چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

دامنه آتش جنگل توسکستان گرگان به محدوده گنج‌دره و چکل‌دوک رسیده و علاوه بر نابودی قبرستان قدیمی و گبری، درختان کمیاب و در خطر انقراض سرخدار منطقه را در معرض نابودی قرار داده است.

آتش سوزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آتش در حال زبانه کشیدن به سمت گنج دره واقع در دهنه گرمابدشت و از کانون‌های سرخدار جنگل توسکستان است. سرخدار از گونه‌های نادر، ذخیره‌گاهی و ممنوع القطع است و بر اساس مطالعات فسیل‌شناسی بیش از  ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد. استان گلستان از معدود ذخیره‌گاه‌های ارزشمند سرخدار جهان به شمار می‌رود. علاوه بر گنج‌دره، آتش محدوده چکل‌دوک جنگل هیرکانی را هم در برگرفته و در نتیجه آن، قبرستان گبری این منطقه با وسعت حدود ۲ هکتار در آتش سوخت.

محوطه این قبرستان مملو از درختان بلوط، بارانک، ازدار و درختچه های ولیک و ازگیل وحشی کندس بوده که با گسترش دامنه آتش، بخش زیاد آن از بین رفته است. گفته می‌شود این قبرستان برای گبری‌ها (پیروان آناهیتا) و ساکنان روستاهای اطراف بوده که این سکونتگاه‌ها به مرور زمان از بین رفته و در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است.

چاه‌های متعدد حفر شده در محوطه این قبرستان با قدمت تخمینی پیش از اسلام گویای فعالیت حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی برای به سرقت بردن نشانه‌های تاریخی به جای مانده در آن است. علاوه بر این محوطه، آتش در حال پیشروی به سمت رودخانه دهنه گرمابدشت است که به نظر می‌رسد با توجه به روان آب زیاد این رودخانه، پیشروی آتش از این محدوده متوقف خواهد شد.

در مسیر تلاش برای خاموش کردن آتش، مظاهر تازیکی یکی از همیاران محیط زیست که داوطلبانه برای کمک به عملیات خاموش کردن آتش در منطقه اعزام شده بود پس از سقوط تنه بزرگ درخت مصدوم شد و برای درمان به مراکز درمانی انتقال یافت. چند گروه امدادی و بسیج مردمی با پیمودن مسیر سخت گذر، در حال اعزام به منطقه آتش گرفته جنگل توسکستان هستند.

آتش سوزی در جنگل توسکستان گرگان در گلستان از شامگاه یکشنبه ۱۱ آبان آغاز شده و با وجود تلاش نیروهای امدادی و مردمی و استفاده از بالگرد اطفای حریق همچنان ادامه دارد.

کد خبر 562506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha