گروه محیط زیست: خبر‌های دریافتی حاکی از آن است که بیش از ۵۰ ‌درصد تالاب امیرکلایه به‌دلیل استفاده بی‌رویه کشاورزان از آب آن تاکنون خشک شده و متوسط عمق تالاب نیز به ۸۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.

این درحالی است که این تالاب در سال ۱۹۷۵ در فهرست جهانی کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها (رامسر) به ثبت رسیده است. کارشناسان می‌گویند ادامه وضع موجود ممکن است باعث نابودی این تالاب و بروز یک فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شود.

این تالاب بین‌المللی که یک‌هزار و ۲۳۰ هکتار وسعت دارد همواره به‌عنوان یک منبع آبی برای مصارف کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار گرفته و در فصل زراعی امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود اما به‌دلیل خشکسالی و کم شدن منابع آبی، تالاب ۲ ماه جلوتر از سال‌های گذشته با کمبود آب مواجه شد و در نتیجه حیا ت آبزیان و دیگر گونه‌های زیستی موجود در تالاب با خطر مواجه شد. این در حالی است که پمپاژ آب توسط اهالی منطقه از تالاب همچنان ادامه دارد.

آخرین خبرها حاکی است که جلسه شورای تامین با حضور فرماندار لاهیجان، مدیرکل محیط زیست گیلان و نماینده و جمعی از مسئولان شهرستان طی هفته‌های گذشته برگزار و تصمیم بر نظارت بر حق‌آبه تالاب امیرکلایه گرفته شد؛

اما همچنان مردم منطقه با استفاده بی‌رویه از آب این زیستگاه طبیعی، آب شالیزارهای خود را تامین می‌کنند.

دکتر دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به تشکیل جلسه شورای تامین استان برای موضوع تالاب بین‌المللی امیرکلایه گفت: قرار است برداشت آب غیرمجاز توسط کشاورزان ممنوع و موتورپمپ‌های غیرمجاز جمع‌آوری شود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال بارندگی اخیر هم موجب بهبود وضعیت این تالاب شده است.

خشکسالی امان تالاب را بریده

از سوی دیگر، کامران زلفی نژاد، مدیرکل محیط زیست گیلان درباره وضعیت نابسامان امیرکلایه خاطر نشان کرد: به‌دلیل خشکسالی و استفاده بی‌رویه کشاورزان از آب تالاب بین‌المللی امیرکلایه بیش از 50 درصد منطقه تالاب در حال خشک شدن است؛

به‌طوری که اگر حق آبه تالاب حفظ نشود حیات تالاب با مشکل جدی مواجه می‌شود. در حال حاضر نیز عمق تالاب به‌طور متوسط به کمتر از یک متر رسیده است.

وی با اشاره به جلسه شورای تامین در منطقه امیرکلایه لاهیجان که طی هفته‌های گذشته برگزار شد، یادآور شد: کشاورزان در سال‌های گذشته از آب تالاب برای اراضی خود استفاده می‌کردند اما امسال به‌دلیل خشکسالی، از آب تالاب امیرکلایه بیش از حد استفاده می‌کنند.

به همین دلیل براساس صحبت‌های انجام گرفته با مسئولان شهرستان، شورای تامین قرار است حق‌آب این تالاب بین‌المللی را حفظ و مانع از برداشت بی‌رویه آب از این زیستبوم ارزشمند شویم.

وی گفت: تالاب امیرکلایه مانند تالاب انزلی چندین ورودی آب ندارد و منبع آبی آن از کانال‌های حاشیه‌ای یا از چشمه‌هایی که در کف آن وجود دارد تامین می‌شود، به همین دلیل میزان خشکسالی بیشتر اثرات خود را در این تالاب نشان می‌دهد.

گونه‌های زیستی در معرض نابودی

حسین مظلومی، رئیس اداره محیط زیست لاهیجان درخصوص سطح آب این تالاب در زمان پرآبی و کم‌آبی نسبت به‌مدت مشابه گفت: میانگین متوسط آب این تالاب در زمان پرآبی 5متر و در زمان کم آبی حدودا به یک و نیم متر (در‌مرداد‌ماه) می‌رسید، اما امسال به‌دلیل کم آبی و استفاده بی‌رویه آب توسط کشاورزان با مشکل مواجه شده‌ایم به‌طوری که در 2ماه گذشته شاهد کاهش آب تالاب امیرکلایه بودیم.

رئیس اداره محیط زیست لاهیجان افزود: براساس بررسی‌های اخیر کارشناسان این اداره عمق آب تالاب امیرکلایه به‌طور متوسط به80 سانتی متر رسیده و تقریبا بیش از50 درصد از عرصه آن کاملا خشک شده است.

مظلومی یادآور شد: تالاب امیرکلایه دارای جاذبه‌های منحصر به فردی است و میزبان خوبی برای انواع گونه‌های پرندگان مهاجر در سطح استان است به‌طوری‌که ما برای اولین بار پس سال‌ها یک حلقه اردک سرسفید را در این منطقه حلقه گذاری کردیم.

وی تاکید کرد: در این تالاب با توجه به شرایطی که وجود دارد هیچ قایق موتوری وارد نمی‌شود و تنها قایق‌های گشت زنی محیط زیست برای کنترل و جلوگیری از صید در منطقه حضور دارند.

رئیس اداره محیط زیست لاهیجان ادامه داد: با مدیریت صحیح در این تالاب، به‌راحتی می‌توان یک محیط امن برای پرندگان، موجودات آبزی فراهم کرد.

مظلومی متذکر شد: در بخش‌های مختلف تالاب خصوصا در منطقه حسن‌بکنده نشان از کاهش آب در این منطقه دارد به‌طوری‌که بخش‌هایی از تالاب با خشکسالی روبه‌رو شده است.

مظلومی حفظ تالاب‌ها و تنوع زیستی آن را طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی ازجمله رامسر و تنوع زیستی جمهوری اسلامی ایران یک تعهد برشمرد و هر گونه اقداماتی که تاکنون منجر به کاهش آب تالاب امیرکلایه شده است را خلاف قانون اعلام کرد.

کد خبر 56123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز