سرپرست آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹ دانشگاه آکسفورد درباره احتمال آماده شدن این واکسن تا پایان سال جاری میلادی توضیح داد.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر نوشت: اندرو پولارد (Andrew Pollard)، سرپرست آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹ دانشگاه آکسفورد روز چهارشنبه گفت که احتمال کمی وجود دارد که واکسن آنها قبل از ۲۵ دسامبر آماده شود.

این واکسن توسط دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا تولید شده است. پولارد گفت: من خوشبین هستم که می‌توانیم قبل از پایان سال جاری آخرین مرحله از آزمایش‌ها را انجام دهیم، اما احتمال کمی وجود دارد که واکسن تا کریسمس آماده شود.

پاسکال سوریوت (Pascal Soriot) مدیرعامل آسترازنکا در ماه سپتامبر گفت که این شرکت ممکن است تا پایان سال جاری واکسن را عرضه کند.

هنوز هیچ واکسن کووید-۱۹ در انگلیس تایید نشده است، اما دو واکسن در مراحل آخر آزمایش بالینی قرار دارند: واکسن دانشگاه آکسفورد و دیگری واکسن شرکت آلمانی بایوان تک و شرکت دارویی پی فایزر در ایالات متحده. چندی پیش واکسن دانشگاه آکسفورد سبب ایجاد بیماری در دو فرد شده بود.

شرکت آسترازنکا چندی پیش گفت که آزمایش‌های جهانی از جمله آزمایش‌های بزرگ مرحله آخر این شرکت برای آزمایش واکسنی که توسعه داده به دلیل بیمار شدن غیرقابل توجیه یک شرکت کننده در مطالعه، متوقف شده است. آزمایش‌های واکسن آکسفورد پس از آنکه دو شرکت کننده (دو خانم انگلیسی) به طور متوالی "علائم عصبی غیرقابل توضیح" در آنها ایجاد شد، دو بار متوقف شد.

در دومین فردی که عوارض جانبی در آن ظاهر شد، گزارش شده بود که این بیماری میلیت عرضی است. میلیت عرضی یک سندرم التهابی است که بر نخاع تأثیر می‌گذارد و اغلب به دلیل عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود و می تواند باعث فلج شدن شود. اولین توقف، در ماه جولای، به طور علنی اعلام نشد و پس از مشخص شدن اینکه داوطلب مبتلا به ام.اس است (بیماری ای که می‌تواند همان واکنش عصبی را ایجاد کند) آزمایش مجدداً آغاز شد.

کد خبر 562713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha