مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ و با توجه به عدم کفایت اطلاعات ارسالی و همچنین با توجه به بازدیدهای کارشناسان از بخش‌های اجرا شده این پروژه در دو هفته اخیر که حاکی از اجرای ناصحیح، ناایمن، خطرآفرین و منقطع پروژه موردنظر دارد به نحوی که باعث هدایت دوچرخه‌سوار به بخش بزرگراهی و وقوع حوادث احتمالی در بزرگراه می‌شود، لذا به شهردار تهران تذکر داده می‌شود نسبت به بررسی موضوع از جنبه مطالعات ترافیکی اقدام لازم صورت گیرد.

علیخانی افزود:  همچنین با توجه به مصوبات یکصد و هجدهمین جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل مبنی بر اجرای برنامه عملیاتی اولویت‌محور، تحقق‌پذیر و سنجش‌پذیر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و لزوم جلوگیری از شروع پروژه‌های خارج از اولویت، ضروری است تا زمان ارائه پاسخ قانع‌کننده به کمیسیون عمران و حمل و نقل و افکار عمومی، در خصوص نحوه تصویب مطالعات توجیهی و ضوابط فنی و اجرایی این پروژه و نحوه هزینه‌کرد، بدون وجود ردیف بودجه مصوب، از ادامه عملیات عمرانی پروژه مذکور که نتیجه‌ای جز اتلاف منابع و ایجاد خسارت ندارد، خودداری شود.

بر طبق این گزارش، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز درباره ضرورت جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه‌ها و و تصرف معابر به صورت غیرمجاز به شهرداری تهران تذکر داد و گفت: یکی از معضلاتی که در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران باعث زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان شده است، توقف و تردد موتورسیکلت سواران در پیاده‌روها و محل‌های غیرمجاز است که هر ساله باعث بروز حوادث ناگوار و افزایش آلودگی در مسیر تردد شهروندان می‌شود.

نوری اضافه کرد: رسیدگی به این موضوع در راستای رعایت حریم و حقوق شهروندان و عابرین پیاده است. از ابتدای دوره پنجم شورای شهر در غالب طرح‌ها و حین بررسی‌ برنامه پنج ساله سوم شهرداری یکی از چالش‌ها این مساله بوده و با توجه به تاکید فراوان بر ارتقا ایمنی شهر، متاسفانه به رغم وجود قوانین شفاف و مشخص در بسیاری از مراکز پر خطر و پرتردد و مرکزی شهر تهران شاهد تصرف پیاده راه‌ها و پارک موتورسیکلت‌ها در مسیر عابرین و حتی مصدومیت شهروندان هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش این پدیده موجب نارضایتی شهروندان شده است، تاکید کرد: کم‌توجهی به آن باعث شده است که اخیرا بخشی از پیاده‌روهای بزرگ و بخشی از حاشیه خیابان‌ها که به مسیر دوچرخه اختصاص یافته، جولانگاه موتورسوارها شود و به این نگرانی بیفزاید.

نوری ادامه داد: بر اساس قانون، رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ طبق ماده ۲۰  ـ کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده‌روها، ایجاد عمدی صدای حمل بار، حرکت نمایشی و پارک آنها از جمله مصادیق تخلف است و مامورین راهنمایی و انتظامی موظف به برخورد قانونی هستند.

او اضافه کرد: از این رو از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌خواهم تمهیدات لازم را طبق قانون اتخاذ کند و به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز تذکر می‌دهم اقدامات لازم به منظور ایجاد موانع فیزیکی و آزادسازی معابر از راکبان موتورسوار را ایجاد و برخورد با واحدهای صنفی که باعث تشدید این مزاحمت می‌شوند در برنامه خود قرار داده و گزارشی از اقدامات آن معاونت را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنند.

کد خبر 563453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار