همشهری آنلاین: بنا به اعلام فدراسیون دانشمندان آمریکا (FAS)، تحقیقات نیروی هوایی آمریکا به این نتیجه رسیده که «بیشتر سایت‌های» مورد استفاده برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در اروپا فاقد حداقل‌های ملزومات امنیتی وزارت دفاع آمریکاست.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، چکیده‌ای از این گزارش در ماه فوریه منتشر شد، اما جزییاتی که از حالت طبقه‌بندی خارج شده و در اختیار این فدراسیون قرار گرفته است فاش می‌کند «مشکل بسیار بزرگ‌تر امنیتی در اروپا» نسبت به آنچه تصور آن می‌رفت، وجود دارد.

به این خاطر، ارتش آمریکا در نظر دارد واحد هسته‌ای خود را از یک پایگاه خارج کرده و احتمالا باقی سایت‌ها را هم با همدیگر تلفیق کرده و از تعداد آنها بکاهد.

پایگاه‌های اروپایی مکان‌هایی هستند که تسلیحات هسته‌ای در آنجا برای استفاده احتمالی توسط نیروی هوایی کشور میزبان نگهداری می‌شوند.

طبق اعلام این فدراسیون، سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در انبارهای زیرزمینی در بلژیک، آلمان، هلند، ایتالیا، ترکیه و انگلیس و به ویژه در پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا نگهداری می‌شوند.
بلژیک، آلمان، هلند و ایتالیا هم هر یک تسلیحات هسته‌ای را در یکی از پایگاه‌های هوایی خود نگهداری می‌کنند.

فدراسیون دانشمندان آمریکا اعلام کرد، این تسلیحات حتی اگر در پایگاه‌های ملی هم نگهداری شوند، در زمان صلح تحت نظارت نیروی هوایی آمریکا قرار می‌گیرند و در زمان جنگ به محض دریافت فرمان متناسب از فرماندهی آمریکا به نیروهای هوایی کشور میزبان یا نیروهای آمریکایی که در جنگ باشند، تحویل خواهند شد.

بازنگری ریبون آبی (BRR) پس از آن انجام شد که نیروی هوایی آمریکا رد شش کلاهک هسته‌ای را سال گذشته برای مدت بیش از یک روز در حین پرواز آنها بر فراز خاک آمریکا گم کرد.

BRR کشف کرد که «امنیت کشورهای میزبان خارج از مرزهای آمریکا بسته به شرایط کارکنان، تاسیسات و تجهیزات، مورد به مورد تفاوت می‌کند.»

نقصان امنیتی همچون «حفاظت از ساختمان‌ها، نرده‌کشی، نور و سیستم‌های امنیتی» هم وجود دارد.

شمار و محل استقرار تسلیحات هسته‌ای در اروپا محرمانه هستند، اما این فدراسیون تخمین می‌زند تعداد آنها بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ بمب هسته‌ای از نوع B61‌ باشد.

کد خبر 55618

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز