جو بایدن نامزد حزب دموکرات برای رئیس‌جمهوری دو روز مانده به رروز رای‌گیری در نظرسنجی‌های کشوری از دونالد ترامپ جلوتر است، اما فاصله دو نامزد در ایالت‌های چرخشی تعیین‌کننده نتایج آنقدر زیاد نیست و ترامپ هنوز می‌تواند به پیروزی امیدوار باشد.

بایدن ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، در حالیکه بحران شیوع کرونا در آمریکا ادامه دارد جو بایدن در نظرسنجی‌های کشوری در چند ماه اخیر به طور نسبتا ثابتی از دونالد ترامپ پیش‌تر بوده است. آخرین نظرسنجی رویترز / ایپسوس در ۲۷ تا ۲۹ اکتبر بایدن ۵۱ درصد به ۴۳ درصد از ترامپ جلوتر است. در میانگین نظرسنجی‌ها در سایت Real Clear Politics در روز یکشنبه اول نوامبر (آبان) بایدن فاصله‌ای ۷.۲ درصدی با ترامپ دارد (۵۱.۱ درصد در برابر ۴۳.۹ درصد).

اما ترامپ هنوز در شمار کافی از ایالت‌های چرخشی (که در طول دوره‌های انتخابات بین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات دست به دست شده‌اند) و تعین‌کننده نتیجه انتخابات آنقدر به بایدن نزدیک هست که امیدوار باشد به مجموع ۲۷۰ رای کالج الکترال که برای پیروزی لازم است، برسد.

نظرسنجی رویترز / ایپسوس نشان می‌دهد که رقابت بین ترامپ و بایدن در ایالت‌های فلوریدا، کارولینای شمالی و آریزونا شانه‌به‌شانه است. در سه ایالت کلیدی دیگر، ترامپ در پنسیلوانیا ۵ درصد عقب‌تر و در میشیگان و ویسکانسین ۹ درصد عقب‌تر از بایدن است. ترامپ با بردن این سه ایالت کلیدی توانست اکثریت آرای الکترال را در سال ۲۰۱۶ به دست بیاورد و هیلاری کلینتون را با وجود اینکه اکثریت آرای ملی را داشت، شکست دهد.

اما ترامپ حتی بدون بردن میشیگان و ویسکانسین می‌تواند برنده انتخابات باشد، به شرطی که در همه ایالت‌های دیگری را که در سال ۲۰۱۶ در آنها برنده شد، دوباره برنده شود.

میانگین نظرسنجی‌ها در سایت RealClearPolitics در ۶ ایالت اصلی کلیدی تعیین‌کننده نتیجه انتخابات (فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، کالرولینای شمالی، آریزونا)
نشان می‌دهد بایدن (خط آبی) در روز اول نومبر (۱۱ آبان) فقط ۳.۷ درصد از ترامپ (خطر قرمز) جلوتر است (۴۹.۲ درصد در برابر ۴۵.۵ درصد)

ناخشنودی مردم از مدیریت کرونا

عقب افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها تا حدی ناشی از کاهش حمایت از او در دو بخش بزرگ عامل برنده شدنش در سال ۲۰۱۶ است: سفیدپوستان بدون درجه دانشگاهی و سالمندان آمریکا. همچین بخشی از این نارضایتی به دلیل ناخشنودی مردم از شیوه مدیریت پاندمی کرونا ترامپ است که به موضوع اصلی رقابت انتخاباتی بدل شده است.

بایدن و ترامپ رویکردهای کاملا متفاوتی را برای مدیریت کووید-۱۹ دارند که تا به حال باعث مرگ بیش از ۲۲۷۰۰۰ نفر و از دست رفتن شغل‌های میلیون نفر دیگر در آمریکا شده است. ترامپ به طور مکرر تهدید کرونا کم جلوه داده و قول داده است که این همه‌گیری به زودی پایان می‌یابد، در مقابل بایدن اعلام کرده است اولویتش تلاش‌ بیشتر برای مهار شیوع کرونا است.

در نظرسنجی رویترز / ایپسوس بیش از سه‌چهارم بزرگسالان آمریکایی می‌گویند شخصا نگران این بحران بهداشتی هستند و حدود ۶۰ درصد آنها شیوه پاسخ ترامپ به آن را تایید نمی‌کنند.

بایدن نسبت به ترامپ در توانایی‌اش برای مهار کرونا نمره‌ بالاتری می‌گیرد و حدود ۳۰ درصد آمریکاییان می‌گویند رای‌شان در انتخابات امسال عمدتا تحت تاثیر برداشتشان درباره تواناتر بودن هر یک از نامزدها در حل این بحران است.

نگرانی‌های اقتصادی

با اینکه ترامپ در نظرسنجی‌ها هنوز از لحاظ مدیریت بهتر اقتصادی از بایدن اندکی جلوتر است، اما این موضوع در میانه بحران پاندمی کرونا به نگرانی کوچکتری برای بسیاری از رای‌دهنگان بدل شده است. فقط ۲۱ درصد از رای‌دهندگان احتمالی گفتند که عمدتا به دنبال رئیس‌جمهوری هستند که در مدیریت اقتصاد و ایجاد شغل تواناتر باشد.

ترامپ نتوانسته است خود را از مقصر بودن در افت اقتصادی و از دست رفتن شغل‌ها به علت پاندمی کرونا مبرا کند. تقریبا نیمی از رای‌دهندگان احتمالی در سه تا از بزرگترین ایالت‌های کلیدی – فلوریدا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی- ادامه تعطیلی مدارس و کسب‌وکارها را ناشی از «رهبری ضعیف و انتخاب سیاست‌های نادرست بوسیله ترامپ» می‌دانند.

پاسخ ترامپ به پاندمی به خصوص به سالمندان آمریکایی آسیب زده است که بیش از دیگران در معرض خطر ویروس هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن در میان رای‌دهندگان ۵۵ ساله و بالاتر چهار درصد جلوتر است، در حالیکه ترامپ در سال ۲۰۱۶ با فاصله ۱۴ درصدی حمایت این گروه سنی را پشت خود داشت.

بایدن برخی از طرفداران ترامپ را به خود جلب کرده است

برتری ترامپ در میان سفیدپوستان بدون درجه دانشگاهی نیز که یک عامل بزرگ دیگر در برنده شدن او در سال ۲۰۱۶ بود، امسال کاهش پیدا کرده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ در میان سفیدپوستان بدون درجه دانشگاهی با فاصله‌ای ۱۸ درصدی جلو است، در حالیکه در ۲۰۱۶ این رقم ۳۰ درصد بود.

بایدن نیز در جلب حامیان ترامپ در میان زنان سفیدپوست با درجه دانشگاهی، مردان حومه‌نشین و مستقل‌ها به سوی خود موفق بوده است. نظرسنجی رویترز / ایپسوس در این ماه نشان داد که بایدن در میان زنان سفیدپوست دارای درجه دانشگاهی ۲۷ درصد جلوتر است، در حالیکه کلینتون در ۴ سال پیش در این گروه برتری فقط ۱۵ درصدی داست. بایدن همچنین در میان رای‌دهندگان بدون وابستگی حزبی و مستقل ۱۸ درصد جلوتر است، گروهی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با فاصله ۶ درصدی حمایتشان را به دست آورد.

بایدن در میان مردان حومه‌نشین ۱۲ درصد جلوتر است. ترامپ در ماه مارس (فروردین) در میان این گروه یک درصد جلوتر بود.

کارشناسان می‌گوید ترامپ نتوانسته است طیف طرفدارانش را نه در طول دوره ریاست جمهوری‌اش و نه در کارزار انتخاباتی‌اش گسترش دهد. نظریه ترامپ این بوده است که او نیاز به گسترش طرفدارانش ندارد، چرا که رای‌دهندگان مستقل که در سال ۲۰۱۶ او را به هیلاری کلینتون ترجیح دادند، باز به جای هر نامزد لیبرال دموکراتی به او رای خواهند داد.

اما این نظریه در مقابل بایدن که در انتخابات مقدماتی پررقابت حزب دموکرات خود را به عنوان نامزدی میانه‌رو در مقابل نامزدهای لیبرال‌تر تثبیت کند عمل نمی‌کند.

بیش از یک ماه پیش، تقریبا از هر ۱۰ نفر طرفدار بایدن ۹  نفر و از هر ۱۰ طرفدار ترامپ نیز ۹ نفر می‌گفتند «کاملا مطمئن هستند» که نظرشان را تغییر نخواهند دارد. آخرین نظرسنجی رویترز / ایپسوی نشان می‌دهد فقط ۶ درصد از رای‌دهندگان احتمالی در حال حاضر هنوز تصمیشان را برای حمایت یک نامزد احزاب عمده دموکرات و جمهوریخواه نگرفته‌اند. چهار سال پیش شمار افراد مردد و به تصمیم‌نرسیده سه برابر بیشتر بود.

* ترجمه: همشهری آنلاین - علی ملائکه 

کد خبر 561779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha