گروه ادب و هنر: نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی درحالی به‌کار خود پایان داد که در زمان اهدای جوایز اعلام شد رتبه اول نمایشنامه نویسی به‌دلیل نقض قوانین از داوری کنار گذاشته شده است.

نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی برنده اول نداشت

برگزاری این مراسم با حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌هایی نیز همراه بود. با وجود حضور وزیر ارشاد و مدیران فرهنگی هنری در این مراسم حضور کمرنگ هنرمندان و مخصوصا نمایشنامه‌نویسان شناخته‌شده کشور کاملا مشهود بود. در قسمتی از مراسم اختتامیه اپیزودی از نمایش مرکب‌خوانی ارکستر مردگان به کارگردانی محمودرضا رحیمی با نام حسنک وزیر به نمایش درآمد که با استقبال حضار نیز روبه‌رو شد. اجرای این اثر نمایشی به تازگی در مجموعه تئاتر شهر به پایان رسیده است. اجرای موسیقی و آواز ایرانی توسط گروه موسیقی نغمه‌ساز و پخش تصاویری از برگزاری جشنواره بخش‌های دیگر مراسم بودند.

به گزارش مهر، در ابتدای اختتامیه علی ایزدی دبیر این دوره از جشنواره به بیان اطلاعاتی درباره چگونگی پذیرفتن آثار پرداخت و عنوان کرد: تا 20فروردین‌ماه حدود 518نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که طبق قوانین نمایشنامه‌هایی که اورجینال بوده و پیش از این نیز چاپ یا اجرای عمومی نشده بودند مورد پذیرش قرار گرفتند. در نهایت از میان 487نمایشنامه تأیید شده 13اثر به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند. 14داور نیز آثار را مورد بازخوانی و داوری قرار دادند.

در ادامه حمید شاه‌آبادی، معاون هنری ارشاد درباره برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی عنوان کرد: حضور چهره‌های ناب و تأثیرگذار هنرمندان در اختتامیه جشنواره نشان از دغدغه‌ای است که پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر کشور طی سال‌های سال با آن روبه‌رو هستند.

وی افزود: واقعیت این است که سهم تئاتر کشور ما از منابع دولتی و حمایتی بسیار محدود است. تئاتر نقش بسزایی در فرهنگ کشور دارد اما در طول این سال‌ها به جایگاه ارزشمند این هنر کمتر توجه شده است. نمایشنامه مغز هنر تئاتر کشور است و هرچه بیشتر به این امر توجه کرده و دقیق‌تر و صحیح‌تر عمل کنیم تأثیر بسیاری در رشد تئاتر می‌گذارد.

همچنین سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد عنوان کرد: نمایشنامه قوی‌ترین قالب ادبی، خلاقانه‌ترین گونه ادبیات و اصلی‌ترین رکن هنر تئاتر است. خوشبختانه این جشنواره با هدف ارتقای نمایشنامه و شناسایی نیروهای جوان و بهره‌گیری از اندیشه پیشکسوتان شکل گرفته است و امیدوارم مضامینی که با آداب و اعتقادات ما همخوانی دارد در این جشنواره ارائه شود. وی افزود: به هر حال ما فرهنگی داریم که با فرهنگ غرب متفاوت است. نمونه آن را در جشنواره کن دیدیم که فیلم «آبی‌گرم‌ترین رنگ است» که یک مضمون مبتذل و سخیف داشت و با فرهنگ کشورهایی مثل ما هم هماهنگی ندارد نخل طلا را از آن خود کرد. البته مقاومت‌هایی نیز در فرانسه به شکل تظاهرات چندین هزار نفری دربرابر این فیلم شکل گرفته است. به هرحال ما باید از فرهنگ اصیل و غنی خودمان استمداد بطلبیم. باید از ظرفیت فرهنگ اصیل ایرانی بیشتر بهره گرفت تا هنر ما قابلیت عرضه جهانی هم داشته باشد. امیدوارم استادان و جوانان با تکیه بر این فرهنگ، آثار بسیار خوبی را ارائه دهند.در پایان این مراسم هیأت داوران نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی ایران 10نفر را شایسته تقدیر دانستند و به هر کدام از تقدیرشده‌ها مبلغ 2میلیون تومان اهدا شد.

کد خبر 216818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز