دانلد ترامپ و جو بایدن، نامزدهای احزاب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا برای بردن انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر به ۲۷۰ الکترال کالج نیاز دارند و در این مسیرف نقش چند ایالت بسیار تعیین‌کننده است.

انتخابات 2020 آمريكا هواداران بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، بایدن ۷۷ ساله اگر وارد کاخ سفید شود، سالخورده‌ترین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده (البته در دور اول) لقب خواهد گرفت. او برای رسیدن به دست‌کم ۲۷۰ آرای الکترال فقط باید برنده سه ایالتی شود که ترامپ در دور گذشته در آنها هیلاری کلینتن را جا گذاشت و خودش راهی کاخ سفید شد؛ میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین.

تا پیش از انتخابات ۲۰۱۶، این سه ایالت خاستگاه همیشگی دموکرات‌ها بودند و اگر امسال بایدن در این ایالت‌ها از ترامپ پیش بیفتد، خیلی راحت می‌تواند تعداد آرای الکترال خود را به ۲۷۹ برساند و رئیس جمهوری آمریکا شود. این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که او برنده ایالت‌های شود که خانم کلینتن در انتخابات چهار سال پیش در آنها بر ترامپ برتری یافته بود. در این سناریو، بایدن لازم نیست در هیچ‌کدام از ایالت‌های پیروز ترامپ برنده شود.

سه ایالت صنعتی شمال آمریکا هدف اصلی برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی بایدن بودند و نامزد دموکرات حدود ۱۵۰ میلیون دلار (۳۰ درصد هزینه‌های تبلیغاتی از ماه ژوئن) را در این ایالت‌ها هزینه کرده است. شدیدترین رقابت هم مربوط به ایالت پنسیلوانیاست که بایدن در آن با اندکی فاصله پیش افتاده و البته نفس‌های ترامپ را پشت گردن خود احساس می‌کند. بایدن در اسکرانتن، ششمین شهر بزرگ پنسیلوانیا به دنیا آمده و معتقد است مردم این ایالت به فرزند خود رای می‌دهند.

اگر نامزد دموکرات در پنسیلوانیا برنده نشود، باید دست‌کم ۱۱ رای الکترال دیگر از یک ایالت دیگر به اندوخته‌های خود بیفزاید. آریزونا با دقیقا ۱۱ الکترال کالج و کارولینای شمالی با ۱۵ الکترال کالج هدف‌هایی در دسترس هستند، هر چند چهار سال پیش ترامپ در هر دو ایالت برنده شده بود. دموکرات‌ها آخرین بار در ۱۹۹۶ آریزونا را بردند و ترامپ در ۲۰۱۶ با ۳.۵ درصد اختلاف کلینتن را جا گذاشت؛ کمترین اختلاف در ۲۰ سال گذشته.

رقابت در کارولینالی شمالی البته بسیار سخت‌تر است، هر چند روزنه‌های امید هم وجود دارد. باراک اوباما نخستین نامزد دموکرات در ۳۲ سال گذشته بود که در انتخابات ۲۰۰۸ در کارولینای شمالی برنده شد و چهار سال بعد نامزد بازنده این ایالت بود؛ درست بسان سرنوشت هیلاری کلینتن در ۲۰۱۶. با این حال، افزایش جمعیت رای‌دهنده جوان و دانشگاهی امیدهای بایدن را برای بردن ۱۵ رای الکترال کارولینای شمالی بیشتر می‌کند.

جوزف بایدن برای گذر کردن از مرز ۲۷۰ رای الکترال یک راه ساده‌تر هم دارد. او با بردن میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین و هر کدام از ایالت‌های آریزونا و کارولینای شمالی دست‌کم ۲۹۰ الکترال کالج خواهد داشت. بایدن یک گوشه چشم هم به اوهایو، آیوا و جورجیا دارد که ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در هر سه ایالت با اختلاف‌های پنج، هشت و ۱۰ درصدی برنده شد و اگر بایدن در این ایالت‌ها رای بیاورد، آرای الکترال او بالای ۳۰۰ می‌رود.

فلوریدا با داشتن ۲۹ رای الکترال هدفی بسیار بزرگ و البته دور از دسترس است و فقط می‌ماند ایالت مهم تگزاس که دموکرات‌ها در چند دهه اخیر در آن هرگز برنده نبوده‌اند اما امسال می‌توانند به بردن ۳۸ آرای الکترال آن امیدی هر چند کوچک داشته باشند. رکوردهای رای دادن زودهنگام و پستی در این ایالت شکسته شده و دموکرات‌ها امیدوارند پس از ۱۹۷۶ و پیروزی جیمی کارتر، این بار بایدن بتواند در بسیار مهم و کلیدی تگزاس رقیب جمهوریخواه را ناکام بگذارد.

کد خبر 561721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha