چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه ایران گفت هیچکس نمی‌تواند تایید کند «یاوه‌گویی‌ها» در این خصوص که تازه‌ترین رزمایش رژیم صهیونیستی تمرینی برای حمله به ایران بوده است، صحت داشته باشد.

مهدی صفری در گفت‌وگویی با روزنامه اتریشی استاندارد تصریح کرد اما «همان‌طور که مقامات عالیرتبه در ایران» تاکنون بارها گفته‌اند، در صورتی که اتفاقی بیفتد ایران «پاسخی متناسب» خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تهران آمادگی دارد از وضع موجود تنش‌زدایی کرده و جهانیان را متقاعد کند ایران هیچ نیت بدی علیه رژیم صهیونیستی ندارد؟ با اشاره به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: «من بر موضع رییس جمهورمان تاکید می‌کنم. او معتقد است سیاستی که اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌کند، به گونه‌ای که به کشتار جمعی انسان‌ها پرداخته و خانه‌ها را ویران می‌کند، به فروپاشی این رژیم می‌انجامد.»

وی با بیان اینکه این را در مورد جمهوری سابق شوروی هم شاهد بودیم، افزود: «هیچگاه هیچکس ندیده است طرف ایرانی، اسرائیل را به حمله تهدید کرده باشد. یک مورد به من نشان دهید.»

صفری در پاسخ به اینکه ایران چگونه می‌تواند به جامعه بین‌المللی درباره «مشکل» برنامه غنی‌سازی اورانیوم اطمینان دهد؟ گفت: «شاید شما مشکل دارید، ما که مشکلی نداریم.»

وی سپس با اشاره به تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران که پیش از انقلاب اسلامی آغاز شده بود، اما به دلیل نقض تعهد غربی‌ها به حال تعلیق در آمد، گفت: «ما نمی‌توانیم به کسی اعتماد کنیم، برای همین باید سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ها را خودمان تولید کنیم.»

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد ایران ایده تاسیس کنسرسیوم برای تولید سوخت هسته‌ای و تضمین تامین سوخت برای شرکای آن را از روی میز کنار نگذاشته، اما اگر قرار است محدودیتی برای غنی‌سازی اورانیوم اعمال شود، باید برای «همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» یکسان اعمال شود. نمی‌توان به یکی گفت تو اجازه داری و به دیگری گفت تو اجازه نداری.

صفری درباره اینکه آیا پیشنهاد جدید 1+5 برای ایران که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را به تهران آورد حرکتی در جهت حل مساله است؟ سخنی نگفت، اما اظهار داشت: « ما این پیشنهاد را با دقت بررسی کرده و بعد پاسخ می‌دهیم.»

وی در همین حال تاکید کرد ایران انتظار دارد 2+5 (اعضای شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا) پیشنهاد ایران را به دقت بخوانند و «بعد آنها در خواهند یافت که مفاهیم مشترکی وجود دارند» که می‌توان بر پایه آنها روابط را پیش برد.

کد خبر 56115

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز