چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

هشمهری آنلاین: محمود عباس از نیکولا سارکوزی خواست از روند صلح حمایت بیشتری داشته باشد

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه‌ الجزیره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس خبری با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه از حمایت این کشور از روند صلح در منطقه تقدیر کرد و گفت: ما امیدواریم که پاریس هم‌چنان به تلاش‌هایش تا زمان ایجاد کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس ادامه دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: روند صلح هم‌چنان نیازمند انگیزه‌ و تلاش گسترده‌ی دوستان فلسطین به ویژه اتحادیه‌ اروپا است. وی خواستار ایفای نقش بیشتر فرانسه در این زمینه شد.

این در حالی است که سارکوزی نیز بر حمایت کشورش از محمود عباس تاکید کرد و گفت: ایجاد کشور فلسطین برای فرانسه یک اولویت است. وی بار دیگر توقف شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس شرقی را خواستار شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به وجود اختلافات گسترده با اسرائیلی‌ها اشاره کرد و گفت: فلسطین خواهان اجرای قوانین بین‌المللی است، نه بیشتر و نه کمتر. وی در عین حال گفت: مذاکرات ما با اسرائیل هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

سارکوزی نیز گفت: امنیت اسرائیل قابل بررسی نیست و به اعتقاد فرانسه تکیه بر ایجاد صلح به جای ایجاد ایست‌های بازرسی و دیوار حائل می‌تواند فراهم کننده‌ صلح واقعی باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه مذاکره با حماس را بعید دانست و بار دیگر با ادعای تروریستی بودن این گروه گفت: جنبش حماس در عملکردش اشتباه می‌کند و تروریست نمی‌تواند صلح را برقرار سازد. وی خاطرنشان کرد: فرانسه با مردان و زنانی که شیوه‌ دیپلماتیک را پیش گرفته‌اند صحبت می‌کند نه تروریست‌ها، فرانسه با برقرارکنندگان صلح صحبت می‌کند نه سازندگان بمب.

این در حالی است که جنبش حماس از اظهارات نیکولا سارکوزی انتقاد کرد و گفت: اظهارات سارکوزی ناعادلانه و منعکس کننده‌ طرفداری فرانسه از اسرائیل بود.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس اظهار داشت: سارکوزی حماس را یک گروه تروریستی توصیف کرد در حالیکه می‌داند ارتباطات بسیار زیادی در سطح مقامات عالی‌رتبه میان فرانسه، جنبش حماس وگروه‌های اصلی اروپا وجود دارد. از این رو به خوبی عملا می‌داند که نمی‌تواند مشروعیت جنبش حماس را نادیده بگیرد.

ابوزهری به خبرگزاری فرانسه گفت: اظهارات سارکوزی بیان کننده‌ طرفداری وی از منافع اسرائیل و نادیده گرفتن دموکراسی فلسطین است.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت: حماس تاکید می‌کند که اظهارات سارکوزی که طی آن مقاومت ملت فلسطین را تروریسم خواند و حماس را نیز به تروریست بودن متهم کرد و در مقابل هیچ گونه سخنی از این همه جنایت اشغالگران در حق ملت فلسطین نیاورد، محکوم و غیر قابل قبول است و نامبرده در تعامل با ملت فلسطین که در چارچوب دفاع از خویشتن به جنایت‌های هولناک اشغالگران پاسخ می‌دهد، هرگز جانب انصاف را رعایت نکرده است.

برهوم افزود: حماس انزجار شدید خود را از این اظهارات سخیفانه و نادیده گرفتن حق ملت فلسطین در مقاومت اعلام می دارد. سارکوزی در حالی این ادعا را بر زبان جاری می سازد که ملت فرانسه به رهبری "شارل دوگل" در زمان جنگ آزادسازی این کشور از وجود اشغالگران، از تمامی شیوه‌های دفاع از میهن خود استفاد کرد.

برهوم در بخشی دیگری از این بیانیه خاطرنشان ساخت که درک سارکوزی از امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و تقدیر وی از دموکراسی اسرائیلی و در مقابل نادیده گرفتن حق مقاومت و دفاع از خویشتن برای فلسطینیان، به اشغالگران این بهانه را می‌دهد که به جنایت‌های خود در حق ملت فلسطین ادامه دهند و هدف از مطرح کردن یک چنین اظهاراتی منحرف کردن و فریب افکار عمومی در قبال حقایق مربوط به جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین است.

در این دیدار دو طرف فرانسوی و فلسطینی توافقنامه‌ای را در زمینه‌ ایجاد منطقه‌ صنعتی در بیت لحم به ارزش 21 میلیون دلار امضا کردند.

کد خبر 56128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز