شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌خوانی فرهنگسرای نیاوران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در آغاز این مراسم اصغر مهرآیین رییس فرهنگسرای نیاوران با ابراز خشنودی از اینکه این جشنواره پس از سه سال وقفه، بار دیگر به رویدادهای تئاتری ایران بازگشت گفت: معرفی نمایشنامه نویسان جوان، کشف استعدادهای نوظهور و بستر سازی برای ورود چهره‌های تازه به عرصه تئاتر حرفه‌ای کشور از جمله اهداف جشنواره نمایشنامه خوانی است از همین منظر، با آنکه موضوع در این جشنواره آزاد است اما این قید وجود دارد که آثار باید ایرانی باشد.

مهر آیین، روخوانی آثار بزرگان نمایشنامه‌نویس ایران را بسیار ارزشمند دانست اما ابراز امیدواری کرد که در جشنواره نمایشنامه‌خوانی به آن نقطه مطلوب برسیم که ما در هر دوره آنقدر نمایشنامه خوب و در خور توجه از جوانان داشته باشیم که برای معرفی و تشویق آنها، فقط این آثار را به مرحله مسابقه به تماشا بنشینیم.

دکتر محمود عزیزی دبیر سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی در ادامه این مراسم گفت: 11 نمایشنامه از مجموع 17 نمایشنامه‌ای که در این جشنواره روخوانی شد برای نخستین بار روی صحنه رفته بودند که به نسبت دوره قبل از رشد 250 درصدی حکایت دارد. [17 نمایشنامه به روخوانی در بخش مسابقه راه یافتند]

وی حضور 17 گروه جوان نمایشی در جشنواره را مورد تقدیر قرار داد و به نمایندگی از شورای داوری گفت: در نمایشنامه خوانی باید از اکت و ستاره گرایی پرهیز کرد و صداقــت در ارایه شخصیت‌ها را اصل دانست. آنچه به نمایشنامه خوانی جان می‌بخشد روح جمعی تفاهم و عشق است که در اجراهای این جشنواره عینیت داشت.

سپس از داوران جشنواره تقدیر به عمل آمد. ایرج راد، یکی از داوران گفت: آثار این جشنواره به من روحیه تازه بخشید و با آنکه سه روز  از 3 بعد از ظهر تا 5/10 شب 6 نمایشنامه خوانی دیدم هیچ خسته نشدم. محدودیت‌های عرصه نمایش، نمایشنامه خوانی را به یک راه تازه و حرکت نو بدل کرده است.

علیرضا خمسه، دیگر داور جشنواره خواستار استمرار این حرکت شد "تا با هر گام  بی‌خردی  آتش زده شود و بر نهال های اندیشه افزوده گردد"

در ادامه این مراسم بر اساس آرای هیات داوران برگزیدگان جشنواره معرفی شدند "ماه و پلنگ" با کارگردانــی مزدک شیدایی بهترین اجرا،  غلامرضا عربی بهترین کارگردان، محمد نقابی بهترین نمایشنامه،  نعیم فاخته بهترین نقـش خوان مرد و زهرا مقدسی بهترین نقش خوان زن انتخاب شدند.

سایر برگزیده‌های سومین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی فرهنگسرای نیاوران به شرح ذیل است:

جایزه دوم کارگردانـی "کتایون جهانگیری" ، جایزه سوم کارگردانی "مصطفی ابهری"، جایزه دوم نمایشنامه نویسی "هاله مشتاقی نیا"، جایزه سوم نمایشنامه نویسی "توفان مهردادیان"، جایزه دوم نقش خوان اول مـرد "سید جواد روشن"، جایزه سوم نقش خوان اول مرد "وحید نفر"، جایزه نقش خوان مکمل مرد" بیژن زرین"، جایزه دوم نقش خوان اول زن " بهاره مشیری"، جایزه سوم نقش خوان اول زن "مدیا ذاکری"، جایزه  نقش خوان مکمل زن برای "کیانا اطهری"

از سوی فرهنگسرای نیاوران به هر یک از 17 گروه راه یافته به بخش مسابقه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی مبلغ 400 هزار توان به عنوان کمک هزینه اجرا پرداخت شد.

کد خبر 56289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز